Hjälp mig gärna - aktiveringspromenader.

Sel

Trådstartare
Jag har precis fått praktikplats på 4H-gården jag var väldigt engagerad i som tonåring.
Nuförtiden är det en rätt stillsam plats med magra aktiveringar och rätt få ungar; mao inte alls som jag minns den från mina guldår... så jag tänkte sätta lite sprätt på stället medan jag är där! Starta studiecirklar och allsköns aktiviteter helt enkelt.
Kaninhoppning, check.
Ridlektioner, check.
Djurskötsel, check.
Allehanda barnaktiviteter, check.

Men... varför inte hundpromenader på kvällarna tänkte jag? Det kanske kan locka äldre ungdomar och vuxna.

Jag är ingalunda en hundinstruktör och tänker inte vägleda detta som en kurs, utan spekulerade i någonting så enkelt som att jag under dagen 'förbereder' en runda vi skall promenera på eftermiddagen.
Det kan vara preparerade godisträd vid en station (man får söka reda på varsitt) ... en agilitytunnel på stigen, ett balanshinder? Fotgående mellan markörer? Nedgrävda godisbitar?
Hundmöten?
Någon av gångerna kanske vi hjälper varandra så att matte eller husse gömmer sig och jycken får leta.

Fråga nummer ett - verkar det genomförbart?
Fråga nummer två - tips på aktivering?

Sv: Hjälp mig gärna - aktiveringspromenader.

Hej det är väll klart det är genomförbart.
Jag tror att hopp hinder ,koner att sicksacka och balans på tipp bräda är något hundar kan gilla jag rekommenderar dig även lydnadsträning i vardagen och att göra egna hund och kanin och andra djur leksaker med ägarna kan va poppis. Jag tränar en hel del hundar och jag är dagmatte,
Jag är och så själv hundägare så om det skulle va så du behöver mer tipps så hör av dig gärna. vad kula att du fått praktikplats på 4H-gården. Va för djur förutom kaniner finns det där? man kanske kan göra nån aktivitet med de andra djuren som är där på 4 h gården med och besökarna.

Tack för tipsen! En vippbräda är nog lite besvärlig att släpa ut i skogen sådär för en promenad och smådjuren uppskattar nog inte att vara föremål för hundaktiviteter ; ), men resten låter trevligt!

... Sedan känner jag att jag uttryckte mig lite onödigt i trådstarten: de gör naturligtvis ett toppenjobb med gården redan! Jag vill bara ge en extra skjuts nu när jag ändå har åtta timmar till övers för dem varje dag.

Kolla in rally-lydnads-skyltarna och använd som aktivitet.

Inte alls för att på något sätt utföra perfekt, utan mer som tips på vad du kan gör med din hund på en vanlig promenad, behöver inte vara på en plan. Allt från att svänga, till "framför" till att öva på att du går rakt fram på vägen, du gör en volt åt höger och hunden samtidigt en åt vänster. Går att göra hur lätt som helst, eller hur svårt som helst. Skriv ut minikorten från rallyns hemsida och spika upp på väggen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka