Hjälp mig med nyttiga mellanmål och luncher

linlar1

Trådstartare
Jag har några kilon jag väldigt gärna vill bli av med efter att ha varit gravid. P.g.a komplikationer efter födseln så får jag inte motionera/styrketräna mer än att gå promenader och så kommer det se ut åtminstone två månader till. Jag har försökt att gå så mycket som möjligt men med facit i hand så blir det ca 35-40km/v och jag tror inte att jag kommer bli så mycket flitigare framöver. Jag känner att jag måste förbättra mitt matintag istället för att få saker att hända. Bebisen har ett extremt (?) behov av närhet, vilket jag hoppas kommer ändra sig framöver, men just nu kan han i stort sett aldrig ligga själv utan ska bäras runt på. Jag inser att det är en dålig ursäkt för att stoppa i sig skräpmat, men så har fallet blivit. Det är så väldigt enkelt att stoppa i sig ett par kakor, ta en glass eller en bit choklad när man börjar bli hungrig. Luncherna har till största delen bestått av "ikeapizzor", just för att det är så enkelt.

Så till saken:
Jag behöver tips på enkla mellanmål och luncher som också är nyttiga och mättande. Det ska helst gå att fixa med en hand och inte behöva tillagas på något sätt som kräver arbete eller uppmärksamhet i någon högre grad. Hjälp mig med ideer!

Kvarg (Kesella) är suveränt, det kan varieras i det oändliga. Keso är också bra precis som ost (jag tycker en bit ost mättar väldigt bra när man snabbt behöver få i sig något).

Jag äter mycket ägg i olika former och det mesta tar inte lång tid att fixa. En favorit är äggröra där man rör i lite hackad rödlök och tomater när den nästa är färdig och toppar med ruccola. Några kokta ägg är ju lätt att ha i kylen om man behöver något väldigt snabbt.

Först och främst, bärsjal eller bärsele till bebisen! Är det något du provat? Allt blir mycket lättare med två händer. :)

För att jag skulle äta ordentligt när jag var föräldraledig så gjorde vi matlådor kvällen innan, en som jag åt hemma och så hade sambon med en till jobbet. Kanske det kan vara ett alternativ? :)

Jag har oxå en "närhetsälskande bebis" som jag haft i sjal hela dagarna första halvåret och nu gradvis börjat kunna släppa ner på golvet längre och längre stunder! Jag har två döttrar till (5,5 och snart 4 år gamla) och har oxå problem med maten. Fast för mig handlar det om att jag inte äter något alls.

Så, jag har oxå försökt hitta på bra och nyttiga saker att stoppa i mig som går lätt att ta fram och snabbt att få i sig. Här kommer några förslag:

Keso, tonfisk på burk, avocado. Släng upp på en tallrik, krydda ev med lite örtsalt och ät :) Nyttigt, gott och enkelt!

Smoothie: Mixa bär (hallon/blåbär är min favvo), en banan, en näve havregryn och lite mjölk. Drick och njut!

En avocado och lite fetaost, smaskigt och enkelt.

Kvarg ska ju vara så himla bra, men jag har extremt svårt för det. Jag käkar mycket hellre ovanstående, och typ vanlig fil (ej smaksatt) med russin, skivade bananer och lite cornflakes.

Frukt är ju oxå bra att ha, bara att skölja av och äta. Bananer är bäst för de mättar bra.

Knäckebröd med philadelphiaost, avocado och tomat är oxå ruskigt gott och ganska lätt att få till.

All mat som går att laga i ugn och liksom "reder sig själv" är ju positivt. Lax är bra, enkelt och gott. Lägg ex ett lager citronpesto på en laxbit och kör in i ugnen en kvart-tjugo min. Gott med ex färskpotatis och keso/yoghurtsås till!

Kycklingklubbor, potatis, morötter, vitlök, rödlök, oliver, paprika, lite örter och olivolja blandat på en plåt, in i ugnen ca 45-50 min. Mycket smarrigt!

Det finns ju mängder av matiga mattips. Mitt bästa tips när det gäller lunch är dock att laga mycket till middag så att det räcker till en matlåda för nästkommande dag. Då är det bara att värma och äta.

Jag är svag för alla sorters pasta med pastasås, och det är lätt att laga lite extra utav. Ex pasta och köttfärssås, pasta med renskavsgryta, lammfärspasta, kasslerpasta, pasta med laxsås, spagetti carbonara, tonfiskpasta mm.

Jag har några kilon jag väldigt gärna vill bli av med efter att ha varit gravid. P.g.a komplikationer efter födseln så får jag inte motionera/styrketräna mer än att gå promenader och så kommer det se ut åtminstone två månader till. Jag har försökt att gå så mycket som möjligt men med facit i hand så blir det ca 35-40km/v och jag tror inte att jag kommer bli så mycket flitigare framöver. Jag känner att jag måste förbättra mitt matintag istället för att få saker att hända. Bebisen har ett extremt (?) behov av närhet, vilket jag hoppas kommer ändra sig framöver, men just nu kan han i stort sett aldrig ligga själv utan ska bäras runt på. Jag inser att det är en dålig ursäkt för att stoppa i sig skräpmat, men så har fallet blivit. Det är så väldigt enkelt att stoppa i sig ett par kakor, ta en glass eller en bit choklad när man börjar bli hungrig. Luncherna har till största delen bestått av "ikeapizzor", just för att det är så enkelt.

Så till saken:
Jag behöver tips på enkla mellanmål och luncher som också är nyttiga och mättande. Det ska helst gå att fixa med en hand och inte behöva tillagas på något sätt som kräver arbete eller uppmärksamhet i någon högre grad. Hjälp mig med ideer!

Omelett. Kräver bara lite rörande i smeten med en gaffel före gräddning och minimal uppmärksamhet under gräddning. När den börjar stanna strör du på ost eller tomathack eller vad du är sugen på, låter stå på värmen en stund och viker sedan ihop på tallriken. Ät med en klyftad tomat eller två.

Tack för alla tips! :)

Jag har både sjal och sele men jag tycker ändå det är lite bökigt just med maten, men det är nog en träningssak också!

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 407
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar