Hjälp mig spöka ut hindrena...

M

Martenix

Lät min häst löshoppa ett par små hopp som avslutning i dag och upptäckte att hon "tittade" väldigt mycket på hindret och ville inte hoppa när vi lade en jacka över. Efter några utbrytningar sänkte vi hindret till runt 60 cm så hon kunde krångla sig över utan allt för mkt fart innan och hon kom över tillsist. Hon hoppade en gång och sedan skrittade vi av henne.
Jag och min kompis bestämde i alla fall att vi nästa vecka ska löshoppa våra små pållar på låga hinder och spöka ut dom ordentligt så det blir riktiga titthinder. Nu till det ni ska få hjälpa mig med, Ge mig massa tips på hur jag ska utforma hindrena!:)

Sv: Hjälp mig spöka ut hindrena...

Linda tjockt julgranglitter runt bommarna, det är läskigt när det glänser:crazy:

köp billiga fula dusch drapperi och spika fast på plankor.... efter detta kommer din häst hoppa allt..... ( eller inget) :rofl:

då är det smartare att sitta på om ni ska hoppa farliga hinder! mkt lättare att kontakta hästen rider i hoppgrupp med min häst p åridskolan och de är väldigt måna om mljötränade hästar (ex. alla lektionshästar där (nästan) kan å plastsäckar knutna runt benen och galopera runt med utan att bry sig) me när vi hopar läskiga hinder brukar vi har ex. torvbalar,pressenningar,ett rött duschdraperi klippt i remsor så det fladdrar, reflextäcken :P ,tunnor! ja allt mysko man kan komma på! sen ska man inte tänka på hindret själv (om man sitter på) det fick jag en läxa av min häst vi skulle hoppa

torvbalar x) han tvärnita -jaha som jag trodde då tänkte jag
då började ridläraren prata med mig coh jag vände på huvudet dvs. slutade tänka på hindret då helt plötsligt hoppade min häst ett enromt hopp över torvbalarna :) så det är lixom bara att tänka att det är ett vanlit hinder själv och inte bry sig så mkt och från början bara ha på 40-60cm som de kan skritta över

Den iden har slagit mig också, så det får jag allt ta och prova ;)

Visst är det det, men jag har lite hoppskräck så jag kommer bara göra det hela mycket värre har jag enn känsla av...:smirk:

Men tack för tipsen och tveka inte och lägg in fler!!

läskiga färger, hjul under/påsidorna, blir lite terränghinder men, .. rör, är bra att träna på ( om ni har några såna ;) ) Koner under hindret, ( fast det är nte speciellt läskigt :p )

förutom julgransglitter, och stallmöbler kan man smycka hindrerna med
plastblommor, färglada gosedjur eller leksaker.
De är bara att använda fantasin :angel::)

Bara man tänker på att inte använda något som hästen kan göra sig illa på kan man använda nästan vad som helst!

Hösilagebalsplast, en gammal trasmatta, plastband (vi har gul/röda avspärrningsband), frigolit (se till att den inte kan blåsa bort bara), gamla mjölkpaket, en trädgren, några krukor med blommor i, ...

Gud det finns så himla mycket 'läskigt' ju haha. Godsedjur/barnleksaker som man hänger på hinderstöden och hinder, vattenmatta/annat konstigt som man lägger över översta bommen/någon av bommarna. Kommer säkert på mer sen...

haha en sån skulle jag vilja se, helst flerfärgad utebelysning som blinkar i olika takter.. :D

har du tillgång till plywood eller annat träplattematerial (ex ett gammalt pingisbord) så såga ut kaniner, fåglar m.m och sätt som fyllnad..

du kan hänga färgglada filtar eller dukar på hindret, köp vaxdukar i olika färger och mönster, sy som en "tunnel" på 40 cm diam, så har du två bommar i den, en på hinderskållor och en som tynger ner det hela..

GRÄV! gör en ram i trä på 60x250 cm av virke som är ca 15-20 cm brett, gräv ett hål, lägg i ramen och fyll på med underlag runt ramen.. så har du en grav som hästen kan titta på..
den kan du även förvandla till en liten vattengrav om du lägger i en pressenning och fyller på med vatten :)
rekommenderas väl helst om man har egen ridbana med djupare sand så man lätt kan ta upp den igen..
men annars, lägg den 3 m innanför spåret och förflytta löshippningsstaketet så hästen hoppar över graven.. eller longera hästen över den..

sno mammas blomlådor som hänger på altanstaketet :angel: , har ni tid att vänta så bygg en blomlåda, ca 20 cm hög 2 m lång, handtag på både kortsidor, i med material från gödselstacken, plantera blommor eller buskar eller vadsomhelst och låt stå utanför stallet och växa, sen tar ni in det på ridbanan när det är dags att hoppa..

luftmadrass med "människa" på, dvs kläder med kuddar i..

ballonger, blås inte upp helt och sätt fast dem thight på en bom så att de håller sig under bommen men rör sig lite i vinden.. när man inte blåser upp dem helt så är dom lite hållbarare och smäller inte lika högt om dom skulle prickas..

platta på marken, om ni har tillgång till trämaterial dvs, måla ena sidan hela vit och andra i nån annan knallig färg eller svart eller kanske till och med att mönster?

och ta vad ni har, skolväskorna, bildäck, hinkar, spån/torvbalar, granris, björkpinnar, blomkrukor, höpåsar med hö, lövkorgar med löv, kaninbur (utan kanin), fodersäckar, plastsäckar (med fyllning dvs)..

Man kan sy ett "fodral" över bommen, som blir som en mur utan bredd. En liten bild för att förtydlinga: http://www.pixbox.se/pic_show_id19246179.html

Det svarta högst upp är bommen, men den syns liksom inte för tyget.

Jag är ingen konstnär precis, det ser ut som någonting en 10-åring har ritat:rofl:. Ni får lov att ursäkta!

Det enda som hittills som min totalt otittiga häst tyckt varit lite läskigt (fast han hoppade ändå ;)) var bommar och sockerbitar inklädda i aluminiumfolie. Lät lagom läskig sen också när underlaget stänkte upp :p.

ja men precis, det är ju det enklaste man kan göra för att spöka ut hindrena, vaxduk är ju dessutom kanske så billigt, 25-35 kr/m, och man behöver bara 2,5-3 m beroende på längden på bommarna!

för visst tänkte du precis som jag :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att de funkar bra att löshoppa dem över otäcka saker. Min häst är också tittig på hinder (det gick inte ens att hoppa honom till en början) men nu går de bättre, vi har löshoppat med massor olika läskiga saker och han blir jätte stolt över sig själv när han har kommit över hindret (gör några glädje skutt och slänger upp huvet i de blå ). Sen går de jätte bra när man provar samma sak på hästen. Men vilka ideer ja har fått av den här tråden =). Ja har även provar att lägga bommarna på lustiga sätt, typ göra ett kryss mitt på hindret, bommarna nuddar alltså inte marken, eller bara lägga dem snett osv. Det är också en bra träning.

Så där fast man ska ju inte sätta fast det i bommen där nere, för då fladdrar det ju inte ;)
Finns sånna att köpa på h**ks annars :idea:-lampa
Men sätt ut några plaststolar under hindret, det kan vara bra träning!

ja vill man ha det att fladdra så skippar man bara undre bommen.. ;)

men att göra själv kostar bara 20% så mycket som skynket hos hööks.. ;) och gör man själv kan man göra i helt valfritt mönster :idea:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V