hjälp mig!

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
min valack lider av mugg. jag har verkligen försökt allt och ibland försvinner det eller ser jätte fint ut men sedan blir det stora skorpor igen. Jag tycker så synd om honom (även om han inte lider:) )

hjälp mig!

* vad använder ni när ni sk ta bort muggen?
* hur håller man det borta?
*hur vet man om man tvättar de för mycket?
* finns många olika orsaker men varför får dom mugg?

vet att muggen kan utvecklas och bli ännu värre vill inte att min häst ska få det.

mvh/ gottis

Sv: hjälp mig!

Håll TORRT och RENT.
Om du har kontakt med vet, be denne skriva ut Celestan, smörj varje dag när benen är torra och rena.
Celestan ska bara användas ca 7 dagar i sträck, varva med olja (matolja eller barnolja) för att lösa upp och mjuka upp och salisylsyrevaselin, 3 %-ig, finns på apoteket.
Worked för me :banana: .
Nu är ju som sagt kylan här, och då ska nog förhoppningsvis muggen ge med sig.

Lycka till!

MVH/

Jossan

jag använder matolja och vitlök.
blandat alltså..
tog bort muggen min pålla hade i somras.
vet rekommenderade ett schampoo till min häst när hon hade klåda i manen, han sa att man även kan använda det mot mugg.
det heter VetriDerm K-hex schampoo, jag testade det aldrig på muggen men det kan ju vara värt att prova.

Fick en kanoon salva utskriven på recept av min vet. Socatyl har jag för mej att den hette! Fungerade på några dagar så var muggen borta..

Visste inte att Socatyl kan funka på mugg, men det är ju en bra salva att ha oavsett.
Så det är ju inga onödiga pengar 8tror den kostar en del).

MVH/

Jossan

ja en hel del kostade den tuben.. 311:- men det var en ganska så stor tub och man använder ett tunnt lager på muggen ett par dagar så är det borta sedan :)

Ja det finns många orsaker...en sak är obalans i magen. Låter dingt..men faktum kvarstår...så kan det vara. Allt som syns på yttre sidan behöver inte bara ligga där på det yttre...det kan komma inifrån också.

ett exempel: min fd pålle fick hemsk mugg varje gång vi släppte på bete....efter 3 v ca gick det bort av sig själv. Studerade detta en tid och kom fram till att: var gång hennes mage krånglar..ja då får hon mugg...Värt att tänka på.

Och en mage i obalans behandlar man hur....?
Mag/Tarmbalans? Fil?

MVH/

Jossan, som famlar i mörkret

Grönsåpa är bra att tvätta karlederna med, för den är lite mjukgörande. Var noga med att torka tort efteråt. Socatyl ska användas på vätskande sår för det är en zinkpasta som torkar ur muggen. Är det torr mug med skorv så är det bättre att amvända en fet salva som t.ex. salisylsyrevaselin. Hoppas det blir bra!

Ljummet vatten och grönsåpa är det bästa om du nödvändigtvis måste tvätta. Försök annars att borsta (med mjuk borste) så rent som möjligt. När det är som allra lerigast ute så smorde jag in min häst med lite matolja på benen. Dels mjukgör det, dels fastnar inte leran så hårt (rinner av). Helosan är alltid en höjdare. Lycka till.

Nej Socatyl är inte en zinksalva. Det är en sulfapasta som också kan smörjas utvärtes. Salicylsyrevaselin löser upp förtjockad hud o krustor men kan lösa upp den hud man vill ha kvar också. I tidig torr mugg är det bättre att bara ha mjukgörande inte saliciyl.

Senast ändrad av en moderator:

tack för alla svar:) hoppas det blir fler. jag har använt grönsåpa och tvättat rent med men jag vill ju ha något att smörja på efter oxå. atck för svaren ;)

Jag tordde att Socatyl var förbjudet, och inte fanns längre, men där fick jag ... Jag tycker den är jättebra, och ville haft den, men... Nej Nej sa vaterinären...

Detta var iofs till kossorna på jobbet, som hade fått sår på juvret. Den kanske bara får användas på djur som inte ska gå till livsmedelsproduktion??? Men då ska ju vet skirva in i passet om hästern är behandlad, eller???
Någon som vet???

tvätta med lactacyl (stavning???) och smörj med helosan

Mugg beror på olika saker därför måste man pröva sig fram för att se vad som hjälper.
För mig har det hjälpt att
1) om lerig häst tvätta med grönsåpa
2) sedan tvätta med äppelcidervinäger utblandat i vatten (1msk till 1 l vatten).
3) När det är torrt smörjer jag in med helosan (fr a förebyggande) alternativt med salicylsyrevaselin (om krustor)

Om muggen är vätskande använder jag Socatyl. Annars torkar Socatylen ut för mycket.
Efter mycket experimenterande har jag kommit fram till detta. Olja med vitlök och liknande har inte hjälpt mig. Inte heller Fucidin eller sulfa och torskleverolja. Fr a äppelcidervinägern har varit räddningen för mig och min häst. Jag använder det också i förebyggande syfte.

Hej när jag behandlar mugg så använder jag brunsåpa. Du blandar brunsåpan i vatten. Det behövs bara en liten klick. Tvättar där muggen sitter och plockar bort all skorv. När du tvättat och sedan torkat med en ren handduk smörjer du in stället med en väldigt fet salva, typ idomin eller skillingarydsalva. Upprepa behandlingen varje dag tills du märker att muggen försvinner. Det funkar på min häst. Tyvärr finns brunsåpan bara att köpa i Danmark.

OM jag tvättar så tar jag lactacyd o vatten o torkar sen ordentligt torrt o smörjer på med Karledsalva av Emu-olja. Liten flaska som finns att köpa bl.a på Eko för 70 spänn men den är himla dryg. Verkar mjukgörande vid mugg o har funkat jättebra på mina pållar. Ibland använder jag även "Skillingarydssalva" (4 Ess) om det är så att jag glömt den andra hemma. Är noga med att torka och borsta bort smuts om benen när dom kommer in även då dom inte har mugg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 487
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka