Hjälp! Min laptop dör?

asfaltsflickan

Trådstartare
Jag har panik nu. För en stund sedan skulle jag sätta igång min laptop från viloläge, min ingenting hände. Fick inte igång den på något sätt utan var tvungen att stänga av den genom att hålla inne power-knappen. När jag därefter försökte starta den började power-knapp och trådlöst-knapp att lysa som vanligt, men den vägrade starta, det kom inte ens nån boot-skärm utan den förblev svart.

Provade fler gånger och ett par gånger har jag nu lyckats få igång den i felsäkert läge, men väl där kan jag inte göra någonting utan att den hänger sig. Den är i skrivande stund hängd som fan - skärmen är igång men är svart, så att säga, och hårddisk-lampan lyser oavbrutet. Jag hör också att hårddisken snurrar som sjutton där inne. Vad gör jag? Den har varit såhär i tio minuter nu och jag kan ju inte låta den gå såhär i all evighet, men det är väl inte heller bra att "tvinga" av den medan hårddisken "jobbar"?

Den låter inte utöver det normala och är inte varmare än den brukar vara.

Vad kan det vara? Är den död eller kan det gå att rädda den? Hjälp! :crazy: :cry:

Sv: Hjälp! Min laptop dör?

Låter inte som överhettning direkt, men kan förstås ändå testa rensa damm. När det inte hjälper så är det lämna in till service som gäller; fel på någon del av hårdvaran.

Det är endast en dålig idé att forcera avstängning om datorn faktiskt håller på att skriva till hårddisken. I ditt fall, när windows inte ens startar och därmed inte gör något med disken, är det ingen fara. (Mer tekniskt är det två saker: man vill inte avbryta mitt i en operation för då riskerar man att datan man arbetade med på disken inte är giltig på en högre nivå, vilken kan leda till dataförlust. Det andra är att vid skrivning mellanlagras datan i hårddiskens egen cache, och om den inte skrivs ner förlorar man de tänkta skrivningarna helt.)

Tack, nu vågade jag stänga av den. Provade åter att sätta på och fick den här gången som val att göra en startreparation - det valet har inte dykt upp tidigare. Valde reparationen, och nu är datorn mystiskt nog igång igen. Jag fattar ingenting. :confused: Den beter sig just nu fullkomligt normalt och jag håller på att föra över de filer och bilder jag ännu inte hade hunnit säkerhetskopiera till min gamla stationära.

Det känns som om det nästan måste vara nåt hårdvaruknas eftersom den inte gick igång över huvud taget? Kan det vara glapp nånstans eftersom den är igång nu? Eller kan det ha varit mjukvarufel ändå, i och med att den fungerar nu efter startreparationen? Jag har inte installerat något nytt på den på ett bra tag, och jag kör dagliga virusscanningar.

Dammrensning är för övrigt long overdue med tanke på att jag har två fällande katter och inte har rensat den en enda gång, så detta var i alla fall en bra påminnelse om det. :D

Kan det vara läge att lämna in den för en koll även om den för tillfället verkar fungera? Jag vill ju inte att den ska krascha totalt.

Av det du skrev tolkade jag det som att den inte ville starta alls, eller hängde sig direkt i uppstarten innan windows påbörjar sin uppstart. Men hm...hänger ( = fryser) den sig verkligen eller är skärmen bara svart? Om det senare så är glapp i skärmen inte direkt något ovanligt problem med bärbara. Men ja, hårdvara så skicka till hp efter backup-kopiering.

Du tolkade helt rätt - vid de flesta försök hände nada, knapparna tändes men inget annat, den lät inte och skärmen var släckt, den gick helt enkelt inte igång. Ett par gånger drog den dock igång och jag fick upp en meny, och därifrån lyckades jag två gånger komma in i felsäkert läge, där den sedan hängde sig - skärmen var på men visade bara svart så att säga, man såg att den lyste men den visade ingen bild. Datorn reagerade inte på knapptryckningar och hårddisken snurrade hysteriskt.

Sista gången jag lyckades få igång datorn fick jag upp startreparationen i menyn vid uppstart och därifrån startade Windows (synbart) som vanligt. Jag hann lyckligtvis kopiera över de flesta av mina icke-backupade filer innan skärmen började flimra. Flimret blev värre, sen fick jag blåskärm (gick inte att läsa på grund av flimret- första raden såg ut att vara något i stil med "ett fel har uppstått") och sedan lade den av. Släckt skärm, inget surr, bara knapparna som lyste. Ingen tvekan om att den behöver repareras nu i alla fall. Typiskt när man lägger sina sista surt förvärvade slantar på en ny dator, men lyckligtvis har jag garanti kvar på den.

Tur att jag är relativt flitig med säkerhetskopierandet, hann få över det mesta. Lustigt nog är det mina pulsklockedata som jag kommer att gräma mig mest över om de inte går att rädda.

Går det över huvud taget att spekulera i vad det kan vara som har pajat, eller får jag ge mig till tåls tills den kommer in på reparation?

Nä, det kan vara så många olika saker så att spekulera skulle snarare innebära att gissa. Men med en ny dator har du ju bra garanti på den iaf. Ett tips för framtiden är att hålla all användardata (dokument, bilder etc) på en separat, extern disk. På så sätt riskerar du inte att förlora något sådant på grund av den typen av fel.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver lägga över filer från min gamla till min nya dator (en 500 gb antagligen) till min hjälp har jag en ethernet sladd och...
Svar
4
· Visningar
676
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 454
Senast: Efwa
·
IT & mobiler Jag har en stor klump i magen och är verkligen sjukt frustrerad. Min laptop (1 månad gammal) startar, men skärmen är svart. Har...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Sara75
·
C
IT & mobiler Ja, satt vid min dator innan och skull föra över lite bilder från en extern hårddisk vi har.. Då slocknar skärmen på datorn!!! Jag drar...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar