Hjälp mig! Vill inte avliva min vovve

Lycanthrope

Trådstartare
Min hund fick flytta pga att han bet grannens unge i armen, inget allvarligt, men några stygn att sy.
Pappa va lite snabbt på och en kompis till honom kunde ta Max så länge. Nu har Max blivit rastlös där, kanske pga att där bor 3 barn och det är han inte van vid, eller att han saknar något.
Han väcker dem iaf hela nätterna och killen har fått ultimatum av frugan, henne eller hunden. Så jag förstår att Max inte kan stanna.

Max ska få vara här tills vi hittar nån lösning.
Men jag vill inte att han ska flytta.
Hur ska jag bevisa för pappa att han kan stanna?
Och jag måste nog prata med grannarna, för om jag får dem att gå med på det, så kommer pappa gå med på det. Men HUR!?
Jag ska gå långa promenader, aktivera honom osv nu när han är här. Men hur ska jag bevisa detta och få dem att förstå?Det har även börjat en hundkurs i stallet på söndagar, där han ska vara med.

Snälla, hjälp mig!!!

Sv: Hjälp mig! Vill inte avliva min vovve

Vill du "bevisa" att det var en olyckshändelse och inte ett knäpp hund så tror jag ett mentaltest skulle vara bra. Då får du fram hundens svagheter och hur den är. Fungerar bra som "bevis" att han inte är en bitare utan bara ouppfostrad/ostimulerad och det har du ju ni en plan på att hantera.
Jättebra att hur hunden reagerar på olika saker så man kan träna på de mindre bra bitarna.

Kontakta nogon brukshundsklubb för att få redan på när det görs tester, eller så kanske de kan hjälpa till att ordan en för er.

Nja beror på vad det är för hund... Får de där "bevis" på att hunden har stor försvarslust så kanske alla bli jätterädda, trots att det behövs mycket i en testsituation för att han ska plocka fram det. Man kan ju inte utgå från att alla kan tolka och förstå ett test... På pappret är min hund jättefarlig... Men... Nja...

1. Varför bet han barnet?

2. Sätt munkorg på honom när han går bland allmänheten, så känner de sig kanske tryggare. Dock kan det skrämma många också...

//E

Tippan skrev:
Nja beror på vad det är för hund... Får de där "bevis" på att hunden har stor försvarslust så kanske alla bli jätterädda, trots att det behövs mycket i en testsituation för att han ska plocka fram det. Man kan ju inte utgå från att alla kan tolka och förstå ett test... På pappret är min hund jättefarlig... Men... Nja...

Njae Stor försvarslust är det ju inte många som testas med ens. sen att denna skulle ha stor och hon inte märkt av hans försvarslust att den skulle vara så mycket det tror jag är omöjligt i nån situation har man ju alltid sett försvars tendenser om det finns där.

Senast ändrad:

Vet ni någon anledning till varför han råkade bita barnet?

Om barnet var lite för hårdhänt eller om barnet hetsade upp honom. När hundar är små så har dom inte hunnit lärt sig allting ännu å då händer vissa olyckor väldigt lätt. Har tyvärt hört om flera tillfällen där barn har råkat göra något man kanske inte bör göra som gjort så at hunden bitit till å pågrund av det har hunden behövts avlivats helt i onödan.

TACK för alla svar! Ni är underbara.

Han är inte så van vid barn, han är 3 år gammal.
Han har vart lite reserverad mot barn och drar gärna mot dem, av någon anledning.
Sen juckar han gärna på de barn han känner, när de tex ligger på golvet. :angel:

Han lychades smita förbi mamma i ytterdörren (vi bor i radhus, har ytter dörr några meter utanför dörren till huset) och så stog barnen där och han hoppade på den här ungen så han ramla, o så bet han i armen. Jag tror att om han vart ute efter att "döda" så hade det gått värre. Mamma som är svag lyckades dra bort honom utan större ansträngning.

Där han bott nu lite över en vecka är det tre barn, han visar inte minsta lilla sura min mot dem. Inget juckande heller, för den delen.

Jag kan ju iofs säga så, att han har munkorg när vi går genom området, sen när vi kommer till skogen kan jag ju ta av den..

Jag ska göra mentaltest.

Jag va för övrigt inte där, så jag vet inte exakt vad som hände.. :(

Jag ringde brukshundklubben nu, de gav mig telefonnumret till någon som va expert på sånt här. Så jag ska få åka dit och så ska han kolla min hund. Hoppas det löser sig..

Men är så rädd att prata med grannen :O
Men får väl säga att Max får ha munkorg o så..

Det kanske räcker med att han ska uppvisa försvarslust ö h t för att folk ska bli rädda... Det är inte hundmänniskor som ska tolka resultatet, utan vanliga människor...

Men jag håller fortfarande på att hundar kan ha mycket försvar och skärpa utan att man märker det om det är en väldigt stabil och orädd hund. Då finns det ingen anledning till att plocka fram det i en vanlig hunds vardag... Vi testade en Labradortik för många år sedan. Jag lovar att folk såg ut som fågelholkar när hon kastade sig upp i luften och klippte med käkarna 3 dm från figgens ansikte :o

Så du menar alltså att det är ovanligt att ha stor försvarslust? Är min hund jätteovanlig då som har både stor försvar och stor skärpa? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Tippan skrev:
Det kanske räcker med att han ska uppvisa försvarslust ö h t för att folk ska bli rädda... Det är inte hundmänniskor som ska tolka resultatet, utan vanliga människor...

Så du menar alltså att det är ovanligt att ha stor försvarslust? Är min hund ovanlig då som har både stor försvar och stor skärpa?

det sa jag inte men gemene hund ligger på liten eller måttlig i skärpa o försvarslust.
Så du menar att du inte märker att det finns stor försvarslust o stor skärpa i din hund då om det väl kommer till kritan o hon tar fram det,
Sen ska man ju ha klart också att alla som bedömer hundar ser olika på sakeroting en bedömmare kanske ser det som måttligt andra stor nu säger jag inte att din är så i fallet men inte helt ovanligt att det är så.

På min egna hund lovar jag att det märks. Varje dag. Men inte på de hundar som hennes pappa och hans syskon. Hon är testa, så det är inget jag har hittat på.

Hm låter ju lite skumt.

Men om han inte är så van vid barn så kan man ju aldrig direkt säga vad som hände heller. Kanke ville leka å missade något i ivern.

Hoppas att det går bra iaf. Hundar trivs ju bäst med en ägare hela livet å blir ju lätt uppstressade av att flytta runt bland olika människor eller som våran som blev stressad så fort man tog fram en flyttkarton.

Tippan skrev:

Tja, får de ett sådan resultat, är resultatet sådant och de får lära sig hantera det. Är resultatet "katastrof" kan man ju välja att inte prata om det :-)
På den beskrivning som gets verkar det vara en normal hund som troligen får ett ganska "normalt" testresultat. Tror inte heller man skall lämna ifrån sig ett resultatpapper utan berätta vad testet utvisade.
Som novis är det ganska svår tolkat.

/pewa - som har en hund som inte heller backade för några spökfigar, utan ökade på när det närmade sig... liiiite lättad blev jag när hon sedan ganska snabbt slappnade av och gick fram och hälsade.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 875
Senast: tuaphua
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 931
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 268
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar