Sv: Hjälp mig reda ut alla yrken..
Gör ett tappert försök med några... Rätta mig, snälla, om jag har fel nånstans...
Kiropraktor, behandlar problem i rörelsapparaten, ffa skelettet. Manipulativ metod där utövaren jobbar antingen manuellt med kroppsstyrka eller med verktyg, oftast en gummiklubba.
Akupunktur, kinesisk läkekonst. Nålar sticks in och vrids om på särskilda triggerpunkter i kroppen. Reglerar energiflödet och främjar kroppens läkförmåga. Ofta smärtstillande. Vetenskapligt bevisat.
Naprapati, blandning mellan tänja, sträcka och knäcka. Behandlar röreleapparaten utan verktyg, både muskler och skelett. "Mildare" än kiropraktorn...
Massage är ju lugnande och avslappnande för muskler och leder. Finns i många former. Friskvårdsmassören jobbar inte med behandling av spänningar och skador utan förebyggande "underhåll". Massör/massageterapeut är samma sak i alla fall för mig, bara olika namn...
Elektroterapeuten jobbar väl med svagström och ger muskler impulser... Avslappnande / smärtstillande.... Vet inte så mycket där tyvärr...
Homeopati kan du säkert söka dig till massor om här på forumet...
Enligt talesättet "Lika botar Lika" ger man utspädda ursprungssubstanser som skakas... Ja, det kan nog många andra mer om än jag....
Equiterapeuterna har jag förstått ofta är utbildade på fler än en av ovanstående grenar... Men jag kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket där...
Har ingen direkt erfarenhet av dessa på häst, men av ett par stycken när det gäller hund....
Hoppas det bringade lite klarhet. Nån annan kanske kan fylla i?