Hjälp mig med lite spekulationer kring varför min tjej inte blir fräsc

LinnéaL

Trådstartare
Mitt treåriga sto vill inte bli riktigt bra. Jag köpte henne tidig vår, då gick hon igenom veterinärbesiktning utan problem - dock röntgade jag inte. Hon var "insutten", men inte så mycket jobbad med - lite på lina och lite löshoppning, samt några korta turer under ryttare.

Jag själv började aktivera henne varannan dag. KORTA pass med mig på ryggen, någon löshoppning, lite promenader i skogen etc. Sedan slutet av april har hon dock gått med kotledsinflammationer diagonalt ena fram och diagonala bak. Undersökte henne då första gången på klinik och vi beslutade avvakta behandling eftersom hon är så ung. Vid böjprov var hon då tvågradigt halt i bakkotan och engradigt halt digonala framkotan. Benen röntgades utan att hitta något. Vid återbesöket tre veckor senare var hon initialt inte halt, men vid böjning engradig hälta samma fram- och bakben. Återigen avvaktade vi behandling - hon skulle ju ändå bara gå på sommarbete hela sommaren och är ju så ung. Idag har jag varit tillbaka. Inflammationerna har knappt blivit något bättre. Fortfarande ser veterinären inget initialt - men vid böjning engradig hälta. Idag beslutade vi behandla, så nu är hon sprutad i bakkotan och i frambenet i kotan samt hovleden.

Men varför tror ni att hon inte blivit bra trots tre månaders lunk i sommarhage? Borde skadan inte ha läkt ut? :confused: :confused: Hon har vuxit ganska mycket i sommar - kan det påverka? Veterinären hade inget svar på varför tjejen inte var bättre. Har ni några förslag?

Läst av många, men är det ingen som vågar sig på att spekulera lite? :( Vill bara ha några teorier - förstår förstås att jag inte kan få några klara "diagnoser" av er som inte har sett tjejen när inte ens veterinären kunde ge det.. :crazy:

Jag tycker att du svarar ganska bra på ditt eget inlägg. Du har en treåring som du har köpt. De vet inte hur hon har blivit hanterad med motion innan och bara fått gått på de uppgifter du fått. Kanske är det en häst som är mogen i psyket och vill vara med på noterna fastän fysiken inte är med.

Min tvååring växer bara på våren och främst sommaren, står nästan helt still i växten under vintern. Jag låter honom följa med som handhäst när han inte växer, de rör sig mkt i hagen oxå.

En otränad häst tar helt klart längre tid på sig att läka. Själv tror jag inte på att spruta/behandla hästarna. De behöver inte bara tid på sig att läka utan faktiskt tid på sig att bli starkare just där. En naturlig läkeprocess omfattar just läkning och stärkning.

Hur ser hennes fysik ut? Är hon grov och tung kanske skelettet inte orkar med henne ännu.

Jag tycker absolut inte att du ska förebrå dig själv. Växtvärk, eller sen utveckling kan vara jobbigt för vissa hästar och hur ska man veta?

Jag hyser stort hopp för din häst iaf!

:bump:

Hon är inte jättegrov i typen, väger ca 450 kg (kreatursband) och är 158 cm. Innan sommaren var hon överbyggd bak, nu har manken växt i kapp. Hon har gått med andra unghästar i sommar + en äldre märr och hagen har varit lugn och sansad - för att var unghästar iaf ;).

Leende gubben i förra inlägget var för att du hyste förhoppningar för oss - själv har jag tvivlat lite idag.. Här får du en till: :).

Tack för gubben!

Hästar är väl inte färdigväxta förrän ca 7 års ålder, det första som stärks är muskler. Sedan senor och andra mjukdelar, skelettet sist.

Kanske en kiropraktor eller sjukgymnast kan hjälpa er? Jag menar om hältan var diagonal? Har ni någon sjö i närheten så är det ett bra sätt att motionera lite på skoj utan större påfrestingar på skelettet? När hon är friskförklarad förståss.

Hur ser hennes hovar ut då? Hur ofta verkas hon? Vad för slags hovslagare har du? Kollar du hovarna själv? Är de symetriska? Har de rätt form? Är de för höga i trakterna och/eller för långa i tån? Jag tror många problem härrör från hovarna. Inte alla hovslagare håller måttet!

Hon har ganska dålig hovkvalitet som dock blivit bättre, med lindriga torrsprickor och något utfluten hovform. Framfötterna fick skor för första gången i april och det har hjälpt till att förbättra hovformen. Veterinären har nu rekommenderat att hon skos runt om och dessutom får sulor för svikt och hjälp mot ev ömhet i sulan. Jag har fullt förtroende för min hovslagare, men det var ett bra tips - tack!

Dom veterinärer jag har dom säger att en tvågradig hälta som inte behandlas tar minst 6 månader i total vila att läka ut på ett bra sätt. Är den engradig något kortare tid. Men det kan lätt ta ett år innan du har en hållbar utläkning, lite beroende på häst. Inflammationer tar LÅNG tid att självläka. Så säger dom veterinärer jag har, men vad vet jag hur rätt dom har. Tycker inte det låter något konstigt alls att hästen inte är frisk.

Behandlar du nu, har du väl kanske förkortat tiden till tre månader för en bra läkning, då är hästen väldigt försiktigt tagen. Vore jag du skulle jag kanske försöka få antiinflammatoriska tabletter utskrivna också, för att komma åt eventuella andra inflammationer i kroppen som kanske försämrar hästens totala läkningsförmåga..

Re: Hjälp mig med lite spekulationer kring varför min tjej inte blir f

ibland räcker det inte med vila för att ledåkommor ska rätta till sig, utan man behöver en liten knuff i rätt riktning för att det ska bli bra. men vad som är intressant är ju orsaken till hältan. din häst är ju inte så gammal, så det lär ju knappast vara frågan om att hon är gammal och sliten. det känns som någon snedbelastning pga av ngt annat. ligger sadeln bra, har du kollat tänderna? är hon korrekt verkad? mm?

När min häst fick kotledsinflamation 2 ggr med ca ett år i mellan (när hon var 6-7 år gammal), så röntgade vi hennes rygg (då hon är överbyggd), veterinären menade att koterna kunde ligga för närma varrandra i ryggen och på så vis orsaka hälta. Nu var ryggenkotterna lite täta, men inte för täta.
har ändrat på skoningen (och skor ofta), ändrat på ridningen och fått hästen att lätta där fram, och sätta under sig där bak (ganska så svårt när man har en lågstäld häst som är överbyggd där bak). Nu är hästen 10 år och har varit frisk sedan kotledsinflamationen när hon var 7 år.

Att hästen blir halt behöver inte bero på benen, utan bero på något annat. Hon är ju inte så gammal så det kan ju bero på att hennes kropp inte riktigt orkar med!
Och som du säger, hon har växt mkt i sommar. Och det tar ganska så mkt på unghästar när de växer. Det blir kanske bättre när hon har växt till sig på höjden och bredden och börjar bli stabil i växandet!

Jo, min man sjukgymnasten säger också att det tar tid. Bra idé med antiinflammatoriska, men tjejen har gått på en kur butta och en kur finadyne sedan inflammationen upptäcktes (av annan anledning - unghästar och deras snubbliga fötter...), det borde väl nästan räcka (är lite rädd om magen på henne)?

Veterinären har sagt åt mig att nu när hon är behandlad ska jag först skrittmotionera henne i 14 dagar (jag har börjat så smått med 15 minuters promenad i två dagar) och sedan tycker han att jag ska köra igång med henne. Låter inte det lite tidigt? Hon är ju förvisso så svag att det kommer att bli avsuttet jobb - hon är ju riden knappt 20 gånger och det var tre månader sedan. Tycker du att det låter för tidigt med igångsättning?

Det normala vid behandling är väl en tio dagars vila totalt (några dagar i box och sedan hage) och sedan igångsättning. Hästen ska kunna vara tillbaka till samma som innan skadan efter ca 3-4 veckor.

I ditt fall är ju hästen helt otränad och får ju hanteras därefter. Forsätt du med dina avsuttna promenader. Kan hon gå i hagen kan hon nog gå en liten promenix också. Men vänta du en månad innan du börjar kräva något av henne övht.

Sedan skulle jag om jag var du åka och kolla om henne innan du börjar rida i något annat än skritt, låt säga efter en eller 1½ månader. Ofta behöver man göra om behandlingen om den inte tagit fullt ut första gången. Det kan också vara så att man efter att ha tagit bort symptomen kan se orsaken. I vilket fall kan det vara skönt att veta att hästen är frisk nu, speciellt när det krånglat som för dig.

Lycka till!

Tack för tips! :bow: Tänker absolut kolla henne igen innan jag provar sitta på henne. Vill ju inte att hon ska förknippa ridning med att hon har ont..

Hmmm, ju mer jag läser , ju mer förvirrad blir jag :confused:

en kotledsinflammation som inte blivit bra på flera månader trots behandling är INTE normalt..speciellt inte om hästen inte varit tränad heller....

Har det tagits Borrelia/Erlichia prover?? har du låtit nån riktigt duktig kiropraktor tittat på hästen?? Hovvård??( spelar ingen roll om DU tycker hovis är bra...är h*n bra för just din häst??)

ATt behöva övht behandla en häst INNAN den blivit tränad är för mig ett helt mysterium?? :confused: då är det definitivt nåt som är galet...leta upp nån annan veterinär som kanske kan lägga ner sig för din häst...

Än en gång vill jag påpeka vikten av att börja "träna" hästar i tidig ålder, så dom är FÖRBEREDDA inför sitt liv som rid/travhäst...att träna betyder inte att tömma sig eller att flåsa, det betyder även uppbyggnad av leder, senor, muskler, hjärta , lungor mm

Men hon hade inte blivit behandlad för flera månader sedan. Först denna gång har veterinären behandlat henne i lederna. Ska be vet ta prov för Erlichia, men jag har bara ägt henne sedan mars och i maj då hältan uppkom var inga fästingar vakna.. (Ja, hon gick igenom vetbesiktning u a). Tack Martha!

fast det som är konstigt är ju att bli halt av "ingenting"...fästing relaterade sjukdomar kan ligga och komma i skov...hästen kan alltså blivit smittad för längre sedan..prova med de proverna så vet du det iallafall :)

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 594
Senast: mackan
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025