HJÄLP MIG! :cry:

Terja

Trådstartare
Nån måste hjälpa mig!

Jag behöver hjälp med:

• Räta upp överlivet!
  • Slappna av i nacken!
  • Mjukna i handen!
  • Lära mig rida helt enkelt!

Nån som kan ge bra tips??? :cry:

Sv: HJÄLP MIG! :cry:

Lär dig andas genom hela kroppen,avslappnat men djupa andetag.
dra upp axlarna till öronen håll kvar ngra sekunder och sen andas ut medans du släpper ner dom igen.
lite små tips iaf:)

Läs lite om centrerad ridning. Sally Swift har skrivit bra böcker om det.
Där beskrivs grundligt hur man gör för att lära sig slappna av och liknande.

För övrigt är det väl bara träna, träna, träna som gäller.

I skritt på långa tyglar är det inga problem men sen när jag kortar upp tyglarrna blir jag så stel och sen i traven blir jag mjukare men då lutar jag mig framåt istället... :(
Vill rida för tränare men det verkar svårt att hitta en + att jag inte har tillgång till transport så v kan rida i ridhus, har en ridbana men man är ju så otroligt beroende av vädret denna årstid tyvärr!

Pannkakssmet - Jag håller på och läsa en bok av Sally Swift, tror den heter ett med hästen. Har den om centrerad ridning också som jag ska läsa men känner att jag behöver ha en person som står och "skriker" på mig och kan hjälpa mig.

Jag känner igen mig i vad du skriver så jag väntar på något bra svar också :cool:

pallas_athena skrev:
Lär dig andas genom hela kroppen,avslappnat men djupa andetag.
dra upp axlarna till öronen håll kvar ngra sekunder och sen andas ut medans du släpper ner dom igen.
lite små tips iaf:)

Ja och dessutom fick jag sitta på en häst, i sadel utan tyglar och blev longerad runt runt, "såklart" haha.
Men jag var tvungen att blunda, och allt detta du beskrev.
BLUNDA är faktiskt ett bra sätt att slappna av på, brukar jag göra när jag rider ut och bara skrittar, väldigt härligt.
Provat blunda då du bara travar? rätt fräckt faktiskt ;)
Men passa vägar med bilar bara.

Får prova det när jag rider på ridbanan annars kan det nog gå illa! ;)

beror på hur långt ifrån Ängelholm du bor, det finns ju tränare på ryttarföreningen, kanske någon där är intresserad av att komma hem till dig?

Försök som nån redan sagt att få tag i en tränare som kan komma hem till dig. Det är faktiskt jättesvårt att rida utan tränare, ofta lägger man sig till med "olater" som är svåra att rätta då man oftast inte ens är medveten om dem.
Jag har några elever som rider för mig varje vecka och de har mest "fritidsridit" innan de började rida för mig och det var mycket som vi var tvugna att ta från början trots att de har flera års ridvana, dock utan tränarhjälp.
Det kostar ju dock att få hem en tränare, får hoppas du får tag i en som är lika billig som mig, som mest gör det för att det är kul att se framgångar:smirk:
Marija

Gardrut skrev:
Jag håller på och läsa en bok av Sally Swift, tror den heter ett med hästen.

Den boken är jättebra :)

Jag läste den när jag precis var förbi nybörjatsradiet och började rida "på riktigt" och den hjälpte mig jättemycket. Jag kan fortfarande komma på mig själv med att tänka när jag rider att mina ben går ända ner till marken, eller att armarna räcker fram till hästens mun.

Gardrut skrev:
  • Räta upp överlivet!
  • Slappna av i nacken!
  • Mjukna i handen!

• Fick du Häst & Ryttare igår? På sidan 6 fanns några små enkla tips som absolut låter värda att prova. Jag skall göra det så fort jag får chansen!

Häst & Ryttare? Finns den att köpa? Kanske ska köpa den idag och se vad det står...

Nej den får alla i brevlådan som är med i sv ridsportförbundet tror jag.

Inte för att jag vet varför jag får den, jag är inte medlem i nån klubb just nu... :confused:

Litet utplock:

Kolla att man har handen stilla: Prova att rida med korsade tyglar (vä tygel i hö hand osv.)

Spänd underarm: Böj tummarna, om de är raka späns lättare armen (prova själv, här och nu!)

Spänningar i nacken? Prova att öppna munnen lite, om man biter ihop käkarna spänner man lätt hela nacken. + gå och få massage :D

Ok, jag är inte medlem i någon klubb/förening så jag får nog inte den tidningen.

lisa skrev:
Nej den får alla i brevlådan som är med i sv ridsportförbundet tror jag.

Inte för att jag vet varför jag får den, jag är inte medlem i nån klubb just nu... :confused:

Hmpf, isåfall så ska ju jag ha fått en sådan och det har jag inte *surar*

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar