hjälp min sits är åt skogen

L

lollipopocoaster

gaaah. när jag rider lätt är mina underskänklar otroligt ostabila, dom bara fladdrar fram och tillbaka :cry: alla säger att det försvinner nrä man får mer muskler men jag rider så sällan så jag behöver lite genvägar.

sen pekar mina tår alltid utåt som värsta vinkelhakarna, jag försöker tänka på att ha tårna rakt fram annars när jag t.ex bara går men jag tror nästan jag skulle behöva en knäoperation för att få tårna framåt =) snälla har ni några tips jag mår illa när jag ser ridfoton på mina ben :crazy:

Sv: hjälp min sits är åt skogen

Vad har du på fötterna när du rider? Jag hade samma problem som du (och skulle fortfarande ha om jag hade fortsatt rida). Men kan säga att det blev mycket bättre sen jag skaffade "riktiga" läderstövlar, de höll benen på plats. Detta ledde också till att jag kunde jobba mer på övriga sitsproblem som kommit i andra hand eftersom benen var så katastrofala. Visst, det blev likadant igen när jag inte red med stövlarna, men en trevlig genväg var det ju iallafall! Tyckte också att det var stooor skillnad (till det bättre) när jag red i dressyrsadel. Lycka till hur som helst, från en som vet hur det är :D

jag har lite allt möjligt, jag brukar variera mellan vinterstövlar (rider dock inte ute längre, men fin genväg är det. kan dock inte trampa ner hälarna) och ett par hopplösa ridkängor. senast lånade jag ett par chaps och vanliga skor. hälarna åkte ner, tårna utåt :(
jag rider tyvärr alltid i allround, snart startar jag en hatklubb mot allround också!
har du hört något av sånadär "inlägg" med ena kanten högre, vad heter det, där man egentligen sätter halkskydd man har på stigbyglarna? tro om det hjälper? :smirk:

den enda sättet att komma i balans på hästen är att rida ofta, och för instruktör.

det är svårt att hitta tyngdpunkten genom ex. lektionsrtidning 1ggr / vecka.

+ mkt utan stigbyglar

Jo, har testat de här vinklade inläggen om du menar dem där det vinklas uppåt mot ena kortsidan av stigbygeln liksom. Tyckte dock inte att de hjälpte mig, var inte riktigt den effekten jag letade efter och det kändes mest om att jag skulle bryta knäna.. :crazy: En gång hittade jag dock ett par underbara inlägg, de var också vinklade men på andra ledden så att säga, den långsidan som var närmast tån när man hade foten i stigbygeln var högre än den andra. De var kanon, hälen sänktes ju liksom av sig själv! Har aldrig hittat såna igen tyvärr...

Ja, jäkla allroundsadlar, blir galen på dem. Extra illa när sitsen är ett par tum för stor så man sitter och glider fram och tillbaka också... suck. Kom att tänka på det, du kan inte köpa såna här "hårda" leggings och rida i, eller stövelskaft eller vad det kallas, borde ju ha lite samma effekt som ridstövlar eftersom de som sagt är lite hårdare..? :)

Slappna av i knäna, lägg tyngden i stigbyglarna. Då försvinner automatiskt både flaxandet och felvinklingen (troligtvis uppkommer den för att du spänner lår och knäleder).

ett par sänkahälinlägg? nää vad härligt! såna borde sättas på alla ridskolehästars sadlar :angel: men med dom där som är uppvinklade längs kortsidorna får man nog ett rejält knäslut =D

eller sadlar som är för små så man dunsar ner i bakvalvet hela tiden, urk! red senast i en sådan... och dessutom hoppning! jag höll på att dö, ponnyn jag red har en förmåga att hoppa av tidigt, stackarn, jag bara dunsade tillbaka hela tiden :crazy:
dom skulle säkert sitta fint, men dom är ganska fula... :P

whirle - tack för tipset! kan tänka mig att jag spänner mig där för att med våld få underskänklarna stilla.

Med spänningar får man ingen bra sits. Med avslappning får man följsamhet. Avslappnade knän ger en stabil underskänkel då vikten "rinner" ner till fötterna och ger stadga, avslappnade fotleder ger en avslappnad underskänkel - ofta trampar man ner hälen med våld och muskelkraft vilket ger spänningar. Läng istället stigläderna och lyft i tån i stigbyglarna. Om undeskänkeln sedan är avslappnad kommer hälarna automatiskt att vara något lägre än stigbygeln. Avslappnade knän ger också en bättre följsamhet i sittsen och mindre studsande vid nedsittning. Mindre studdsande ger avslappnade knän och avspända axlar. Avspända axlar ger avspända armar, avspända armar ger en mjuk hand. Är armar och ben avslappnade så slappnar ryggraden av och kan ta upp stötarna från hästens rygg, vilket gör att dunsandet minskar och följsamheten ökar. :idea:

En spänd rak rygg ger däremot spända axlar som ger spända armar som ger en hård hand. En spänd rak rygg gör även följsamheten i sätet sämre och dunsandet värre. Då kommer knä- och lårmusklerna att spännans (man klämmer sig fast med hjälp av knäna för att inte tappa balansen), vilket ger en instabil underskänkel och en häl som åker upp. En häl som åker upp vet alla är fel, därför spänns underbenets muskler för att pressa ner hälen. Då späns underbenet mera vilket gör att knäslutet ökar ännu mer. Vilket ger spända lårmuskler vilket leder till spänningar i bäcke och rygg. :cry:

Så kom ihåg att sitta raka i ryggen, dra bak axlarna ordentligt och trampa ner hälarna vid ridning! ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har det gått 6 veckor sedan jag bröt armen. Jag har landat i någon slags acceptans över att vara enarmad, och ibland även tendenser...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar