I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med jämna mellanrum vid ridning. Särskilt när man börjar trava men även ibland när man skänklar. Hon stannar då och biter sig själv i flankerna, piskar med svansen och sparkar. Sedan vägrar hon gå. Under en ridtur på ca 1 timme kanske hon gör detta en gång var 10-15:e minut. Jag har haft denna häst i 11 år och hon har aldrig betett sig såhär förut. Ibland händer det även att hon visar detta beteende i stallgången där hon ALLTID annars är super lugn och står helt still. Hennes beteende är som att hon är irriterad på något, som att en hästfluga är på henne eller något. Men detta började i Oktober månad och det finns varken flugor eller mygg i vår närhet. Hittade två konstiga lus-liknande kryp i början av denna månad men hästen visar ingen symptom på löss då hon inte kliar sig eller får hårlösa fläckar.
Jag känner min häst och vet att något är fel , men frågan är vad? Efter ofantliga veterinärbesök har dom ännu inte kunnat hitta en orsak till detta. Alla prover veterinärerna tagit ser bra ut samt ingen påvisad hälta. Jag har även haft ut en Equiterapeut som inte hittat något fel i varken rygg eller annan del av hästen. Vi har gjort träckprov och ingen påvisad mask. Hon hade en påbörjad hovböld för ca 4 veckor sedan som hovslagaren sagt inte är någon fara.
Hon är frisk och glad annars, äter som hon ska, och springer glatt runt i hagen.
Har någon erfarenhet av liknande symptom?
Känner mig rätt uppgiven just nu och vill bara att min häst skall må bra.
Jag känner min häst och vet att något är fel , men frågan är vad? Efter ofantliga veterinärbesök har dom ännu inte kunnat hitta en orsak till detta. Alla prover veterinärerna tagit ser bra ut samt ingen påvisad hälta. Jag har även haft ut en Equiterapeut som inte hittat något fel i varken rygg eller annan del av hästen. Vi har gjort träckprov och ingen påvisad mask. Hon hade en påbörjad hovböld för ca 4 veckor sedan som hovslagaren sagt inte är någon fara.
Hon är frisk och glad annars, äter som hon ska, och springer glatt runt i hagen.
Har någon erfarenhet av liknande symptom?
Känner mig rätt uppgiven just nu och vill bara att min häst skall må bra.