HjÄlp mig!

solruta

Trådstartare
Jag har ett varmblod som är 9 år. Relativt matglad och har oftast inga problem med maten. Vi flyttade under sommaren och nu har han gått på fritt foder, som han inte gjort innan. Han har reagerat starkt på det och får som diaree (kan stå i stallgången och bara "rinna"). Jag har tagit in honom tidigare för att han ska få vila magen, och jag har även givit honom någon sorts youghurt jag fick tips och som ska återställa magen, men det har inte hjälpt.
Han är lite för tjock än vad han ska vara nu och fortsätter äta, såklart!
Jag har tagit bort all kraft som han fick förut, jag har resonerat att han bör vila sin mage, men det kanske är fel?
Finns det något jag kan göra, ändra foderstat, etc?

Det är inte så roligt att tvätta täcken varje vecka... :confused:
Tacksam för svar! :)

Sv: HjÄlp mig!

Måste han ha fri tillgång av grovfoder?

Är det inte bättre att analysera grovfodret och ge honom en anpassad foderstat?
En del hästar verkar inte kunna gå på fri tillgång utan att bli dåliga i magen eller bli för tjocka.....

Vad menar du med "tagit in tidigare för att låta magen vila" ?

Vad får hästen för foder och hur länge har den haft samma?
Hur mkt kraft fick den och när tog du bort det?

Vad äter den för grovfoder??
Finns många som ger sina hästar fri tillgång på ensilage inte hösilage uten sånt man ger till kor och det är juh rena plågan för hästmagar eftersom enslige innehåller så mycket syra att hästen inte klarar av att rensa bort allt ut kroppen.
Om jag skulle ha mina hästar på fri tillgång så skulle jag se till att ge dom vanligt torrhö med lite mindre värden i. För äter dom fri tillgång med toppen värden på höet så kan även storhästar råka ut för fång, kolik mm.
Skulle aldrig låta mina hästar gå på fritillgång på Hösilage tex. Dels för att det sliter på tänderna pg av syran och sen att hästarna har så liten gallblåsa att det blir jobbigt att rensa ur allt vatten och olja som bildas i hösilget.

Hoppas du hittar en lösning. Rådfråga vet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix