Sv: Hjälp min doftranka dör!
Om man ska efterleva hur de har det i naturen sa utstar de i manga manader hetta och stekande sol utan en droppe vatten. Jag efterapar det for alla mina liknande vaxter (porslinsblommor etc.).Later de torka i manga manader tills bladen skrumpnar ihop och blir tunna och gula. Da simulerar jag regntid och dranker dem i ett par dagar och tillsatter aven naring da. Sen "normal" skotsel i nagra manader innan det blir torka igen.
Min aldsta porslinsblomma ar en arveblomma som nu ar 75 ar gammal. Den fick flytat med mig till Kanarieoarna for 2 ar sen. stallde ut den pa balkongen och trodde att den skulle do ett tag men jag holl mig kall och lat den lida i det tysta, vattnade den ytterst lite, men ofta, ville inte att den skulle torka ut helt utan att jorden tillfordes fukt ofta, men lite (ville inte att den skulle borja ruttna).. Den skrumpnade och bladen brandes illa av solen , van som den var att bo inomhus i sveriges, till och med stjalkarna paverkades.
Och sen en dag, kanske 2-3 manader senare sa formligen exploderade den och skot ut gissningsvis 30 skott per meter stjalk (stjalkarna ar i snitt 10 meter langa sa du kan ju tanka dig...). Borjade vatttna massor da och nu lever den och frodas i yttersta valmaga, blommar aret runt till och med.
Sa mitt tips ar att vattna den INTE, vanta tills bladen borjar skrumpna ihop. Den har sitt vattenforad i bladen, en resurs att anvanda i torrtider.