HJÄLP MIG! Buköppning utan min vetskap?

A

anononi

Jag vet inte om jag lagt denna tråden i rätt fack, om ngn annars isf kan vara snäll o flytta den ?

Jag upptäckte ett ärr under magen på min häst idag. Ser absolut inte ut som ett ärr efter en skada eller något. Det sitter precis i mitten under magen och ser ut som ett väldigt fint snitt, som under en operation!:O :'(
Jag har inte märkt detta ärret tidigare då hon haft väldigt mkt päls.. (köpte henne i februari)

Jag undrar om något vet vid vilken form av buköppning man gör detta snittet. Eller om det kan vara något annat? Bilden nedan visar ungefär var snittet är placerat på magen, och det sitter MITT på magen under och går längs med framifrån och bak.

dsc02537hh_143280327.jpg

Jag har märkt av att hon inte riktigt litar på människor. Jag har försökt kontakta förra ägaren åtskilliga ggr om detta, och denne har inte hört av sig tillbaka. Jag har även bett om papprena på vet.besiktning som de påstod hade blivit gjord, men dessa har jag inte heller fått, eller ens fått ett svar på :O (När jag hade kontakt tidigare med förra ägaren och det vart positivt har hon varit snabb att höra av sig)

Många kommer säga att jag borde fått de vet. besiktnings papprena vid köpet av hästen, tyvärr är jag väldigt godtrogen och det är lätt att vara efterklok! Så snälla, inga påpekande angående detta.

Jag kontaktade även den förra travtränaden som körde henne i lopp, men denna påstår sig inte ens komma ihåg filly :O

När jag köpte hästen sa säljaren att hon hade blivit travtränad i ca 2 månader, men ställdes av från travet p.g.a att hon inte hade tyckt det var roligt. Det visade sig sedan med efterforskningar att hon startat 4 lopp på 2-3 år...
H*n sa även att hästen skulle vara världens snällaste häst, och aldrig göra någon något ont. Hon sparkas, stegrar och blir totalt avskärmad och okontaktbar -vid väldigt få tillfällen, men det sker. Hon hade tidigare väldigt svårt för vidröring i huvudet. Är väldigt osäker och bara väntar på att en fara skall dyka upp.

Detta ärret hon har, kanske är en anledning till att hon vart så undernärd när jag hämtade hem henne, och antagligen inte kan ha fått mer än ca 5kg hö/dag... :O Jag funderar på om det kan vara kolik hon blivit operarad för?
Jag har ökat sakta men säkert och är nu uppe i 11 kg/dag och hon har börjat ta sig fint i vikt. Visst en lång väg kvar, men det går åtminstone framåt!!

Jag skall kontakta försäkringsbolaget och höra om dom har några papper på måndag iaf, och sökandet efter svar från tidigare ägare kommer fortsätta!

Snälla, om du vet ngt om var snitt placeras vid ngn form av bukoperation eller vet ngt annat, hör av dig!! Jag tycker så mkt om denna häst och vill hennes bästa!

Sv: HJÄLP MIG! Buköppning utan min vetskap?

Såg att bilden inte syntes, men ärret sitter några (ca 2 skulle jag gissa på) decimeter bakom frambenen.

Kan inte svara på din fråga, men ang. bilden så verkar det ha kommit med en extra "http://". Kan du ändra inlägget, så gå tillbaka och se över länken :)

förmodligen det som alla hästar har...
är det som en "skåra" från naveln och framåt?

Nej det är mkt längre fram... :/

Tänkte också så, det är kanske Linea Alba 'vita linjen' mitt på buken.

man lär inte buköppna där, bröstbenet sitter där...

kanske haft skav efter selen?

Känns det som ett ärr? För isf har jag oroat mig i flera timmar helt i onödan kanske.. Men det e inte så konstigt tycker jag med hur förra ägaren beter sig just nu :/

Skav har jag svårt att tänka mig, då det ser väldigt "fint ut". Tänk er ett ärr på en människa som blivit opererad med ett snitt.. i princip

dsc02537hh_143280327.jpg

Ändrade lite i länken så bilden ska synas..
Är nog lättare om du fotar ärret och lägger upp:)

Senast ändrad:

Den linjen känns ju som en lång avlång grop längsmed magens undersida. En del hästar får som två bulor bredvid på varje sida som löper längsmed så att den här linjen känns mycket tydligare.

Där du markerat på bilden öppnas inte hästen vid en buköppning. Så kanske är något annat sår som är avläkt som hon haft där. Kanske fått en rivskada, vet har snyggat till kanterna och sytt ihop det.

Det är inte den, den är betydligt längre bak! :(

Tack för era svar! Det är skönt att ni är enade över att det iaf inte skett en buköppning!!!

Jag tycker du ska försöka släppa det =) Ev har din häst ett ärr där, men det är inte efter en buköppning.

Försäkringsbolaget kommer dessutom inte säga ett knyst om vad hon behandlats för innan du försäkrade henne, de får INTE ge ut sådan information.

Så släpp det och gläds åt din lilla häst som iaf INTE har ett bukopärr - som sagt de går inte in vid bröstbenet då utan betydligt längre bak på buken.

Tänkte också så, det är kanske Linea Alba 'vita linjen' mitt på buken.

Linea alba kan man varken känna eller se utan att skära igenom huden och subcutan vävnad. Du har rätt i att den är en vit linje som går mitt på buken, men den kopplar bara ihop bukmuskulaturen och ligger alltså under den subcutana vävnaden och huden.

Hej. Kan du inte köra en fuling och säga att du vill häva köpet pga av något. Då kanske fd ägaren måste motbevisa och ger dej bes papprena.
Antar att du vill behålla din häst eftersom du tycker om den.
Hör av dej om du vill ha hjälp..........Hälsn Josefine

Hej
Buköppnade min häst i februari pga mjält-njurligamentupphängning.. ärret är svårt att se då vet gjorde ett bra jobb men det är drygt 20cm långt och sitter ca 10cm framför snoppen. Dock har hästen fortfarande lite svullnad kvar.

Vet rekomenderade att öka hö´t med 1 kg dag sålänge som hästen verkade "normal"

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 677
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama