HJÄLP! Min mamma har galoppfattningsproblem!

HannaAberg

Trådstartare
Ungefär en gång i veckan håller jag en ridlektion för min mamma som rider sin gamla men pigga nordis. Nu behöver jag er hjälp att hjälpa min 50-åriga, aningen stela mamma med sitsen i galoppfattningarna!
Hästen mamma rider är rätt så bred över ryggen och lite tjock, alltså går inte mammas skänklar ner så långt på den stora hästmagen. Hästen är även ganska lat på ridbanan och mamma har inte så lätt för att driva med skänklarna.
Nu till problemet: När mamma gör en galoppfattning(fram med innerskänkeln och bak med ytterskänkeln) så faller hon konstant framåt med överkroppen, antagligen för att "hjälpa" innerskänkeln i rätt position. Jag tjatar ständigt på henne att hon måste sitta upprätt i fattningen eftersom hästen i sig är väldigt framtung med stora bogar etc och behöver absolut inte mer tyngd framtill. Hur ska vi göra för att hålla mammas överkropp upprätt och ändå lyckas peta dit innerskänkeln i rätt position på en stor hästmage?

Vi vill ha alla era tips och ideer! :idea:
 
Sv: HJÄLP! Min mamma har galoppfattningsproblem!

Be mamma att träna på sin bålstabilitet. Hon orkar nog inte riktigt hålla sig upprätt när hon måste flytta på skänklarna. Men säg till henne att föra fram den inre höften också när hon fattar galopp, det hjälpte mig för jag föll också fram lite när jag fattade galopp. Man kan helt enkelt inte luta sig framåt och samtidigt röra på höften ;) Sätt henne på en stol innan och få henne att röra höfterna fram och tillbaka utan att röra för mkt på överkroppen. Att sitta på en pilatesboll och göra samma sak hjälper mycket också och mjukgör höfterna.
 
Sv: HJÄLP! Min mamma har galoppfattningsproblem!

Be mamsen öva balans och galoppfattning på pilatesboll - det är fantastiskt bra för bålstabiliteten.

Sedan ska hon inte ändra så mycket på skänkelläget i fattningen, snarare skjuta fram ena höften. Det kanske blir en enklare förklaring för henne att förstå och genomföra? :)
 
Sv: HJÄLP! Min mamma har galoppfattningsproblem!

Jag är en stel morsa på 52 ;)
Lär din moder att fatta galopp med sittbenen och "titta upp i taket" i fattningen (i tanken). Då blir det rätt.
Jag har också en dotter :love:
 
Sv: HJÄLP! Min mamma har galoppfattningsproblem!

"titta upp i taket" - den har jag aldrig hört... haha!
 
Sv: HJÄLP! Min mamma har galoppfattningsproblem!

Jag är en stel morsa på 52 ;)
Lär din moder att fatta galopp med sittbenen och "titta upp i taket" i fattningen (i tanken). Då blir det rätt.
Jag har också en dotter :love:

Det där var en bra liknelse! Man lutar sig omärkligt bakåt när man fattar galopp och gör man som du skriver så hamnar överlivet automatiskt i det läget :)
 
Sv: HJÄLP! Min mamma har galoppfattningsproblem!

Gud så kul! Att ni hjälps åt :)

Och bra tips har du också fått, jag brukar vara lite mer djävlig :devil: och så vill jag ju ha resultat på en gång :D

Så det jag gjort, inte vad beträffar galoppfattningar dock utan sits i allmänhet men som jag tror kan fungera så hon förstår, är att sätta ett spö bakom ryggen och så har hon armbågsvecket om den så att hon måste sitta rakt nu kan hon ju visserligen böja sig framåt men tror hon tappar all balans då :p

Bara en knasig :idea:
 
Sv: HJÄLP! Min mamma har galoppfattningsproblem!

Nu får jag nog gå in och knorra lite här! Inte mot dig personligen utan mot det här med ridbågar och liknande. Det här är fullständigt livsfarligt och helt idiotiskt! Som ryttare kan man inte ha en bra balans om man rider på det här sättet. Man skall ha händerna framför sig när man rider, om man drar bak armbågarna så mycket som man måste göra om man skall ha ett spö eller liknande igenom dem och bakom ryggen så hamnar man helt ur balans! De flesta människor har för korta armar för att kunna rida på det här sättet.
Det finns en gammal skröna som säger att armbågen skall vara vinklad som ett L - men det går inte om man inte ser ut på ett visst sätt. Och så ser nästan ingen människa ut. Så glöm det här med armbågsvinkel, det stämmer inte alls.
Låser man fast sina armar bakom ryggen så ligger man förbaskat risigt till om det händer någonting. Det räcker med att hästen snubblar till t e x för att man själv ev skall drabbas av en allvarlig nackskada eller liknande. Så please, gör inte detta!
 
Sv: HJÄLP! Min mamma har galoppfattningsproblem!

Tack för tipsen allihop! Jättekul att ni svarar så snabbt med så bra tankar! :) Nu ska jag se till att morsan övar på pilatesbollen och mjukar upp höfterna lite då. :)
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 696
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 743
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp