Hjälp mig till den rätta sitsen, den lodräta.

J

JohanssonMalin

Jag har ridit i fyra år nu och jag har jätte dålig sitts. Överkroppen är bra, där sitter jag fint. Men det är benen som är problemet. Jag sitter inte i den lodräta sitsen, utan ibland sitter jag och trycker med benen i stigbyglarna. Men det är inte nog med det utan jag har problem med mina fötter också, jag rör för mkt på foten i trav, det guppar som... Har provat att knipa åt med knäna mot sadelns vulster, och det blir mycket bättre då, men har ni några ideer om hur jag ska få bukt med dessa problem? Det känns inte roligt att rida då jag inte sitter rätt, jag känner att det är synd om hästen dessutom. Hjälp mig snälla!

Tack på föhand!

Sv: Hjälp mig till den rätta sitsen, den lodräta.

Tycker det låter som att du har dålig balans (det är ganska vanligt men det kommer ta ett bra tag att öva upp)

För det först: KNIP INTE MED KNÄNA!! Då spänner du dig bara, du vill inte klamra dig fast vid hästen, du vill sitta avslappnat så att du kan känna in hästen och få bra kontakt.

Jag tycker att du ska prova att rida mycket utan stigbyglar, gärna barbacka. Vill du ha sadeln kan du bara lägga stigbyglarna över manken. Då får du öva dig på att hålla balansen i sitsen och inte i benen/stigbyglarna. Om du rider lektion så kan du lägga upp stigbyglarna så fort du får möjlighet, många trivs bättre så och tycker att de får en bättre sits (halva min ridgrupp rider utan stigbyglar) om du vill så kan du ju berätta det för din ridlärare så att hon int undrar. Men ska du rida utan stigbyglar så lägg upp dom, låt dom inte hänga och dingla då är de bara ivägen.

Sen om du har möjlighet till att bli longerad så är det jättebra (utan stigbyglar eller barbacka här med) för då behöver du inte tänka på hästen och tyglarna utan kan bara koncertrera dig på sitsen.

Att fötterna skumpar behöver du inte bry dig så mycket om, de rör sig för att du kniper med knäna. Så fort du slappnar av i hela benet så kommer du kunna slappna av i foten med och då blir de "lugna" (tro mig jag har haft väldigt röriga fötter)

Om du vill rätta till den lodräta sitsen kan du kolla om ditt bibliotek har "Centrerad ridning", en bok skriven av Sally Swift. Ganska tjock men den beskriver den lodräta sitsen och balansen väldigt bra ohc det finns jättebra bilder som förklarar.

Det tar lång tid att få en bra sits, flera år till och med, så oroa dig inte det kommer. Många timmar i sadeln behövs för att få in balansen. Prata med din ridlärare så kanske hon kan komma med några tips (hon, eller han... har ju trots allt sett dig rida, det har inte vi på buke).

Det som är roligt med att rida är ju att man strävar efter att bli bättre hela tiden, jag förstår att det känns frustrerande ibland och väldigt hopplöst när det inte känns som att man blir bättre, men man måste ju få vara lite dålig först för att kunna bli bättre:p

En annan grej som kan vara bra är att bli filmad så kan du själv se vad det är du gör fel och så är det lättare att visa och förklara hur du ska göra för att göra rätt.

Lycka till!

En annan sak du kan prova är att föreställa dig följande. I fall hästen skulle ryckas undan från dig ska du kunna landa ståendes på fötter utan att rammla varken framåt eller bakåt. Då har du också en välbalanserad sitts. :)

Är det så när du rider i alla sadlar eller rider du alltid i samma, det kans vara den som är problemet.

tyckte elinas förslag var väldigt bra, knip inte med knäna då blir du bara spänd och det blir skupmpigare. Har själv läst ett emd hästen och centread ridning av Sally swift är bra böcker och man kan anväda sej av för att hitta en bra sits, har själv ändrat mitt sätt att rida till det bättre efter att jag läste böckerna. Hittade på balansen i sadeln har annars haft tendens till att sitta i stolsits men inte vetat vad jag skulle göra åt det :grin: mitt problem är att när jag förösker sitta ner på min häst (varmblod) så spänner jag mej och då blir det ännu skumpigare, tkr oxå synd om han för han kan gå jätte fint och verkligen jobba med ryggen så sitter jag där och skumpar runt :crazy:
så kmr följa tråden och hoppas på bra tips :)

Jag har läst att man kan ställa sig på tå i stigbyglarna och sen sätta sig mjukt ner i sadeln igen, då hamnar man i den lodräta sitsen. Det fungerade för mig i alla fall! Men det kanske inte fungerar för dig, men det skadar ju inte att säga. :)

måste ju bero på hur lång fram/bak du har tårna för att hitta den lodrätta sitsen. har du dom fö långt fram kommer du hamna i obalans och sätta dej för långt bak.

Tycker detta låter lite konstigt, det kan hända att det funkar, men jag är skeptisk.
Om du ska kunna stå på tå, alltås riktigt stå på tå i stigbygeln måste du ju ha stigbygeln ganska långt fram på tån och inte under fotens balanspunkt, då får man ju skevt skänkelläge i stigbygeln, har svårt att tänka mig att detta funkar, om du inte definierar stå på tå på ett annat sätt än vad jag tolkade det som.

Om du vill ha bra övningar för den lodräta sitsen så finns det massor i sally swifts böcker, bland annat den som Theblackone beskrev, att man ska kunna stå på marken så som man sitter på hästen. Man ska alltså varken ha framtyngd eller baktyngd, för då tappar mna balansen och välter.

Men läs böckerna så kan du få många tips och förklaringar till övningarna.

Man kan läsa massvis om sitsen och lära sig en hel del!

Se till att det är insidan av låret som ligger mot sadeln. När jag gick på Strömsholm fick vi slå ihop fötterna framför sadeln och sedan dra dem tillbaka för att få insidan av låret mot sadeln. (osså red vi ju förstås i dressyrsadel utan stigbyglar4 timmar om dagen i två veckor)

Rida utan stigbyglar är jättebra. Sitta i dressyrsadel är ett måste om man ska få en lodrät sits. Se till att den djupaste delen av sadeln är på mitten så att du inte sitter i uppförsbacke eller nedförsbacke.

Men du ska också ha i tanken att din sits är enligt dina egna förutsättningar. Själv är jag väldigt svankryggig och har alltid en böjning i höfterna som jag rent fysiskt inte KAN räta ut. Därför kan jag inte sitta helt uträtad med höfterna i sadeln heller.

Lycka till!

"osså red vi ju förstås i dressyrsadel utan stigbyglar4 timmar om dagen i två veckor"

Aj aj aj... :D

Men väldigt nyttigt kan jag tänka mig!

Jag håller med om att en dressyrsadel är toppen för sitsen, men jag vet inte riktigt om jag håller med om att mna inte kan få en lodrät sits i några andra sadlar. En kompis till mig rider i westernsadel och hon har en väldigt snygg sits enligt mig, jag skulle definitivt kalla hennes sits lodrät. Jag brukar rida i en bomlös islandssadel och även fast man inte får samma stöd som i en dressyrsadel så KAN man ändå sitta i en lodrät sits.

Hmmm...

Jag som trott att westernsadel är lika med stolsits... :crazy:

Jo det har jag också sett en hel del av, men tydligen så kan man om man vill, iaf hon i den sadel. Annars är det väl rätt så vanligt med stolsits i westernsadel

Jag håller med om att en dressyrsadel är toppen för sitsen, men jag vet inte riktigt om jag håller med om att mna inte kan få en lodrät sits i några andra sadlar. En kompis till mig rider i westernsadel och hon har en väldigt snygg sits enligt mig, jag skulle definitivt kalla hennes sits lodrät. Jag brukar rida i en bomlös islandssadel och även fast man inte får samma stöd som i en dressyrsadel så KAN man ändå sitta i en lodrät sits.

Nej, det är självklart inte svart på vitt om man säger så, det kanske var lite otydligt skrivet från min sida.
Det jag menade var att sitter man i en hopp/allroundsadel kan skänkeln vara tvungen att ligga bakom sadeln för att man ska få en lodrät sits, vilket inte kanske är så snyggt och det är väl mycket det man vill uppnå med dressyren. Och det känns ju lixom fel när man sitter så. Sitter man däremot i en dressyrsadel lägger sig skänklarna automatiskt i ett bra läge på grund av stoppningen.

Precis, man har ju mycket bättre förutsättningar att att få en naturligt bra sits i en dressyrsadeln, eftersom benen liksom formas in i den ställningen.
Och jag kan hålla med om att benen ligger bekvämare i en hoppsits i en hoppsadel än i en dressyrsits i en hoppsadel. Alla sadlar har ju olika funktioner för att uppnå en bra och praktisk komfort.

Och alla kan inte rida i alla typer av dressyrsadlar. Själv har jag jätteproblem. Man måste helt enkelt hitta en sadel som passar både sig själv OCH hästen eftersom samma sadel kan vara fantastisk eller värdelös för just mig beroende på vilken häst den ligger på. Jag har ofta problem med dressyrsadlar som är allt för uppstoppade framför låren, dom får mig att trilla framlänges eller så blir jag lika svankryggig som Kalle Anka och kan inte röra mig en mm. Men en Luc Chieldric (eller hur den nu stavas...) trivs jag i på de flesta hästar trots att den är ganska välstoppad. Förra medryttarhästen hade en sadelmodell som jag tidigare aldrig kunnat rida ordentligt i, men på just den här hästen gick det finemang! Jag kan hamna i stolsits och glida runt i en westernsadel för att på en annan häst i samma sadel sitta aldeles rakt och avslappnat och stilla -i lodrät sits. För vissa av oss arma ryttare är sadelvärlden en djungel där en hoppsadel många gånger kan kännas bättre än en dressyrsadel.

Vill bara inflika att min sits förbättrades väldigt mycket när jag bytte till bomlös spansk skolsadel :) Har ridit i många sadlar, även en del dyra dressyrsadlar, men alltid hamnat i stolsits eller/och skumpat rundor som attan. I denna hamnar jag rätt automatiskt (att jag sen råkar spänna mig emellanåt och hamnar fel är en annan sak).

TS: Rekommenderar lite centrerad ridning eller liknande för att få lodrät sits.

Jag har ridit i fyra år nu och jag har jätte dålig sitts. Överkroppen är bra, där sitter jag fint. Men det är benen som är problemet. Jag sitter inte i den lodräta sitsen, utan ibland sitter jag och trycker med benen i stigbyglarna. Men det är inte nog med det utan jag har problem med mina fötter också, jag rör för mkt på foten i trav, det guppar som... Har provat att knipa åt med knäna mot sadelns vulster, och det blir mycket bättre då, men har ni några ideer om hur jag ska få bukt med dessa problem? Det känns inte roligt att rida då jag inte sitter rätt, jag känner att det är synd om hästen dessutom. Hjälp mig snälla! Tack på föhand!

Lite boktips som kan hjälpa och inspirera till en mer balanserad och följsam grundsits kommer här:

"Ett med hästen" + "Centrerad ridning" av Sally Swift, samt
"Rid i harmoni med hästen" av Perry Wood

Ett annat trick är att medan man rider samtidigt försöka "se" bilden (i huvudet) av en ryttare som rider med perfekt sits, och tänka att man "är" den ryttaren. Då kan man hamna i en bättre sits utan att egentligen behöva sitta och tänka på detaljerna. Värt att prova!

Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 782
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 564
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 100
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar