Hjälp min katt bajsar överallt!

L

LillaSmilla

Har en 6 månaders kattunge här hemma, som av och till bli lös i magen och då bajar överallt (förutom lådan)... Nu är hon så lös så att det ligger droppar och småpölar av bajs lite här och var.... Hon har ju varit rumsren... någon som har något tips?! Katten ligger rätt risigt till nu kan man säga (sambon hatar katter som det är och att den inte är rumsren hjälper ju inte till), + att vi har en 9 månaders kravlande bebis känns ju inte så fräscht...jag vill ju inte behöva omplacera henne :S
Hon äter torrfoder, dricker bra... städar lådan varje dag med kristallsand som hon verkar gilla, samt att vi har kattlucka så hon kan gå ut när hon vill... Är nätan aldrig ensam, har både katt och hundkompis här hemma...
 
Sv: Hjälp min katt bajsar överallt!

Är hon avmaskad?
I vilket fall, ring veterinär! Kattungar blir fort uttorkade och kan behöva hjälp att få tillbaka vätskebalsen.
Veterinärfoder för att stabilisera magen.
 
Sv: Hjälp min katt bajsar överallt!

Varför har ni låtit det så en "lång" tid? Tänk som om det vore er bebis, hade ni låtit den vara länge med lös mage utan att kontakta läkare?
Lös mage tyder ju på att nått är fel?
 
Sv: Hjälp min katt bajsar överallt!

Men varför låter du katten gå och vara så lös i magen? Antingen tål den inte maten den får eller så är den sjuk på någotvis eller så löper hon och blir dålig i magen då om det är periodvis. Hur länge har hon varit lös i magen och kan du se något mönster? Vad får hon för mat? Är hon kastrerad?
 
Sv: Hjälp min katt bajsar överallt!

Ok, men nu är det ju inte så att jag låter katten gå å va lös heller, är ju därför ja frågar om råd... De andra gångerna två gångers hon vart lös så va det när hon nyss flyttat in och andra perioden bytte vi golv, så ja trodde det va förändringarna, eftersom det gått över på några dagar trodde ja det va stressrelaterat... Men denna gången kan jag inte komma på några yttre omsändigheter utom möjligen blåst och stormarna... Ska köpa avmaskning idag, för säkerhets skull ( hon är givetvis avmaskad innan) å avvakta några dagar... Åker inte 15 mil till närmsta helgöppna mottagning med en katt som är lite kass i magen på nyårshelgen! Ingen som vet något man kan ge sommär lugnande för magen?? Som blåbärsoppa för barn typ :)
 
Sv: Hjälp min katt bajsar överallt!

Jag skulle gissa att hon löper och att det är därför hon är lös i magen. Åk och kastrera henne så fort helgerna är över så är nog problemet ur världen sedan. Du kan ge henne skonkost bestående av välkokt ris och lite torsk. Du kan också försöka få i henne morotspure. Det kan också stoppa upp diarre. Du kan hälla av vattnet ur en burk tonfisk och blanda ut det med hennes vanliga vatten så kanske hon dricker mer för att det är gott men se till att det finns vanligt vatten också om hon inte skulle tycka om det.
Ge henne skonkost under tre-fyra dagar och börja sedan blanda in hennes vanliga mat igen. Ge henne alltså inte hennes vanliga mat under tiden du ger skonkost. Skulle hon bli dålig och slö så får ni ju givetvis åka till veterinären iallafall men förhoppningsvis så räcker det med att hon får skonkost ett tag. Du ska inte svälta henne som man gör med hundar som är dåliga i magen, absolut inte. Katter klarar inte av svält för det kan deras inre organ ta stryk av.
Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp min katt bajsar överallt!

Vad äter hon för mat?
Vår ena katt måste ha specialfoder för känsliga magar annars blir det så där i perioder. Skräpmat som Friskies, Whiskas osv kan också göra de flesta katter kassa i magen.
 
Sv: Hjälp min katt bajsar överallt!

Vår kattunge var lös i magen när han först kom till oss. Han hade ett sjuh*lvetes maskangrepp men diarrén fortsatte även efter att han var avmaskad. Vi fick rådet av veterinär att bara ge mjukmat då det är skonsammare för magen än hårdmat och innehåller mycket vätska. Veterinären berättade att mycket kan hamna i "otakt" när de har maskangrepp och det kan ta tid att stabilisera, kroppen kan ha tagit mycket stryk. Dock tror jag att det är bättre att du följer råden givna nedan av andra först.

Men ring veterinär och rådfråga om inte annat. Det är verkligen inte bra när de går och är lösa i magen på det sättet och det måste tas på stort allvar.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp min katt bajsar överallt!

Hur går det? Har du fått i henne någon skonkost? Många är lite misstänksamma i början och då kan man lägga deras vanliga mat, bara litegrann på skonkosten så att de vågar sig fram och lukta för då brukar de smaka. Ge det gärna lite ljummet för då både luktar och smakar det mer.
 
Sv: Hjälp min katt bajsar överallt!

Hej igen och tack för tipsen :) nu är hon lite bättre fortfarande lös men har inte bajjat så många gånger idag ! Har läst på lite om löp och det kan nog va så... Så imorgon bokar jag tid för kastrering och hoppas vi slipper detta sölande i fortsättningen!
 
Sv: Hjälp min katt bajsar överallt!

Vad skönt att det går åt rätt håll :)
Du gör helt rätt som kastrerar henne så fort det går. Då slipper ni det här bajsproblemet och alla andra bekymmer det kan bli av att ha en fertil katt. Katten kommer också må bättre då hon kan ägna sig åt att njuta av livet med er istället för att leta partners.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 083
Senast: paradiset
·
Övr. Katt Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag tog hem en katt nån månad innan jul för jag tyckte min andra katt behövde lite sällskap...
Svar
16
· Visningar
4 232
Senast: dee79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp