hjälp mig, för å nackdelar... valet å kvalet

Messy

Trådstartare
hittade en annons på blocket på "DEEEN" katten som jag föll för direkt... men.. jag ska ju inte ha katt... vill ha, men... nja...

bor i lägenhet, 60kvm.

hur som helst.. en månad senare är annonsen kvar...
jag mailade å fråga lite, men de sa att hon nog vill ha sällskap.. jag är skeptiskt till två katter (norska skogskatter) i en lägenhet... det blir för mkt... (hon erbjöd mig en av deras äldre katter som inte trivdes där längre)
sen mailade hon å sa att katten är inte lika lekig å softar nu när syskonen inte är kvar...
jag är inne å kollar på katten var å varannan dag... det är MIN katt lixom.. men...
nu är den 5 månader...
min kompis har en norsk skogskatt, han får vara ute, jag har inte den möjligheten, bor dessutom farligt nära trafikerade vägar å en motroväg... hon avrådde mig från katt, just att man är så uppbunden osv, speciellt med en innekatt...
jag har häst å vet ju vad ansvar 24-7 betyder...

så... ska jag ha katten???

för å nackdelar! shoot!!!

Sv: hjälp mig, för å nackdelar... valet å kvalet

Nummer 1. Det heter Norsk Skogkatt.

Nummer 2. Varför skulle det inte gå att ha 2 skogisar i en lägenhet? Iaf över 85% av skogisarna bor idag som innekatter, vad gör just dina så omöjliga att ha inne?

plural.. norska skogskatter :angel:

jag är lite anti-innekatt.. men samtidigt, man kan ju inte köpa raskatter för 4-10 000 å ha dem UTE... + att jag inte vill utsätta katten för å bli överkörd (alltså, självklart kan det hända var man än bor, men man måste ju inte kasta ut den mitt i trafiken vilket mitt fall skulle vara)
tar inte två katter mycket plats? Samma som att jag inte tycker att man ska ha två STORA hundar i en lägenhet...
jag vill nog hellre prova med EN katt å isf skaffa en till som sällskap, istället för zoo från början :crazy:

jag är SÅ velig.. vill ha en gose-katt, men vill inte göra något förhastat å ångra mig... för man ångrar sig inte med djur, å jag vill inte sälja vidare så stackarn blir vandringspokal... här gäller det å vara 100% från början...

minns ju när man köpte hästen... veckan efter var man ju såklart överlycklig, men samtidigt "SHIT VAD HAR JAG GJORT"

vill bara ha lite för å nackdelar just med att ha en katt...
har bara haft undulater som husdjur... hästen känns mer jämförbart ang. ansvaret, inte själva HUSdjur...

Senast ändrad:

vill inte göra något förhastat å ångra mig... för man ångrar sig inte med djur, å jag vill inte sälja vidare så stackarn blir vandringspokal... här gäller det å vara 100% från början...

:bow: :bow: :bow: :)
Vi har ju två katter, just för att de ska ha sällskap av varandra så att vi ska slippa ha dåligt samvete när vi inte är hemma (men det har jag ändå ;)) Visst kräver de lite utrymme för att leka och "vara", du får räkna med att du måste låta katterna vara "överallt", på möbler och tv:n och hyllor och bänkar. Men du bor ju inte särskilt trångt, jag antar att du tom har en sovrumsdörr att stänga om dig om det behövs på natten. ;)
Jag tror inte att våra två tar mer plats än vad en skulle ha gjort. Hade vi bara haft en katt hade det ju fallit på oss att leka mer med honom så att han var sysselsatt och det hade ju också krävt plats. Jag ser absolut inget fel i att ha innekatt och skydda våra domesticerade katter mot alla faror i världen som de inte är skapade för att kunna hantera. Snarare är det väl varje kattägares skyldighet.
Känner du att du vill bo med katt i kanske tjugo år och kan ta med den om du ska flytta och få ändrade levnadsförhållanden så kör på ;) Det är underbart att sambo med katter :D Eller tänk ett varv till och vänta tills du känner dig säker? Lycka till!

Senast ändrad:

tack!

jo jag har funderat i några år... tänkte först ta en gamling som VILL ligga på fönsterbrädan å softa 20h/dag å sova på min mage i soffan 4h/dag ;)

men det e just det där med 20år...
en häst kan man ju lämna på foder, en katt kan man ju inte ens sälja :crazy:

Nej det är ju så. Jag kan erkänna att jag har varit mörkrädd flera gånger över ansvaret jag/vi har tagit på oss. Vi har ju två liv i våra händer. :crazy: Men underbarare ansvar har jag svårt att tänka mig :love:
Våra är två år, förresten, och fullt nöjda med att liggaoch sova större delen av dagen. Det är på nätterna de drar repor genom lägenheten! :D

får man ha el-koppel på dem om nätterna?! :angel: :devil: ;)

Nej nej och åter nej.

För det första är det en ras som är skapt att vara utomhus. Dessutom är det aldrig smart att skaffa katt om man vet att man inte kommer att kunna låta den vara ute. Ffa inte när man bor på 60kvm.

Vad folk än säger så är katter gjorda för att röra sig på stora områden. De jagar, har stora revir och lever ensamma.

Vill du absolut skaffa katt under dom omständigherna bör du se dig om efter en raskatt vars instinker tonats ner med hjälp av avel. Absolut inte en skogkatt. Det kan gå, men om katten inte trivs kommer du bli tvungen att göra dig av med den. Det är svårt att hitta ett hem till en äldre katt vilket gör att det bästa är att den hamnar rätt redan från början.

Tyvärr säger jag. Jag hade inte tagit den om jag var du. Absolut inte.

Jag är inte ute efter att skapa ännu en ute/innekattstråd, MEN ;)
Vad folk än säger så är dagens katt inte skapt till att bo där det finns bilar och elaka människor och annat farligt. Och vad folk än säger så trivs många katter, inte bara raskatter, alldeles ypperligt inomhus så länge de har möjlighet till aktivitet och stimulans.
Katten du funderar över är väl dessutom innekatt nu?

Elkoppel? :D Man får stänga sovrumsdörren. Och man vänjer sig ;)

Senast ändrad:

Då många av mina vänner har skogisar, både uppfödare och sällskap/utställare, så vill jag påstå att numera är ca 99% av skogisarna fullt tillfreds med att vara innekatter.

Och om man nu känner att man "måste" låta dom gå ut ibland, så lär dom då från det dom är små att gå i sele.

Till TS: Skaffa 2 katter. Då har dom sällskap av varandra och så kan dom även busa med varandra.
Det var mycket jobbigare när jag bara hade en katt, då var jag tvungen att hela tiden tänka på att inte lämna den för länge ensam m.m.
När jag skaffade en till kände jag att jag inte behövde ha dåligt samvete om jag blev sen någon gång.

Jag ser på ditt svar att du inte är speciellt kunnig i skogisaveln? Synd att hitta på sånna trista osanningar om en ras.

Rasens namn är NORSK SKOGKATT.

Då blir det en skogkatt, eller flera skogkatter.... alltså INGET s mitt i bakre delen av namnet. ;)

Precis, det är ju en norsk ras och de säger så hade det varit en svensk ras så hade det ju blivit skogskatt.

*Präntar in, präntar in*

*lånar*
för det var ju DÄRFÖR jag startade tråden... viktigast av allt är ju hur man säger kattens RAS :eek: ;)

långhårigt pälsdjur med söta ögon... det räcker för mig :love:

synd att det inte ÄR min katt, för då skulle ni fått se bilder... hon e skönheten själv å ger blicken "vackrast i välden vad vill du?" :D

Man bör väl veta vad rasen heter om man ska köpa en katt?

Du har bestämt dig för att inte köpa henne alltså?

Jag är inte ute efter att skapa ännu en ute/innekattstråd, MEN ;)
Vad folk än säger så är dagens katt inte skapt till att bo där det finns bilar och elaka människor och annat farligt. Och vad folk än säger så trivs många katter, inte bara raskatter, alldeles ypperligt inomhus så länge de har möjlighet till aktivitet och stimulans.
Katten du funderar över är väl dessutom innekatt nu?

:bow: :bow: :bow:
själv vill jag skaffa en kisse när jag flyttar hemifrån..
om typ .. ett halvår .. lite mer ;p

som någon annan sa, håller med att det skrämmer det där med att man har ett sånnt ansvar.. har aldrig tänkt det då mamma och pappa också gått med på det, men om jag skulle skaffa en själv, oh damn ;p

aja, hur blir det då.. ska du köpa hon ? =)

Man bör väl veta vad rasen heter om man ska köpa en katt?

Du har bestämt dig för att inte köpa henne alltså?

ja, men det känns viktigare å veta hur man ska ta hand om den så att den trivs!

jag har inte bestämt mig.. jag är världens veligaste... skulle någon dumpa katten utanför min dörr så skulle jag LÄTT ta det.. det är det där beslutet som är svårt...
å som sagt, jag har inte ångrat mitt hästköp (även om hon har varit j*t billig vissa dagar), så jag VET att OM jag köper katten så kommer jag inte ångra mig å den får ett livslångt hem.. men jag vill inte göra något förhastat... här snackar vi människan som e expert på å lämna tillbaka KLÄDER...

men sugen är jag... på jobbet frågade en typ "har du köpt den där katten ännu eller, du vill ju ha den"...så hehe... snart trillar väl folks öron av :angel:

Fast man kan faktiskt veta både vad rasen heter OCH hur man tar hand om den. Det ena utesluter inte det andra, vet du.

Fast man kan faktiskt veta både vad rasen heter OCH hur man tar hand om den. Det ena utesluter inte det andra, vet du.

å nu vet jag vad rasen heter, tack vare dig :bow: ;)

En Norsk Skogskatt
Flera Norsk Skogskatter

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka