hjälp mig och min ponny!!! :(

H

hjalpmigsnalla

Hej! Jag har en C-ponny och jag ägt i två år ungefär. Han är 5 år gammal och går oskodd. Han gick igenom besiktningen när vi köpte han självklart. Sen efter ett år ungefär så började han sparka bakut mycket i galoppen när man red honom, han blev sen stel i bakdelen och det syntes väldigt tydligt.. Sen efter några veckor blev han halt fram. han kunde knappt gå. Han blev behandlad och blev bra sedan. Sen byggdes han upp igen och när han var som mest igångsatt (efter 8 månader ungefär) så började han sparka bakut i galoppen igen( tänkte aldrig att något var fel) , jag lånade då ut honom på foder eftersom jag inte hade tid längre.. han gick då igenom en besiktning utan anmärkning. Sedan hos tjejen som hade honom blev han riden i dressyr, bara efter någon vecka blev han stel i bakdelen igen och sedan halt fram på samma sätt igen. Han har blivit kollad hos veterinär men dom vet inte vad det kommer ifrån :/

Jag vet inte vad det är, är det på grund av fel ridning? eller är det på grund av att han inte håller som rid häst? behöver han skor? är det pga sadeln? någon som har någon ide, för jag vet inte vad jag ska göra dåhan är mitt allt :confused::cry:

Sv: hjälp mig och min ponny!!! :(

Sadelutprovare för att kolla sadel.
Veterinär med spetskompetens på tänder för att kolla tänderna, samt rygg och ben.
Veterinärklinik för utredning av samtliga ben, rygg, höftleder och knäleder. Röntgen är att föredra.

Jag skulle nog börja med både klinik och sadelutprovare. inte utesluta det ena eller det andra. Tänderna kan också kollas på kliniken.

Han har blivit kollad på klinik. Inte runtkad men hans ben är konstaterade friska sa dom. Så det ligger inte i benen, men hur har tänderna med baken att göra? ska kolla upp detta!

Han har blivit kollad på klinik. Inte runtkad men hans ben är konstaterade friska sa dom. Så det ligger inte i benen, men hur har tänderna med baken att göra? ska kolla upp detta!

Att de kollat benen innebär inte att knä och höftleder är OK. Eller ens ryggen. Hältan fram är en sekundär orsak av något annat som är problemet. Alltså har de inte hittat orsaken vid förra klinikbesöket.

Taskiga tänder ger spänningar i käke, vidare upp i nacken som fortplantar sig genom kroppen och bygger upp spänningar och smärta.

Equiterapeut / Kiropraktor kan också vara en idé. Många veterinärer koncentrerar sig ofta för mkt på benen, och behandlar där om och om igen när det kanske egentligen är något högre upp som orsakar dessa hältor.

Utan att ha sett hästen är det svårt att säga, men jag skulle först misstänka hovömhet. Behöver inte vara det, men det är ju väldigt lätt att utesluta genom att sko hästen. Fång yttrar sig ju genom att hästen inte vill gå framåt och i första läget kan det förväxlas med stelhet bak, eftersom hästen stretar emot med bakbenen och gärna står under sig bak och den får då spänningar i ländryggen. Förvärras det får hästen svårt att gå öht. Fång uppstår ju i huvudsak genom fodret, men belastningsfång/sulläderinflammation beror på underlaget och otillräckligt skyddade hovar. Tyvärr upptäcks hovömhet sällan av veterinärer.

ÄR det hovarna det sitter i så behövs en bra hovslagare som kan sina vinklar och balanser, inte någon självupplärd skopåspikare.

Hoppas ni hittar felet.

Han är faktist ömfotat, han går med framskor nu och ska få bak också vid nästa skoning..

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 493
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"