Hjälp mig, vad är det för fel på min häst?

Fredrika B

Trådstartare
Jag griper efter halmstån här. Mitt 5 åriga halvblodsto har haft obehag lokaliserat till mulen/huvudet på något vis vid arbete liten förbättring kom när hon går på hack. Hon frustar, skakar på huvudet och kör ner huvudet för att gnida mulen mot benen. Får hon inte göra detta /vissa dagar hela tiden) blir hon galen och har svårt att fokusera på dressyrarbetet. Hon är kollad i kropp huvud och mun. Tycker att hennes tillstånd försämras vid regn. Vissa dagar är mycket bättre andra helt hopplösa.
Hoppas på att någon känner igen detta och vill hjälpa mig. Vi kommer ej vidare i hennes utbildning pga detta. Känns hopplöst, snälla hjälp!

Sv: Hjälp mig, vad är det för fel på min häst?

Kan det inte vara nåt som skaver på tränset?

Jag har läst lite om headshaking. Min vet. säger att det inte finns någon sjukdom som heter så så ja vet inte vad jag skall tro.

Du kanske ska prata med fler veterinärer för att få andra infallsvinklar? Hoppas ni hittar en lösning :)

Det låter verkligen som headshaking.

Byt veterinär så att ni kan börja nysta i det och förhoppningsvis hitta något som hjälper!

Svårt att svara när man inte sett dig och hästen. Men har själv erfarenhet av en häst med mycket känslig/kittlig/lättirriterad "näsa". Det vill säga man kan inte ha snokrem, för det irriterar hästen nåt grymt. Har du provat rida utan snokrem, utan nosgrimma? Vad säger hästen då? Lycka till med felsökningen.

Om du använde sök här på Buke om Headshaker, så får du se att många många fått den diagnosen av sin vet samt hittat olika lösningar där en del hästar blivit symtomfria, dock ej frisk men kunnat hålla det under kontroll. Byt veterinär tycker jag.

Min häst gjorde så i början. "flipprade" med huvudet upp och ner, och kliade sig frenetiskt mot benet om hon fick.

Det gick typ över när jag tog bort snokisen och bytte bett. (gjorde i samma veva, så jag vet inte vilket)
Jag bytte från ett för stort silverbett, till ett på gränsen för litet mässingbett.
Nu händer det väldigt sällan att hon gör så.

Men om du har provat "allt" så låter det ju inte som att tränset är problemet. (Kan den inte vara allergisk mot lädret? regn = blött läder. Eller spännena på tränset?)

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 608
Senast: Iamia
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 749
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V