Hjälp, min lilla ett-åring har ont!

K

Kactuz

Hade kiropraktorn på besök för ca en månad sedan. Han manipulerade henne i hals och nacke för att förbättra hennes frambensrörelser. (var lite "trång" i manken, troligen en skada som uppkommit vid födseln, enligt honom.) resultatet blev inte riktigt som jag ville :( Nu har hon enligt vet. akuta muskelinflamationer längs hela vänstersidan av halsen. Kotledsinflamation i vänster fram, som är sekundär, dvs beror på skadan i hasen. Röntgad i hela halskotepelaren utan några fynd. (just nu, kan bli pålagringar i halskotepelaren, kan inte ses förrän tidigast 4 mån. :cry: ) Boxvila i 2 veckor och har gått på Quadrisol 4ml morg och kväll. Ska tillbaks och röntga henne imorgon och fortsätta leta efter vad det är som gör att hon har så ont. Tycker hon har svarat sådär på behandlingen men vi får se imorgon. :confused:

Men nu till den riktiga frågan. Kiropraktorn var här idag och han konstaderade som jag har trot att hela Atlaskotan är roterad framåt och uppåt. Dessutom påpekade han att de liggament som skulle finnas vid skallbasen var obefintliga, ev oaktiverade pga hennes huvudhållning. Han Ville inte "rätta" på henne nu men rekomenderade att jag skulle ge ett väldigt dyrt medel, Hi Form, imp från Danmark. (1700:- För 2kg) HAR NÅGON PROVAT DETTA?? HADE DET NÅGON EFFEKT?? Snälla svara om ni provat, är desperat då min pålle verkligen har ont och är jätteledsen. Om Ni sett eller varit med om något liknande, så skriv gärna vad det var för typ av skada.

Ps hon går med huvudet lågt, ej helst över knähöjd. Huvudet lite på sned, lutande åt höger. Går gärna med höger öra bakåt och något längre ner än vänster. Har svårt att böja sig åt vänster. 0,5 gradig sekundär kotledsinflamation på vänster fram. Detta är en 1,5 åring :(

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp, min lilla ett-åring har ont!

Vet inte vad du menar med din fråga?, då bliderna inte visade något,(bedömda av både vet på klinik och på Hbg) varit på klinik för två veckor sedan och vi har röntgat henne från topp till tå. Finns inga skador att hitta just nu allt ser normalt, därför diagnos akuta muskelinflanationer. Vet. vet alså inte riktigt vad det är för fel på henne. Följer vets råd slaviskt! Men finns det något i det han säger? Ska tala med och visa broschyren vet gav mig till vet imorg. Ville bara veta om någon använt detta medel. Har en bra och öppen dialog med mina vet. och jag spenderar vad det kostar för att få henne frisk, kosta vad det kosta vill. Troligen så blir vi remiterade till en MR då ingen av vet på klinik kan hitta något "fel" skelettmässigt, kan vara mjukdel. De tror inte på någon neurolgisk skada då de gjorde "svanstricket" och hennes balans fungerade perfekt. Utveckla om jag uppfatte dig fel Peter, då jag har förstått att du varit verksam i hästvärlden länge och kanske sett mycket.

Obs vill förtydliga, Hi Form är företaget som tillverkar medlet som jag tror heter proflam Aid (foldern ligger i blien jag ska köra min ett-åring till klinik imorgon med)

Man skall INTE manipulera så unga djur.....det borde din kiropraktor veta om...det skall vara ytterst godtagbara skäl om man övht skall tänka tanken.....
Jag har inget svar på dina frågor...olyckligt bara ett det skedde från första början....

martha skrev:
Man skall INTE manipulera så unga djur.....det borde din kiropraktor veta om...det skall vara ytterst godtagbara skäl om man övht skall tänka tanken.....
Jag har inget svar på dina frågor...olyckligt bara ett det skedde från första början....

Detta är en välrenomerad kiropraktor, ingår i hästkirogruppen, han tycker absolut man kan behandla en 1,5-åring. i och med att han är så välkänd och använd så litade jag förståss på honom. Han hävdar att det är en förlossningsskada som framkom då han manipulerade henne?! :crazy:

Medlet jag söker efter ska lindra hennes inflamation. Enligt honom bättre än de syntetiska antiinflamatoriska. Tycker Quadrisol hade dålig effekt på henne, halstäcke funkad faktiskt bättre än just den antiinflamatoriska gelen.

Nej, han säger att han inte sett något liknande och att han faktiskt inte själv har något exakt svar på vad som hänt min häst. Och såklart han inte får behandla henne förrän vet säger att det är ok. Då både MR och en digital röntgen är gjorda.

Min häst blev dålig direkt efter behandlingen gick konstigt och mycket lågt med huvudet, ringde honom direkt och han kom dagen där på (han hade ej åkt hem utan behandlade fler hästar i trakten) och han kom och kollade på hästen. det är helt ok sa han om den låga huvudhållningen. :confused: Ringde honom desperat 1-1 1/2 vecka senare och sa att något är fel. Samma dag ringde jag och beställde en akuttid hos klinik för röntgen.

Hoppas han har en ansvarsförsäkring...risken för att han förstört din häst för alltid är stor...Fattar inte att dom gör så övht :crazy:

Trodde inte heller att det kunde bli sådana problem. :crazy: detta är en häst jag sett födas, hade tänkt att ha henne till hennes sista andetag på åldernshöst. Vill bara lägga mig ner och dö just nu. :cry: :cry: :cry:

ni får ursäkta om jag skriver otydligt och glömer att förklara fullt ut då jag inte har kunnat fungera normal sedan detta hände.

Skit i dyra alternativ preparat. Finadyne eller butta är
antiinflammatoriskt och smärtstillande...

Tycker så himla synd om dig... :(
Och mig veteligen åsså, så manipulerar man inte åringar...

Det tråkiga är att kortison är bättre mot muskelinf. och det innehåller inte butta. :( Men som du säger så är det nog bättre att pressa på vet. och få butta. Så min häst kan se lite gladare ut igen. (Vet. vill ju ej ge butta om jag måste avliva henne om ett halvår :cry: )

Om quadrisol inte fungerar något vidare på din häst, och ni ej vill ge butta så finns ju numera ett preparat med samma "verkningar" som heter Metacam. Antiinflammatoriskt och smärtstillande.

Hoppas allt löser sig för din häst, sorgligt att läsa....
Håller alla tummar jag kan!

Tack för tippset Majja och tack för orden de värmde.

Jag håller verkligen alla mina tummar också....
Jag blir bara så upprörd över att sånt kan hända övht....och det är tragiskt.

Tack Martha. jag kan ännu inte riktigt fatta vad som hänt och har svårt att ta till mig allt. Kommer med en rapport färsk från vet.kliniken imorgon kväll. :crazy: God natt och tack för alla snälla ord och tankar.

peter_lundin skrev:
En roterad kota skall ju synas på röntgen.
PL

Absolut och eftersom det handlar om Atlas, och så pass mkt som ägaren beskriver....låter som om hästen fått en nervinklämning efter behandlingen. Verkligen olyckligt!

Ingår Kiropraktorn i en grupp med veterinärkontakt borde de ju kunna reda ut det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka