hjälp mig, för å nackdelar... valet å kvalet

Sv: hjälp mig, för å nackdelar... valet å kvalet

å nu vet jag vad rasen heter, tack vare dig :bow: ;)

En Norsk Skogskatt
Flera Norsk Skogskatter

Hur svårt kan det vara??

En norsk skogkatt, flera norska skogkatter!
Skogkatt, skogkatt, skogkatt!

(och eftersom det är en ras som avlats för sällskap i flera decennier har de inte mer "uteinstinkter" än någon annan ras. Det är bara en medelaktiv ras, långtifrån de mest krävande)

mäh, nån annan skrev ju Norsk Skogskatter... inte norska skogskatter....

jag skrev ju norska skogskatter det första jag skrev i början av tråden....... så snälla SLÄPP DET NU... det var inte det jag var ute efter...

jag vill veta för å nackdelar med att ha KATT.. å katten i fråga kommer vara innekatt....

problem som uppstår, saker man inte har tänkt på.. hur mkt tid man "måste" lägga ner på den... behov en katt har...

sen kan jag tillägga att om någon skulle starta en tråd om hur det är att ha undulater så hade jag som "undulat-människa" inte påpekat om de hade stavat undelat, elelr underlat osv... för mig skulle det vara viktigast å se till att blivande ägaren vet så mkt som möjligt om fågelns behov och omvårdnad.............

Senast ändrad:

Du har ju fortfarande inte sett felet ;)
Det ska vara skogkatt, inte skogskatt. Plural bildas som vanligt...
Hade du pratat om fulblod istället för fullblod hade du nog fått på nöten ordentligt av deras ägare, tex.

Jag förstår inte din frågeställning från början? Är problemet att du inte tror att din bostadsyta kommer räcka till eller vet du inte om du kommer kunna underhålla den på rätt sätt? Ytan är inga problem, katter tänker inte i fria kvadrat utan i "delytor". En katt som klättrar mycket (som skogkatter ofta är) vill ha flera höga punkter och klätterstolpar. En katt som lever mer på golvet (tex britter och ragdolls) vill ha många "kattplatser" på låg nivå. Ett exempel kan vara många små gömställen.

Jag har två av en riktigt högaktiv ras på 55 kvm, och det är inget problem. Hade de varit ensamma hade jag å andra sidan aldrig kunnat ge dem vad de behöver, eftersom en människa aldrig kan ersätta en kompis att brottas med eller kura ihop sig i en "katthög" med.

haha missade s:et :)

jag har ett fulblod :angel:

nä jag blev mer förvånad när min kompis skrek rakt ut NEEEEJ KÖP INTE KATT...
trodde att katter var självständiga å sov... å sen hade dampanfall nån gång/dag.. men det har ju hästen oxå så det e jag van vid ;)

typ vad förväntar sig en katt för underhållning???
är det svårt å hitta rätt mat? sjukdomar..
hur ofta ska de ha mat? avmaskning av innekatt? kloklippning, tandsten.. går man på årliga kontroller? hur ofta ska de vaccineras... vad kan den kosta/månad (försäkring å sprutor osv)...
är honor (generellt) bra på fri tillgång på mat...
kan den vara ensam ett dygn...

ja lite sånt...

typ vad förväntar sig en katt för underhållning???
Har du bara en katt kräver denatt du leker o umgås mer med den än om du har två. tänk på hur mkt eller lite du är borta varje dag.. alltså hur mkt katten blir lämnad endam
är det svårt å hitta rätt mat? sjukdomar..
Det brukar inte vara några problem att hitta rätt mat, sjukdomar kan ju uppkomma som hos vilka djur som.. låna en bok o läs. kolla även upp försäkring om du ska ha de osv...
hur ofta ska de ha mat?en vuxen katt räcker de att ge mat 2 gånger om dagen, en kattunge ska ha mindre portienr oftare avmaskning av innekatt?en vuxen katt ska avmaskas 1-2 gånger om året. kloklippning,Vid behov anser jag tandsten.. går man på årliga kontroller?det är ju upp till varje kattägera hur ofta ska de vaccineras...när de är små går man två gånger, sen när katten fyller 1 år. sen är det 1 gång om året eller varannat år. vad kan den kosta/månad (försäkring å sprutor osv)...har jag ingen koll på
är honor (generellt) bra på fri tillgång på mat...
kan den vara ensam ett dygn... det är nog inviduellt, kan och kan är ju en sak men hur de mår en annan. alltid bra o veta om man har någon som kan ställa upp som kattvakt innan man skaffar katt!

ja lite sånt...[/QUOTE]

tack för svaret!!!

kattvakt var bra förslag....
min granne har katt så hon är nog inte omöjlig å få att kolla katten 2-3ggr/ dag om man e borta :D

Roligt att du lärt dig namnet på rasen nu. :D Jag har två ragdolls och de är enligt mig världens härligaste ras (de är lugnare än skogkatterna), men jag har en förkärlek för skogisar också. De är så vackra och eleganta tycker jag! Hade jag varit i din situation skulle jag definitivt tagit chansen att få hem två vackra skogkatter på samma gång! :love:

Visst är det ett stort ansvar att ha katt, ibland är det så mycket bekymmer att man undrar vad man gett sig in på. Sjukdomar, spyor på golvet var och varannan dag, innekissande etc etc. Men 99,9% av tiden så är det det bästa val man någonsin gjort. Det är som att ha barn men betydligt mer bekvämt. :D Man har alltid sällskap, alltid någon som älskar en mest i hela världen, alltid någon att gosa med och alltid någon som möter en vid dörren när man kommer hem efter en tung dag. Så det är ingen tvekan om att jag tycker att du ska skaffa katt!

Det praktiska är egentligen inte så jätteviktigt, katter är väldigt lättskötta. Läs lite på forumet så får du lite tips. De ska ha bra och näringsriktig mat (helst blötmat typ MJAU), friskt vatten och lådan ska tömmas minst en gång om dagen. Sen ska du se till att hålla katten försäkrad, det är verkligen en billig garanti för att du ska slippa välja mellan veterinärkostnader på flera tiotusen eller att avliva ditt "barn". Och att ha katten som innekatt är som sagt inget problem då i princip alla raskatter är innekatter. Koppelpromenader är både uppskattade av katten och roliga för matte! :D

Lycka till med kommande kattköpet!

/Erica

Annars har jag 2 katter jag måste omplacera pga allergi:cry:

:(

men jag vill ha miiiiin om jag ska ha kisse :)

tråkigt att du inte kan ha dina... kan de inte vara 99% utekatter?
å att du äter typ allergimedicin?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka