Hjälp, min häst har blivit galen!

Z

Zacko

Skulle idag rida ut en lugn tur i trav på ett större fält med mitt fullblod/quarter sto. Hon dansar omkring lite, vilket inte är helt ovanligt, helt plötsligt stannar hon, far iväg med all världens fart och vägrar stanna! Jag kände mig som en fluga på ryggen för hur jag än slet och drog och försökte styra och svänga stannar hon inte. Jag styr in henne i fler stora buskar/små träd, men hästjäveln hoppar rätt igenom. Till slut får jag kasta mig av i farten och hon springer hem till stallet.

Hon var inte rädd och öronen var framåt under hela färden. Hon är en speciell häst som jag har jobbat mycket med då hon har ett jävla temperament och aldrig blev ordentligt inriden. Hon har fått göra lite som hon vill tidigare och inte gått regelbundet. Hon har blivit mycket bättre de senaste åren men är fortfarande fjantig och kan lägga till med sparkar och hopp om hon blir sur.

MEN, aldrig har hon farit iväg på detta viset tidigare och bara totalskitigt i mig. Visst, hon är pigg och drar gärna men absolut inte såhär. Jag är chockad över vad som hände och har aldrig tidigare sett någon häst någonsin göra som hon gjorde. Jag har suttit på många busiga hästar men det kändes som att hon fick total kortslutning och bara sprang - igenom träd!

Hur ska jag göra?! Jag tränar dressyr mer eller mindre fyra-fem dagar i veckan, och rider ut en så att hon får lite variation. Hon blir alltså riden sex dagar i veckan. Hon har blivit så himla fin och gått så lugnt och varit så lyhörd den senaste tiden. och så händer det här!

Ska jag lämna bort henne på tillridning? Vem tar sig an sådana här hästar ( i Skåne)? Ska jag hjärnröntga henne? Hormonörter/ p-piller? Ändra foder? Alla tips är välkomna!

Sv: Hjälp, min häst har blivit galen!

jag tycker att det låter som om du och din häst inte riktigt har etablerat ett bra och ordentligt ledarskap. Din häst respekterar inte dig eftersom den beter sig som den gör. En häst som är trygg med sin ledare och har respekt för den är en lugn och trygg häst som inte sticker eller liknade, det finns ingen anledning att sticka från sin ledare för hos ledaren är det bekvämt och där vill hästen vara.
Så en häst som din är förmodligen väldigt osäker på rangordning mellan er två. Förmodligen (det vet ju inte jag eftersom jag inte vet något om din häst) har den säkert också kommit undan och blivit fel hanterad innan den kom till dig. Som sagt en häst som litar, har respekt och ser sin människa som ledare är trygg lugn och uppmärksam.
Så jag tror att du skulle behöva fastställa ditt ledarskap och göra klart för hästen att det är du som bestämmer, du är den ranghöga hästen är den ranglåga. För att bli ledare så måste du dels dominera hästen (genom att flytta olika delar av den), du ska också visa respekt för din häst för att din häst ska kunna respektera dig. Din häst kan omöjligt ha respekt för dig om du visar att du inte respekterar hästen. Du måste också visa hästen att du är en vän och inte vill den något illa. Hästen måste ha förtroende och tillit för dig, det går inte att ha respekt för någon man är rädd för!
Ledarskap etablerar du genom att alltid vara konsekvent, vänlig, bestämmd och genom att flytta hästen och göra så att den går undan för ditt tryck du ska flytta hästen och inte tvärtom. ´
om du inte kan så mycket om nh tycker jag att du ska ta hjälp av en duktig instruktör, sen så kommer du och din häst få en fantastisk relation utan oönskade sken turer;)
Lycka till och rapportera gärna hur det går för er!
God jul
zalmiak

Hur tränar du ? Du säger att du rider dressyr flera dagar i veckan....men får hästen nån gång utlopp för den uppdämda energi du tillför den? Att "bara" gå dressyrpass är ju förenat med explosionsrisk i allafall i min värld.
Motioneras aldrig hästen, får den aldrig löpa ut?
Hästar är atleter och det du berättar om din häst ligger antingen på det fysiska ( att den har ont nånstans eller att det har så mycket energi att den inte kan behärska sig.

Jag har läst mycket här och jag är förvånad över hur många hästar som "exploderar" efter en tids vila...jag har bara travare, ovh igår var jag t ex ute o red min ena femåring som stått i 5 veckor och var startklar innan hon ställdes ner...Hon beter sig precis som vanligt, inga dumheter eller överskottsenergi. Så är de flesta travare jag vet.

Se över hur du tränar, fodrar och beter dig. Låt hästen få en varierad träning, inte bara "lyda" ...jag är ingen dressyrryttare eller så, men jag kan tro att man manar på samtidigt som man drar tillbaka och det ger explosionseffekt om dom aldrig får utlopp för det som stannar kvar i dom...tänk dig själv bara.

Om hästen drar på ett öppet fält så styr in den på en volt som du gör mindre varteftersom. Till slut kommer hästen att sakta ner.

Det är inte en helt jätteovanligt (tyvärr) att hästar blir pigga och drar iväg på stora öppna fält. Arbete, stimulans och tid med hästen förebygger sådant.

- Ska jag lämna bort henne på tillridning? Vem tar sig an sådana här hästar ( i Skåne)?
Ta hjälp av en instruktör så att du själv lär dig att hantera och rida hästen i första hand.

- Ska jag hjärnröntga henne? Hormonörter/ p-piller?
Det är en häst. Lär dig hantera och rida hästen först innan du proppar i den lugnande preparat. Hästen ska inte behöva vara drogad för att någon ska kunna hantera den.

- Ändra foder?
Se över vad hästen får i sig i förhållande till vad den arbetar. Kanske behövs mer grovfoder och mindre kraft? Att stå i hagen är inget tungt arbete, utan räkna på hur hårt den får gå. Se även över den stimulans som hästen får förutom själva ridningen (mat, skötsel, antal timmars utevistelse, hagkompisar, hagkvalitet).

/V

Eller så kan man försöka bli en bättre ryttare och då har man etablerat 'ledarskapet' från skratch.

/V

OBS! Det här är inte riktat mot TS! Det har inget med hur just TS rider eller inte rider.

Jodå, hästen får lov att sträcka på sig, jag har full förståelse för hennes fullblodsenergi, inte så lätt att förklara hur jag tränar bara. Ont har den inte, har ET ute regelbundet. Tro mig, jag försökte styra in på en volt! Och bättre ryttare försöker vi väl alla bli?

Det kanske låter som en häst som bara "stack", vilket kanske inte är helt ovanligt att vissa hästar gör. Men saken är den att hon bara totalsket i allt jag försökte göra. Det gick inte att svänga in på en volt, jag lyckades med nöd och näppe kasta mig av henne och hon far iväg i all varldens fart, hade ridit ut bara någon dag tidigare och då var hon pigg som vanligt men snäll som ett lamm. Dagen innan blev hon också ordentligt rastad.

Har tränat från marken mer än vanligt sedan det hände och det som märks tydligt hur reserverad och spänd hon blir så fort man kopplar henne. När jag har henne lös funkar det bra med tanke på hur lite vi har gjort detta under åren. Med koppel på blir hon sur, försöker flytta mig och bet mig till och med i armen (och jag drar inte det minsta, det hänger löst).

Ska jag skita i att koppla henne och bara träna henne löst? (Gör bara väldigt grundläggande övningar, hon ska komma till mig, fokusera på mig, och jag kan flytta henne och hon följer efter mig.) Hur tusan ska jag göra med ridningen? Hon funkar bra på banan men hon kommer ju bli tokig av att bara få gå där..

Tack för tipsen!

Senast ändrad av en moderator:

usch inte roligt då detta händer... men du jag känner att 5 dgr dressyrträning o 1 dag ut..kör tvärtom ett tag så ska du se att hon sansar sig... tänk själv att gå runt o va "disciplinerad till 1000 " hela dagarna o aldrig bara få va ...:grin:.. självklart ska du kanske ha med dig sällskap..iaf så lycka till o var försiktig!... vet själv hur det känns med skenande häst

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 857
Senast: Linda_A
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama