Hjälp mig!

C

Cocos

Finns det verkligen ingen hund av mindre ras som dels är självvalpande och inte kräver kejsarsnitt i minst 50% av fallen, med normalstora kullar på 5-6 valpar, fri från hjärtproblem och patella (åtminstone i väldigt liten grad), utan konstiga allergier och överkänsligheter, klarar normala väderväxlingar, är frisk och robust utan allt för extrem exteriör (helst inte åt det extrema hållet alls).

Som är öppen, glad, med på det mesta, inte är komplicerad, social och barnglad, inte reserverad alls. Som man kan träna hyggligt med (tex enklare lydnadsklasser, agility, spår mm), om inget annat så för att aktivera hund och matte.

Helst en ras där det inte verkar råda fullt krig i leden... Att hundvärlden är "komplicerad" emellanåt är en sak, så är det i bedömningssporter och där pengar är inblandade. Men den senaste rasen vi kollade upp verkade vara värre än många andra.

Finns det öht hundraser som ovan att lägga sina pengar, tid och energi på? Vi är t.o.m. öppna för att importera själva om det skulle behövas. OBS! INTE genom bulvaner eller konstiga hundhandlare. Har precis lyckats undkomma ett par sådana...suck.

Sv: Hjälp mig!

Du pratar nog om DSG. :love: Det mesta stämmer in på dem..

- Valpkullarna är ofta lite mindre än 5-6 st.
- De kan vara reserverade. (beror mycket på socialicering också, min älskar alla både människor o djur)

+ Helt underbara små hundar med mycket "go" i. Folket som har dem är mycket engagerade, anordnar träffar mm. Har inte upplevt någon tävlan mellan varandra utan man vill bara hjälpas åt att föra denna underbaara ras framåt. :bow:

Ja visst jag är partisk, men jag har bara positivt att säga både om rasen o folket omkring den.. de är underbara.

Min Nila 4 mån.
Photo-0265.jpg

Om man bortser från ständiga(?) konflikter i specialklubben: Vätte.

Det är otroligt trevliga hundar. Inte så numerärt många egentligen, då den lever lite i skymundan bland cairn, westie, border etc.

Bara att komma och hälsa på om du vill träffa några live ;)

Kanske dvärgscnauzer?

Vi har varit lite inne på dem tidigare, får kanske kolla upp dem en runda till.

Hade faktiskt tingat en hanvalp för två år sedan, innan vi visste att jag var gravid. Av en förmodat seriös och mångårigt erfaren uppfödare i Helsingborg. Sen visade det sig att h*n inte lät valparna komma ut på hela tiden, för antingen så regnade det visst eller så var det nog lite för varmt. :mad: Sen visade det sig också att just vår hanvalp var krypt och eftersom vi var (är!) uställningsintresserade så ville vi inte ta risken att stenarna inte ramlade ner som de skulle. Uppfödaren hade aaaaaaldrig varit med om det tidigare och hennes veterinär loooooovade (enl uppf) att den glömda stenen garanterat skulle ramla ner, senast vid tre månaders ålder. Men h*n ville inte skriva in någon klausul i kontraktet... :angel: Så det blev ingen valp. Och luften gick ur oss kan man säga och av någon anledning så har vi inte pratat om dvärgschnauzer sedan dess.

Dvärgpudel! Helt otroligt alert liten hund! Och vill vara med på det mesta!

Jag gillar dvärg/mellanpudel (helst aprikos! men även svart), men tycker utställningspälsen är så bökig haha. Gillar pudlar öht, tycker de är smarta och klipska. Och jag gillar deras pälstyp, bara att klippa och se glad ut. :D Men jag måste erkänna att jag tycker de ser urfåniga ut i utställningspäls. :angel:

Jag har en del erfarenhet av DSG och jag är lite ambivalent där. Tycker rasen är väldigt ojämn. Både exteriört och mentalt. Får kanske kolla lite mer på dem trots allt.

Jag har en del erfarenhet av DSG och jag är lite ambivalent där. Tycker rasen är väldigt ojämn. Både exteriört och mentalt. Får kanske kolla lite mer på dem trots allt.

Jo så har jag uppfattat dem också speciellt exteriört. Jag var väldigt noga med val av valp. Såg till att få valp efter en tik med den typ av psyke jag ville ha på min egen o det är verkligen lyckat.

Nila är precis som jag vill att en hund ska vara. Pigg, alert, arbetsvillig, följsam men ändå självständig (jakt finns men inte en idiot). Psyket är starkt o det finns inget som skrämmer henne, men hon har aldrig visat dominans varken mot djur eller människor. Nu är hon 5 mån (snart 6) o jag har faktiskt aldrig hört henne morra eller protestera mot något. Hon gläfser till o kollar vad som händer sen är det bra. Är heller inte skällig i övrigt..

Liknande trådar

J
Hundavel & Ras Har väldigt mycket funderingar just nu och jag hoppas att iallafall någon orkar läsa igenom och ge sin åsikt på det hela. Jag har...
Svar
11
· Visningar
3 722
Senast: Josefinelandgren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross