hjälp mig gärna.

F

Fornarina

min ena häst vinglar verkligen jättemycket när jag rider rätt upp har ngn tips på hur jag får han att inte göra det? Försöker driva på lite mer och rama in honom men han vinglar ändå! Hjälp tack!

Sv: hjälp mig gärna.

Istället för att rida rakt upp på medellinjen, börja med att rida något steg innanför spåret. Då märker du lättare själv när hästen börjar dra åt något håll. Sedan är det "bara" att öka längden från väggen när det går bättre.
Tips...ha för vana att alltid rida något steg innanför spåret. Då tvingar du dig själv att tänka på vart och hur hästen går.
Tillslut spela det ingen roll om du rider rakt upp på medellinjen, vänder över ridbanan eller rider på diagonalen. Hästen blir van att gå rakt fram -även utan vägg som hjälp.

Sv: hjälp mig gärna.

Lite fräschare tempo, som du kör med, och "Fornarinas" tips är bra! Hade en tränare när jag var yngre (och red "slingrig" ungponny) som körde hårt med alltid-rida-en-meter-innanför-spåret-träning och det ger verkligen resultat i längden! Poängen är att kan du hålla hästen rak utan att ha stöd av väggarna så kan du ha den rak på spåret också, däremot är det sällan det omvända gäller...

Något annat du kan försöka med när du rider på medellinjen och diagonaler (eller andra raka linjer) är att verkligen fokusera blicken rakt fram på den punkt dit du ska (t.ex. på bokstaven dit du är på väg). Det är så lätt att sitta och vilja hålla lite koll på hästen nacke och då går det helt enkelt inte att rida en rak linje, eftersom du inte "ser" vägen du ska rida framför dig. Med blicken rakt fram är det också lite lättare att undvika att lägga över vikten på något av sittbenen vilket hästen då (iaf om den är känslig) försöker kompensera genom att gå lite snett.

Sen är ju inte det här något man fixar till på en eftermiddag utan tar snarare veckor av träning, men det är du säkert redan väl medveten om.. ;)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
551
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama