Hjälp mig! jag är för feg!

Ek3n

Trådstartare
nu skulle jag jättegärna vilja tips och råd från alla er bukare hur jag ska göra med mn feghet!

I tisdags var jag på hoppträning för en erkänd duktig tränare inom hoppning, och när vi hoppade fram låg hindern på 75-80 cm, och det gick verkligen hur bra som helst, vi kom rätt på allt och jag var lugn och avslappnad. Sen skulle vi hoppa bana, han rekommenderade mig att hoppa en bana på LC höjd (90 cm) och eftersom det kändes jättebra, så höll jag med om det.

Så höjer dom upp till 90, jag kollar på hindrerna och allt känns jättebra, sen kollar jag på hinder 4, och det är en JÄTTESTOR oxer! Det som är helt sjukt var att den bara låg på 90, men jag blev genast jättenervös för den.

Så börjar jag hoppa då, hinder 1,2,3 går finemang, så kommer jag till 4:an, jag blir jättenervös och så blir det stopp.
Tillslut kom vi över hindret, men vi tappade rytmen efter det hindret, men vi klarade oss banan igenom.
Efter träningen sa tränaren att jag måste träna på utmaningar, att jag inte ska lalla runt en bana på 70, och jag tycker att det verkar rimligt. Håller ni med?

Jag blir så himla besviken på mig själv, för jag har en ponny som hoppar helt kanon, hon är grym på att hoppa, men hon har lite dåligt självförtroende som jag. Hon är bara 7 år och har hoppat regelbundet sen början av 2007 (hon var skadad hösten 2006, så vi kom inte igåg så mycket då)

HUR ska jag göra för att inte vara så himla feg? Jag älskar ju att hoppa, jag vill inte göra något annat, men när det kommer till lite maffigare hinder blir jag genast osäker! Hur ska jag tänka?
Snälla hjälp mig!

Sv: Hjälp mig! jag är för feg!

Jag tycker det är viktigt att man känner sig trygg när man ska hoppa. Blir man spänd och nervös så blir det ofta fel... Därför tycker jag det är bra om man övar mycket på en höjd som man känner sig helt lugn med och som nästan känns löjligt lätt.

Sedan kan man behöva utmana ibland för att våga mer... Det är ju helt OK att vara nervös inför en uppgift ;) ... När man ska pröva att hoppa lite högre så tycker jag att det är viktigt att man får bra språng så att självförtroendet ökar. Då kan ett litet hjälphinder framför vara till hjälp och sedan kanske ett lätt stigsprång eller en kryssoxer...

Jag tycker också det är viktigt att ha en öppen dialog med sin tränare så att denne är insatt i hur man känner. Det blir bara dumt om man ger sig på uppgifter som man inte känner sig mogen för. En bra tränare förstår detta...

Precis som din tränare säger så är det viktigt att utmana sig själv.
Det betyder inte att du ska skrämma dig själv.
Utmaning ger utveckling - som ger självförtroende.
Och du behöver kanske inte utmana dig själv varje gång heller...

En lagom utmaning verkar ju vara att hoppa en bana på 80-90, med ett eller två hinder som är lite högre.
Och sätt de hinderna som är lite högre i ett par linjer, så att du vet att du måste rida till dem. Det är dessutom en fördel om du inte placerar ett högt hinder som sista hinder, utan som typ nummer 4 och 6 på banan. Då har du förhoppningsvis funnit en bra rytm och är så pass fokuserad på själva banan att du inte tänker så mycket på hindrena. ;)

Det som är bra med att hoppa bana är att du (på träning) mer eller mindre måste fullfölja den.

Att hoppa små serier på 3-4 hinder gör ju också att man kan höja ett eller två av dem, och när du kommit in i serien och rytmen kan du ju inte göra så mycket annat än att bara rida på och fullfölja.

Innerst inne så vet man ju oftast att det är man själv som sätter begränsningarna, och om man tvingar sig själv att fokusera på något annat än hindret (som tex antal galoppsprång, vägen, rytmen osv) så fokuserar man inte heller på begränsningen.

Jag läser med spänning för jag är likadan om det börjar krypa över 1 m
/Cetzy

Jag tycker också det är viktigt att ha en öppen dialog med sin tränare så att denne är insatt i hur man känner. Det blir bara dumt om man ger sig på uppgifter som man inte känner sig mogen för. En bra tränare förstår detta...

Jo, men det var ju såhär att det var två oxrar till på banan, som låg på 90. Men det var bara här röd-blåa som jag blev nervös för. Jag tror det var för att den såg maffigare ut eftersom den hade tjockare bommar. Det blev som en spärr för mig, och det bästa i den situationen tror jag var att den skulle vara kvar på den höjden för att försöka få spärren att släppa.
Det är ju den där spärren jag måste komma över, men jag behöver tips om hur!

Håll om med benen, sikta på andra sidan hindret, lita på hästen, håll i manen, andas och blunda. :angel:

Hahaha.
Helt ärligt - Så gjorde jag i början. ;) :o

haha, hoppas gwen går på det bara ;) hon är ju en sådan som behöver stöd fram tills hon hoppar av, och börjar jag fiffla blir hon osäker direkt och så blir allt superfel :p

Nej, men seriöst, så som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden fungerar jävligt bra.

Och om man dessutom vågar lita på hästen så brukar de få lite bättre självförtroende av det.
När jag är på tävlingar kan jag tycka att hinderna på framhoppningen är ashöga och inget blir rätt, men när jag kommer in på banan så är vi världens team. Och det är väldigt skönt att veta att vi jobbar tillsammans :bow:

Steg 1 för att du ska komma vidare är ju att du "känner" ditt problem, alltså har du redan kommit en bit. Alltför många skyller hellre på hästen. Men oftast vågar hästen/ponnyn om ryttaren vågar !! När du hoppar på egen hand så gör det på hinderhöjder som du är bekväm med. Med tränarhjälp kan du be om lite specialövningar, galoppbommar före ett lite större hinder (för att ni ska hitta rätt avsprångspunkt), efter en serie (t.ex studsar) 3-4 jämna galoppsprång till ett större hinder, har du kunnig tränarhjälp finns många övningar för att få dig trygg med lite större hinder. Balans och rytm är ju grunden för att kunna "hoppa högt" så lägg vikt på det samt att din häst är lydig i alla tempon. Kom ihåg att alla som rider/hoppar har varit rädd ngn gång, de som säger annat ljuger eller har inte förstånd nog !! Känslan att övervinna ngt som man inte tror sig kunna eller våga- den slår allt !! Lycka till.

tack för ett rakt och bra svar! ska tänka på det du skrivit :bow:

Kan ju uppdatera denna med min bedrövliga runda i vetlanda igår.. :(
hoppade LC, allt gick jättebra fram till 6:e hindret, vi tappade rytmen och känslig som min ponny är blev hon osäker och stannade.

Efter det stoppet blev hon otroligt stressad, gick inte att svänga och framåtbjudningen var som borta. vi fick ett stopp till på hinder nummer 6, sen lyckas vi komma över det med nöd och näppe.

7:e hindret är ett under att vi klarar, det blev ett riktigt kråksprång.
8:e hindret kom sista stoppet, och där flyger jag även av.. :(

Och allt som började kännas bra nu, vi hoppade tillochmed en oxer på 1 m i tisdags, då var självförtroendet på topp. nu ligger det i botten igen känns det som :cry:

Jag kan bara säga att i mitt fall handlar det helt om att kunna lita på hästen. Jag har aldrig varit rädd för att hoppa högt, men jag blir lätt osäker på mig själv om inte hästen ställer upp till 100 %. När jag red ponny hade jag en som var hur kapabel som helst (hoppade 150 rundor på träning utan problem). På tävling blev han dock spänd och behövde otrooligt mycket stöttning. Fick han inte detta så stannade han (även om man kom "för fel" på hindret). Detta, vetskapen att man inte har råd att göra fel, gör att man spänner sig mer. Efter den ponnyn köpte vi en annan, en underbar lite krabat. Hon kanske inte hade den största kapaciteten, men det kompenserade hon med ett hjärta av guld. Hon försökte alltid, hur fel hon än kom.

Därefter har jag bara haft hästar som har haft filosofin "över, under eller rakt igenom". Detta gör att jag känner mig väldigt säker. När jag var i tyskland fick jag dock provrida hästar som inte var lika säkra, bland annat en häst som hade vinster i 150. Denna stannade på en liten oxer på 120 med mig bara för att jag la den lite stor. När jag hade ridit den här hästen ett tag var osäkerheten tillbaks och det var bara att illa kvickt sitta upp på min häst igen..

Vad jag försöker säga med det här är att det är otroligt viktigt att ha en häst med stort hjärta som är förlåtande om man är lite osäker själv. jag vet, alla hästar har bara si och så många kraschningar i sig, men gränsen ska gå väldigt långt. Folk säger att så stort hjärta som jag kräver inte finns hos en häst, men det gör det. Min pärla han kämpar i alla lägen. :bow: Du skulle kunna få se mina blunders bara under utesäsongen så skulle du förstå vad jag talar om.. :p

Så, jag förstår att du blir osäker, och din häst är säkert jättefin, men om hon är osäker så blir du ännu osäkrare. För min del är i alla fall den delen viktigare än det mentala vad gäller själva hindret.

Lycka till!

Hej
Mitt mod sviker också ibland. Jag blir nervös, rider för mycket eller blir passiv, min häst blir nervös och så får vi ett stopp. Av stoppet blir jag ännu mer nervös och så är den negativa spiralen i gång...:(
Min tränare låter mig hoppa på låga hinder för att få till avstånd och teknik. Jag får också hoppa serier och så höjer hon sakta höja upp sista hindret. Det funkar för mig!
Jag vet ju inte vad du kan men det kan ju vara så att din tränare ställer krav på dig som du (och eller din ponny) inte är redo för. Du kanske ska hoppa på 70 cm tills det känns busenkelt. En del tränare verkar bara tycka att det handlar om att hoppa högt!
Lycka till!

Jag förstår det du skriver.. Hur tycker du jag ska göra då?

Jag vill ju absolut inte sälja, är 16 år och känner mig inte alls redo för stor häst ännu, och att köpa en till ponny och fästa mig vid och sälja inom kort vill jag inte. Dessutom vill jag satsa på min ponny, då jag vet att hon har kapacitet att komma upp i klasserna, om allt stämmer.

På 70 cm stämmer allt superbra, även på 80 cm. Jag tror att våran höjd vi måste träna på är 90 cm, eftersom det är på den höjden problemen börjar komma.

Hoppa de "högre hindren" med hjälpbom eller i serie, så att det inte blir fel (=stopp) för ju fler gånger du kommer över de hindren desto mer självförtroende får du! Jag brukar försöka blir lite förbannad på mig själv o tänka att nu ska jag för f-n klara detta. Då rinner adrenalinet till och det är precis vad som behövs för mig.

Jadu.. vilket dilemma! Jag vet inte riktigt faktiskt. Kanske kämpa på nu och försöka komma över osäkerheten och sen sikta på en väldigt ärlig storhäst. Beror på hur stark osäkerheten är. Om jag var du, och var så osäker som jag var när jag hade min ponny, skulle jag sälja och köpa nytt. Hur kapabel hästen än är brukar det inte bli bra om inte piloten är säker. Nu säger jag inte att det inte blir det i erat fall, och jag hoppas verkligen för din skull att det blir skitbra!

Sälja tror jag inte blir aktuellt, då jag verkligen är fäst vid min ponny och vill ha kvar henne tills jag blir för gammal. Mamma tycker att jag ska försöka satsa på dressyr, men det känner jag heller inte mycket för.

Men det blir och kämpa på, det är är första säsongen jag tävlar i hoppning, och det är bättre att det går dåligt nu och att man blir bättre och bättre än att det går jättebra i början och att allt skiter sig efter ett tag.
Hur tränar man upp sin mentala styrka då? några tips?

när jag tränar hoppning så tränar vi banor eftersom våran tränare säger att man ska plugga på det som kommer på provet = tävling. men eftersom han bara kommer komma varannan vecka så kan jag ju träna serier själv :)

När du lägger dig på kvällen kan du tänka att du hoppar en bana på 90 cm och att det går super! Ta hinder för hinder, tänka hur du rider och känn känslan.Tänk att du hoppar den där otäcka röd-blå oxen och att ni får ett perfekt språng. När man har gjort dett mycket har detta gått in i hjärna som helt enkelt tror att man har gjort det i verkligheten. Jag är gymnasielärare och jobbar med sjjälvförtroende och självkänsla med mina elever och det ger resultat!!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 291
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 903
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama