Hjälp mig reda ut alla yrken..

attempt

Trådstartare
Jag gick in på en hemsida för hästterapeuter och såg att alla dessa behandlingar finns. Jag känner till vissa av dem, men att det fanns så mycket att välja på.

Vad skiljer dem åt? Vilket är bäst? Har ni behandlat eran häst med någon av dessa behandlingar?

Equiterapeut
Kiropraktik
akupunktur
massage terapeut
vanlig massör
elektroterapeut
chiropraktik
friskvårdsmassage
fibromassage
homopat
Hästnaprapat
Kinesiologi

osv...

Sv: Hjälp mig reda ut alla yrken..

Kiropraktik och chiropraktik är väl samma? :confused: Kiropraktik går väl mer ut på akuta skador, ex. en häst som sträck sig och behöver 'knäckas' rätt, men en behandlings om inte är lämplig på en skada som var/är långvarig?

akupunktur och massage är ju i avslappningssyfte

Hästnaprapat jobbar mer med kroppen och är en mycket mjukare variant av kiropraktiken

Ja,detta skulle jag med vilja veta :bump:

Gör ett tappert försök med några... Rätta mig, snälla, om jag har fel nånstans...;)

Kiropraktor, behandlar problem i rörelsapparaten, ffa skelettet. Manipulativ metod där utövaren jobbar antingen manuellt med kroppsstyrka eller med verktyg, oftast en gummiklubba.

Akupunktur, kinesisk läkekonst. Nålar sticks in och vrids om på särskilda triggerpunkter i kroppen. Reglerar energiflödet och främjar kroppens läkförmåga. Ofta smärtstillande. Vetenskapligt bevisat.

Naprapati, blandning mellan tänja, sträcka och knäcka. Behandlar röreleapparaten utan verktyg, både muskler och skelett. "Mildare" än kiropraktorn...

Massage är ju lugnande och avslappnande för muskler och leder. Finns i många former. Friskvårdsmassören jobbar inte med behandling av spänningar och skador utan förebyggande "underhåll". Massör/massageterapeut är samma sak i alla fall för mig, bara olika namn...

Elektroterapeuten jobbar väl med svagström och ger muskler impulser... Avslappnande / smärtstillande.... Vet inte så mycket där tyvärr...

Homeopati kan du säkert söka dig till massor om här på forumet... ;) Enligt talesättet "Lika botar Lika" ger man utspädda ursprungssubstanser som skakas... Ja, det kan nog många andra mer om än jag....

Equiterapeuterna har jag förstått ofta är utbildade på fler än en av ovanstående grenar... Men jag kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket där...

Har ingen direkt erfarenhet av dessa på häst, men av ett par stycken när det gäller hund....

Hoppas det bringade lite klarhet. Nån annan kanske kan fylla i?

Jag tror det huvudsakligen beror på utövaren vad som fungerar bäst. Har själv en "laserdam" som är fantastisk men hon är till 110% hästmänniska och har varit "hippokondriker" ;) i sådär 30 år och hon hittar fel ingen annan gör. Och hittar man inte det som behövs behandlas spelar det nog inte så stor roll vad man gör.:confused:

Sen har jag själv gått de första stegen i Axelssons hästmassagekurser och kan hjälpa mina hästar med träningsvärk och liknande.

Equiterapeut utbildningen och vad som ingår i den utbildningen finns det information om på www.htu.nu

Man kan ganska så lätt Googla på de yrkena du nämt för att hitta information om utbildning osv.

näe, akupunktur är inte alls jmfbart med massage! det handlar inte om avslappning öht utan om behandling av skador och sjukdomar och blockering av energi.

jag kan häva kolik inom 15 minuter med en nål....

Equiterapeut är väl den som har flest olika behandlingsgrenar, har jag för mig. De behandlar med elektromagnet, laser, akupunktur och lite kiropraktik samt stretchning. Jag har mycket god erfarenhet av den typen av alternativbehandling (om det är i samband med skada har jag alltid vet.som undersökt i första hand).

En annan alternativbehandling jag använt på mina hästar är IR-terapi och jag är fortfarande lite chockad över den effekt den behandlingen hade. Rekommenderar dessa varmt;)

De andra metoderna har jag ingen erfarenhet av.

problemet med ET är just att dom har så bred utbildning, dom saknar oftast djup i sina kunskaper. dom är som almänlärare, kan lite om allt. jag har en bekant som varit ET i många år och hon frågar altid mig till råds om homeopati, örter och akupunktur.

det en ET är bäst på är att hitta låsningar och snedheter. min ET har ett elmagnet-täcke, det är jättebra.

Massör/massageterapeut är samma sak i alla fall för mig, bara olika namn...

Faktiskt, så har jag nu lärt mig skillnaden mellan massör och massageterapeut.

"En massageterapeut har mer kunskap än massören i sjukdomslära, skadelära, fysiologi och muskelfunktionsdiagnostik. Massageterapeuten behärskar förutom massage och muskeltöjningar ytterligare en eller flera massageterapeutiska metoder."

Ja, då fanns det skillnad i alla fall...! Tack för upplysningen! Man lär sig nåt nytt varje dag....

massageterapeut och equiterapeut är alltså samma sak, om jag fattar det rätt.

Det min häst har fungerat bäst på är IR-terapi, han tycker bättre om det än massage t ex. Mycket bättre blir han också, och nu ska jag också börja få behandlingar..

näe, akupunktur är inte alls jmfbart med massage! det handlar inte om avslappning öht utan om behandling av skador och sjukdomar och blockering av energi.

jag kan häva kolik inom 15 minuter med en nål....

Hur får du bort en förstoppning med en nål :eek:

Jag har hört att nålar är bra som smärtlindring vid kolik men inte att orsaken tas bort.

Säger detsamma. Tom min equiterapeut som satte nålar poängterade att man i många lägen fick vara restriktiv då smärstillande effekt kunde vara så stark att ursprungsproblemet doldes.

Och att "nåla" en kolikhäst låter som ett djurskyddsfall in the making om inte annan insats sätts in. Tror inte en nål kan ersätta dropp, undersökning osv - även om jag också tror på akupunktur som behandlingsform i många lägen.
Nål istället för, eller i kombination med, kramplösande? Ja, kanske dock.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 999
Senast: Vogue
·
I
Hästvård Jag har en d-ponny som inte rör sig som han borde.. Och ingen hittar vad som är fel på honom, men ngt fel ÄR det. :confused: Det...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 183
Senast: Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar