Hjälp min ponny är stel!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stallwest

Trådstartare
Min ponny är stel i gången. Ömmar lite på hårt underlag. Har svårt att vända sig tvärt. Fång tänker jag. Men.......

Ponnyn är också något i undervikt, går med munkorg så att hon inte ska få fång.

Enligt hovis har hon inte fång utan en kraftig överansträngning.

Vad tror ni, kan det vara fång, överansträngning eller kanske strålröta?

Sv: Hjälp min ponny är stel!!

Ja, det är svårt att säga när man inte vet vad hästen gjort....

Nej. Hon har gått på bete med min 3-åring. Dem busar en del ihop. Enligt hovis vandrar hästar som står ute på natten ca 1,5 mil. Detta är inte jobbigt för 3-åringen men har ponnyn försökt hålla samma tempo så kan hon lätt få en överansträngning, vilket hovis menade på.

Glömde att säga att det luktar äckligt från hovarna. Vilket kan tyda på strålröta. Men blir dem stela och ömmar på hårt underlagg då?

Ja dom kan bli öm av strålröta. Till och med reagera för en vanlig hovkrats. Stel blir ju hästen för den har ont.

Tycker att det låter konstigt att hon skulle bli överansträngd bara av att gå på bete. Marken har ju varit väldigt hårt i år, i alla fall här i blekinge, pga att det har varit så tort.

Men om hovslagaren kunde säga att det inte var fång borde väl han även kunna säga om det är strålröta eller inte.

Jag är 99 % säker på att det är fång. Hovslagaren behöver inte alltid se. Åk till vetrinären snarast är ett tips från mig (:

Bara misstanken på att hästen inte är ok ger ju en anledning att ta upp det med veterinär. Oavsett vad det grundar sig i, hästen ger ju signaler på att ha ont och den mår inte bra. Vänta inte tills det blir ett akutfall utan ta kontakt med veterinär omgående.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
858
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka