Hjälp mig med min vilding!

H

hanna-sofia

Hejsan alla..jag hoppas få hjälp med min häst. Det är nämligen så att jag köpte mitt sto på en auktion i skåne i september det här året. I Papperna stod det att hon var riden. Hon är 7 år och är en stor c-ponny imp.Holland.
Hon var jättelugn att lasta när vi skulle hem. Dagen efter märkte jag att det var något som inte stämde. När jag gick in i boxen, kastade hon sig bakåt och vände rumpan till och stod och skakade. Hon såg livrädd ut. Min första tanke var såklart att hon blivit slagen hos tidigare ägare.
Jag släppte ut henne i hagen tillsammans med den andra ponnyn vi köpte och de blev bästa kompisar med en gång. På kvällen skulle jag fånga henne för att ta in henne i boxen igen. Totalt omöjligt.. hon stack med en gång.
Jag har kommit henne lite närmare nu och hon gillar att bli ompysslad men hon är fortfarande väldigt opålitlig. Hon kan kasta sig precis när som helst. Hon gör det varje gång man leder ut henne i hagen. Hon rycker till med all sin kraft och kastar sig bakåt. Jag har haft henne i ca en månad och igår skulle jag testa om hon verkligen var riden. Att sadla och tränsa var inga problem. Men sen när jag skulle sitta upp så kastade hon sig igen och bockade och for runt som om hon var helt galen.

Nu undrar jag om det finns någon som kan komma med förslag om vad jag kan göra för att hon ska lita på mig! Vet inte om hon blivit slagen eller om hon bara är ohanterad. Det går inte att lyfta hovarna eller att äns ta på hennes ben. Hon är jättesnäll och lugn att leda. Funderar på att sälja henne men jag är envis och vill lösa problemet.

TAcksam för svar!! MVH Sofia
 
Sv: Hjälp mig med min vilding!

Strunta i att rida ett tag, börja med att bara gå ut och gå med henne lite varje dag. Detta för att ¨få henne att förstå att du inte vill något illa. borsta lite snabbt bara om du kommer åt och kom med lite äpple eller morots bitar när du ska gå in.

hoppas de var lite hjälp.

skriv igen om du vill ha mer råd.

hjälper gärna till. eller maila till fridajohansson87@hotmail.com

godnatt(nu ska ja sova) :)
 
Sv: Hjälp mig med min vilding!

Se om du kan få lov att massera henne lite :idea: mjukt och fint, på sköna ställen i början, sedan kan du utöka gos och massage till benen osv, så hon lär sig att du är snäll när du vill ta på henne.
Kan ju vara att hon är helt ohanterad. Jag skulle utgå från det.

Var med henne, lek och gör roliga saker, då får du nog hennes respekt och tillit.
 
Sv: Hjälp mig med min vilding!

ledsen, men jag skulle tro att du blivit totalt grundlurad och hade genast kontaktat säljarna för en förklaring.
 
Sv: Hjälp mig med min vilding!

Jag är nog böjd att hålla med, låter ju som en häst som måste hanteras från noll, eller ännu värre, från minus så att säga.

Har du inget annat för dig och har kunskapen är det väl bara att sätta igång, men som tidigare nämt, glöm ridningen.

Hoppas för din skull att den var billig.
 
Sv: Hjälp mig med min vilding!

Håller tyvärr med om att du blivit ordentligt blåst!;)
Vill du behålla hästen så har du mkt jobb framför dig. Du måste nog först börja med att vinna hästens förtroende och vara mkt med den. Behandla den som en unghäst som inte kan något. Ta allting lånsamt och ha tålamod. Hoppas det löser sig för dig och pållen!
 
Sv: Hjälp mig med min vilding!

Tyvärr för dig så är hästen köpt på auktion och då gäller inte heller den vanliga lagstiftningen vid med t ex dolda fel m m. Om jag kommer ihåg rätt så är den "garanti" som i viss mån kan ges på saker sålda på auktion bara 30 dagar och den är inte heller så omfattande som annan garanti. Tror att det mest handlar om att varan ska vara i samma skick som vid försäljningen.
Så det bästa är som de flesta redan skrivit ta det lugnt "babysteps" hela tiden.
 
Sv: Hjälp mig med min vilding!

Eftersom du inte vet hennes bakgrund skulle jag utgå från att hon är ohanterad och kanske ev illa behandlad.

Tänk föl och börja om med henne från start. Vänj vid beröring, att umgås med människor, osv.

finns på msn om du vill ha hjälp: marie.handsmedsgarden@telia.com

tilläg: gör en ordentligt vet bes på hästen så hon inte har ont någonstans
 
Sv: Hjälp mig med min vilding!

risken finns att hon var drogad när du köpte henne. mitt tips är att du får tag på någon bra hästhanterare som jobbar med hästen och inte använder våld, vilket din beskrivning av henne får mig att tro att hon har utsätts för rätt mycket. är det din första häst? såna här hästar får man jobba med och man får otroligt mycket tillbaka när det klickar! ridningen får du nog vänta med...
 
Sv: Hjälp mig med min vilding!

..och läs böcker med tips om hästhantering osv, finns mycket ideer. leta på biblan! det har jag haft stooor nytta av!
 
Sv: Hjälp mig med min vilding!

Jag tror att det sämsta hon kan göra är att muta hästen med godis när hon ska in i boxen.
Det slutar antagligen bara med att hästen kommer att kräva att
få godis.
Jag skulle hantera hästen från början å andra sidan skulle jag inte köpa en häst på auktion/marknad
Hej från hambo
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 323
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp