Hjälp mig välja hingst!!!!!

Pisan

Trådstartare
Ja...nu är jag verkligen helt förvirrad. Det finns så otroligt mycket fina hingstar att välja mellan i år...och beträffande ett av mina ston känns det just nu som om jag inte KAN välja..:))

Har ni lust att hjälpa mig genom synpunkter och tankar vore jag jättetacksam..

Stoet är e. Bolero-Pajazzo-Vilmorence xx och är 170 cm. Hon är riktigt bra själv och visad på treårstest med 52 poäng (1097899).
Hon är i år dräktig med Florencio I och beräknas föla om någon vecka. Detta föl blir hennes femte. Av de tre avkommor till henne som kommit upp i visningsbar ålder har två fått gångartsdiplom.
Hon har ett starkt möderne med mycket prestation bland syskonen.

Vad man behöver ha i åtanke är att jag till henne vill ha en hingst med OK ben förstås med tanke på hennes 7:a men också en hingst med påtagligt bra ridbarhet då hon själv är skarp.

Hon är mycket fertil och har inga problem med fryssemin.

Jag har på min lista som den ser ut nu;

Don Primero - känns bra och kanske självklart med tanke på hans ålder
Belissimo - är lite osäker på vad han lämnat
BH Hotline - känns lite riskfyllt med tanke på storleken (hon har lämnat ganska stort själv)
Quaterback - blev helsåld och skulle gärna använda, men kanske inte i år (har någon sett något föl??)
BH Rush Hour - är otroligt förtjust i Rubin Royal och med fullblod i känns det än mer spännande
Florestan I - om det blir riktigt bra med Florencio...

...vem har jag glömt??
Hur skulle ni tänka??

Sv: Hjälp mig välja hingst!!!!!

Får svara mig själv direkt...

hade ju glömt en av huvudkandidaterna..

Sir Donnerhall - tycker han är urfin..men är lite osäker på hur hon kan fungera med Sandro Hitblod (skärpan)

Så där spontant så tycker jag att Don Primero borde vara ett bra val.
Annars skulle jag välja Rush Hour, är också förtjust i RR.

Tsarevitj har ju en spännande stam och han skulle kunna vara ett alternativ.
Eller Hertzendieb.:love:

Jag hade också valt Don Primero, med tanke på förärvningen & åldern.

Även jag hade valt Don Primero. Vi ska passa på att använda denna stjärna medan han fortfarande finns!

*svarar alla*

Tack för era synpunkter..

Jovisst..så känns det som jag skrev ovan även för mig.. Don Primero är nog egentligen ganska självskriven även om det finns en hel del andra som jag är riktigt sugen på..

Men men...jag har både fler ston och förhoppningsvis fler avelsår på mig..

Don Primero kanske skulle vara den perfekta matchningen? Han har ju verkligen lämnat kanon. Det var den första hingsten jag tänkte på när jag såg vad du skrivit och det är fler som tycker samma.. Ska vi rösta? ;)
Synd att missa den hingsten, han ska bara användas så mycket det bara går till alla lämpliga ston (min åsikt)
His Highness och Herzendieb är två hingstar som jag tycker är superläckra.
Ulrika

Quaterback tycker jag verkar jätte spännande, har är ju bara tre så det kommer väll fölisar nu. Vi behöver nytt spännande blod, alla använder Don primero så man måste ju förnya aveln hela tiden, så man inte riskarar för mycket inavel i framtiden

Belissimo tycker jag själv är bra för aveln eftersom han inte är utrustad med vandrandepinne kropp vilket är lite farligt för aveln utav den "moderna hästen" men hans galopp är inte så bra som tidigare nämnda

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte om jag tycker att alla använder DP.. Det är fo¨r få som använder honom i förhållande till vilka kanonavkommor han verkar lämna. Jag tycker absolut det är bättre att välja en sådan superhingst som man vet fungerar utmärkt i avelsboxen, än att välja en supertalang som man kan hoppas fungerar super i avelsboxen som inte bevisat att han gör det. Hur många gånger har det hänt att bruksprovsvinnaren inte alls blev en avelsmatador utan hamnat runt medel i Blup?
Skulle jag avla ett dressyrföl nu, och hade ett sto som jag trodde skulle passa hade DP varit ett självklart val. Hade jag haft ett lite ädlare sto som fått en del ungar så hade jag inte varit rädd för att välja A Dandy Man. Trevligare stam får man leta länge efter. Och hans mamma Amber är (var iallafall förr) en riktigt trevlig häst på alla sätt(Jag tror inte jag kan skriva det tillräckligt många gånger, men medd det temperamentet skulle jag inte tro att hon var e. Amiral). Stor och rejäl och riktigt sympatisk.
U

Don Primero - känns bra och kanske självklart med tanke på hans ålder
Belissimo - är lite osäker på vad han lämnat
BH Hotline - känns lite riskfyllt med tanke på storleken (hon har lämnat ganska stort själv)
Quaterback - blev helsåld och skulle gärna använda, men kanske inte i år (har någon sett något föl??)
BH Rush Hour - är otroligt förtjust i Rubin Royal och med fullblod i känns det än mer spännande
Florestan I - om det blir riktigt bra med Florencio...

...vem har jag glömt??
Hur skulle ni tänka??

Jag skulle ta Dompan, OM inte Florenciofölet blev en sensation, då hade jag satsat på Florestan. De är ungefär lika gamla, så det gäller att ta gamlingarna medan de finns! Med Hotline kan det säkert bli en jättehäst. Rush hour är snygg, men jag tror inte han kanske förbättrar benen... har för mig att han själv är 6/7-mässig. Med Dompan får du förhoppningsvis fin typ och riktigt bra gång, och ridbarheten är han ju vida känd för. Dessutom bra pris för en så fin hingst!

alla använder Don primero så man måste ju förnya aveln hela tiden, så man inte riskarar för mycket inavel i framtiden

Onej, han har inte fått särskilt många föl. Alldeles för få, enligt min mening. Det var därför han hamnade i Tyskland några år. Däremot blir avkommorna riktigt bra, så de syns överallt, i championat, 3-årstester och bruksprov. Så man skulle kunna tro att han fick 300 hundra ston om året!

Don Primero hade t o m 2006 betäckt 365 ston i Sverige. Quite Easy betäckte på ett år 305 ston. Om det är risk för inavel när en hingst betäcker så många ston som Don Primero fått är det många hingstar vars betäckningstillsstånd måste dras in omedelbart!

Vi har två helsyskon från Belissimo, ett och två år, som vi är mycket nöjda med. De är båda typfulla, rör sig bra, är självsäkra och har utstrålning. Att Belissimo förärver sig bra bekräftas av att han fick hela 11 hingstar från sin första årgång godkännda i Tyskland förra året. Vi har också hört att när man nu börjar rida treåringarna verkar de ha bra ridbarhet. Vi kommer att betäcka ett av våra ston med Belissimo i år också.

Jo...så skall jag nog tänka.
Det känns nog nu som om ni alla hjälpt mig att landa i ett val jag nog var riktigt färdig för egentligen.

Det blir Don Primero om nu inte Florencioungen blir en solklar hit...då kan jag överväga Florestan I.
Stoet har dessutom sedan tidigare en riktigt fin avkomma e. Don Shufro så blodet borde ju passa henne bra.

Tack för infon om Rush Hour. Jag har verkligen letat efter information om hans benställning utan att kunna hitta det och lyckades heller inte få några klara besked från seminimportören om detta.

Men jag ÄR verkligen sugen på att använda både Rush Hour, Sir Donnerhall och Belissimo men det får bli ett annat år...

..för det blir nog så att vi bara betäcker två ston i år. Vårt sto e. Master-Napoleon-Kew Gardens xx blir det andra...och hon är redan nu dräktig med Don Primero och om det fölet blir bra betäcker vi absolut om med honom. Hon fölar inte förrän i början av juni så importhingstarna går bort på henne eftersom vi kanske bara hinner med ett försök i så fall.

Stort tack för informationen..

Jag har letat överallt för att försöka hitta bilder på avkommor till honom utan någon större framgång..
Har Du några tips om var jag kan hitta sådana???...eller har Du måhända några bilder på Dina som Du kan tänka Dig dela med Dig av ????

Får svara mig själv direkt...

hade ju glömt en av huvudkandidaterna..

Sir Donnerhall - tycker han är urfin..men är lite osäker på hur hon kan fungera med Sandro Hitblod (skärpan)

Vi har en avkomma e. Sir Donnerhall i stallet jag står i, och hon är väldigt skarp. Nu är det fullblodsmöderne, så det kan komma därifrån också, men det är sällan man ser en så skarp ettåring. Hon importerades i höstas, så jag vet ej hur modern var i temperamentet.

Däremot blir avkommorna riktigt bra, så de syns överallt, i championat, 3-årstester och bruksprov. Så man skulle kunna tro att han fick 300 hundra ston om året!

Ah, det är där min erfarenhet kommer ifrån :cool:

Då tar jag tillbaka det jag sa och börjar kolla riktig fakta på papper nästa gång :bow: tack för att du sa det

I vilket fall så tycker jag ändå det är lite tråkigt när alla är efter don primero på alla olika tester, skulle vara kul att hitta en ny! :idea:

Om du går in på sportpferde-schmidt.de och väljer Tyska, sedan väljer Bildergalerie så finner du flera föl från Belissimo.
Jag sänder dig ett PM senare i veckan med några bilder på mina Belissimo döttrar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
Avel Har slagit knut på mina tankar och har svårt att komma till någon lösning. Så nu skulle jag vilja veta vad ni hade lagt på detta stoet...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Peak
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V