Sv: Hjälp mig till den rätta sitsen, den lodräta.
Tycker det låter som att du har dålig balans (det är ganska vanligt men det kommer ta ett bra tag att öva upp)
För det först: KNIP INTE MED KNÄNA!! Då spänner du dig bara, du vill inte klamra dig fast vid hästen, du vill sitta avslappnat så att du kan känna in hästen och få bra kontakt.
Jag tycker att du ska prova att rida mycket utan stigbyglar, gärna barbacka. Vill du ha sadeln kan du bara lägga stigbyglarna över manken. Då får du öva dig på att hålla balansen i sitsen och inte i benen/stigbyglarna. Om du rider lektion så kan du lägga upp stigbyglarna så fort du får möjlighet, många trivs bättre så och tycker att de får en bättre sits (halva min ridgrupp rider utan stigbyglar) om du vill så kan du ju berätta det för din ridlärare så att hon int undrar. Men ska du rida utan stigbyglar så lägg upp dom, låt dom inte hänga och dingla då är de bara ivägen.
Sen om du har möjlighet till att bli longerad så är det jättebra (utan stigbyglar eller barbacka här med) för då behöver du inte tänka på hästen och tyglarna utan kan bara koncertrera dig på sitsen.
Att fötterna skumpar behöver du inte bry dig så mycket om, de rör sig för att du kniper med knäna. Så fort du slappnar av i hela benet så kommer du kunna slappna av i foten med och då blir de "lugna" (tro mig jag har haft väldigt röriga fötter)
Om du vill rätta till den lodräta sitsen kan du kolla om ditt bibliotek har "Centrerad ridning", en bok skriven av Sally Swift. Ganska tjock men den beskriver den lodräta sitsen och balansen väldigt bra ohc det finns jättebra bilder som förklarar.
Det tar lång tid att få en bra sits, flera år till och med, så oroa dig inte det kommer. Många timmar i sadeln behövs för att få in balansen. Prata med din ridlärare så kanske hon kan komma med några tips (hon, eller han... har ju trots allt sett dig rida, det har inte vi på buke).
Det som är roligt med att rida är ju att man strävar efter att bli bättre hela tiden, jag förstår att det känns frustrerande ibland och väldigt hopplöst när det inte känns som att man blir bättre, men man måste ju få vara lite dålig först för att kunna bli bättre
En annan grej som kan vara bra är att bli filmad så kan du själv se vad det är du gör fel och så är det lättare att visa och förklara hur du ska göra för att göra rätt.
Lycka till!