Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ska göra en kalkyl över kostnaderna av en foderhäst. Vad ska jag tänka på och vad ska jag ha med i kalkylen?
Trist ja, men skräckhistoria? Varför 'stackars fodervärd'? Att hästen blir skadad är något man får räkna med både som hästägare och fodervärd. Menar du att fodervärden borde ha kunnat lämna tillbaka hästen och låta ägaren stå för kostnader och arbete med rehab? Jag har bara lånat ut en häst på foder en gång men då skrev jag mkt tydligt i avtalet att fodervärden ansvarade f det fördäkringen inte tog samt för rehab om hästen blev skadad.Glöm för all del inte att ha en god relation till hästägaren och vad som gäller med hästens försäkring OM något händer, litet som stort.
Vem står för kostnaden av veterinär och självrisk och under hur lång tid?
Har hört en del skräckhistorier på senare tid om hästar som behövt konvalescens, kortare eller längre tid och återföljande klinikbesök...
En stackars fodervärd var tvungen att pynta ut runt 10 000 för att få hem hästen från klinik (självrisk plus rörlig ränta, hästen var försäkrad) och efter det var det konvalescens vilket blev en merkostnad i stallhyra och sedan återbesök och specialskoning på klinik och vila några månader alltså ingen ridning osv...
Surt surt
Trist ja, men skräckhistoria? Varför 'stackars fodervärd'? Att hästen blir skadad är något man får räkna med både som hästägare och fodervärd. Menar du att fodervärden borde ha kunnat lämna tillbaka hästen och låta ägaren stå för kostnader och arbete med rehab? Jag har bara lånat ut en häst på foder en gång men då skrev jag mkt tydligt i avtalet att fodervärden ansvarade f det fördäkringen inte tog samt för rehab om hästen blev skadad.