Hjälp!!! Min häst fäller....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ardennern Donna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 182
A

Ardennern Donna

Jag har ett ardenner sto som fick förlossningsfång 7/6 -07... kämpar mot det fortfarande. Hon har fått specialskor och är nog på bättringsvägen tror jag. Har har svårt med hullet på henne nu när jag inte vet vad jag vågar ge henne att äta för att hon inte ska bli sämre. Men nu har hon börjat fälla jättemycket, små korta strån över hela kroppen man fyller en piggborste på 4 borsttag. Hon är ljusbrun med svart man och svans och man kan nu se lite svart inunder och jag har tittat nära i pälsen och kan se att den har blivit väldigt gles och att det inte ser ut att komma någon ny päls men för övrigt verkar hon ok, och fölungen är pigg och välmående.

Vet någon vad det kan vara för fel...???:confused:
Behöher all hjälp jag kan få till min underbara tjej!:bow:

Sv: Hjälp!!! Min häst fäller....

Får hon tillräckligt med foder? protein är viktigt för päls o hovar.
Kontakta någon som kan hjälpa dig med foderstat.

hästarna fäller ju sommarpälsen nu och börjar sätta vinterpäls. men de låter som din häst fäller ovanligt mkt. prata med din vet.

Min häst, valack, fux, överhull, bra foderstat (dvs borde inte vara några brister och har gått på fin-fint åkerbete hela sommaren) började i mitten av förra veckan släppa av all päls också. All. Han fällde inte vinterpälsen riktigt i våras utan har varit lånhårig hela sommaren. Min fundering i hans fall är pälsätare, men har inte sett något och vår hästveterinär hade aldrig hört talas om pälsätare.

Fölungen tappade päls fälckvis (runt ögon, under halsen vid mankammen, och rumpan) när han var ca 1 månad gammal men då tvättade jag honom med dermocan och pälsen växte då ut igen, det tror jag var pälsätare men mitt sto tappar så jämmnt över hela pälsen... måste kolla över fodret tror jag... hon behöver nog något tillskott kanske.
Just nu får hon bara Hö, Mineraler, och lite kornkross.

Du bör nog sätta en ordentlig uträknad foderstat på din häst. Dels för att hon ger di ?!..och dels för att en fånghäst INTE ska svältas. En fånghäst behöver preis samma näringstillförsel som INNAN den blev sjuk. Sedan ska du inte blanda i hop utfodringsrelaterad fång med förlossningsfång. 2 olika saker är det...även om dessa båda kallas fång.

Ang fölet, det fällde väl bara sin fölull helt enkelt.

Ang fölet, det fällde väl bara sin fölull helt enkelt.[/QUOTE]

Det måste varit något mer än fölullen den fällde... den sitter nämligen kvar... och det blev kala fläckar,
den under halsen var ca 20x20 cm, jag blev rådd att tvätta i dermocan hundschampo och då vände det!?!:confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 639
Senast: lady_vip
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 575
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka