Hjälp mig att förstå hur Djursjukhusen tänker….

R

Raderad medlem 124573

Det senaste året har jag behövt uppsöka veterinär lite för ofta pga av kroniskt sjuk katt…..

De stora djursjukhusen verkar ha satt i system att bara ha ”akuttider” även på vardagar? Det går inte längre att ringa en måndag och få en vanlig bokad tid samma vecka, eller ens inom 3 veckor. Så typ 85% av alla patienter hänvisas till akutlistan som naturligtvis blir orimligt lång och till stor del innehåller patienter som kunde ha väntat en dag eller kanske t.o.m. två 🤷🏻‍♀️

Är jag korkad eller borde det inte vara möjligt att få till ngn form av system där ett ”planerat och bara lite halvakut” ultraljud inte ska kräva 7h på akuten en vanlig sketen måndag🤦🏻‍♀️

Mvh ”ganska trött, hungrig och en smula irriterad kattägare som nu suttit 6h och inte ens har en aning om vad som är fel eller vad som är planen härnäst”

PS. Det är ju inte bättre för humöret att kaffeautomaten och fikat ALLTID finns i hundarnas väntrum som ALLTID ligger en trappa ner DS
 
Min katt kom in akut förra måndagen och jag fick hämta hem honom i fredags, då hade vi redan en återbesökstid bokad och klar och medan jag väntade på att få hämta honom var det ett annat par som stod och diskuterade bokningar med receptionisten, så det verkar inte som det är så överallt.

Hade det inte varit ett akutbesök så hade jag inte åkt till klinik utan till en mindre mottagning där jag vet att jag få tider snabbt men där de inte har samma resurser som vid inläggningar.
 
Det är den legitimerade personalen som är den stora bristvaran. Djurvårdare är lättare att få tag på.
Fast jag hävdar fortfarande att 85% av det dom gör på akuten för att få flödet kan göras av en nivå 2
 
Fast jag hävdar fortfarande att 85% av det dom gör på akuten för att få flödet kan göras av en nivå 2
Men som jag förstår det så är det stora problemet egentligen inte flödet på akuten (även om det är väntetid där) utan att de ordinarie listorna fylls så fort att även fall som egentligen inte är akuta hamnar på akuten.
 
Men som jag förstår det så är det stora problemet egentligen inte flödet på akuten (även om det är väntetid där) utan att de ordinarie listorna fylls så fort att även fall som egentligen inte är akuta hamnar på akuten.
Både och…. Där jag bor iaf
 
Fast jag hävdar fortfarande att 85% av det dom gör på akuten för att få flödet kan göras av en nivå 2
Fast för bokade tider så man slipper hamna på akuten behövs det veterinärer, även dssk som kan avlasta veterinärerna så de slipper vaccinationer.

Och bakom all behandling vi djurvårdare gör behövs en veterinär som är medicinskt ansvarig och som ordinerar all behandling.
 
Fast är det inte samma sak för oss bokar vi samma dag hos tandläkaren eller läkaren är det ju en akuttid.

Annars bokar man ju tid några veckor innan.

Tycker inte det är särskilt konstigt alls.

Så är det väl i dom flesta yrken.
 
Fast är det inte samma sak för oss bokar vi samma dag hos tandläkaren eller läkaren är det ju en akuttid.

Annars bokar man ju tid några veckor innan.

Tycker inte det är särskilt konstigt alls.

Så är det väl i dom flesta yrken.
Fast inte en akuttid där du måste vänta i 7h på ett blodprov som jag fick göra igår. När jag sen skulle boka återbesök med ultraljud var första tiden om nästan 5v. Och då är det ändå en redan påbörjad utredning - det tycker jag är orimligt
 
Fast för bokade tider så man slipper hamna på akuten behövs det veterinärer, även dssk som kan avlasta veterinärerna så de slipper vaccinationer.

Och bakom all behandling vi djurvårdare gör behövs en veterinär som är medicinskt ansvarig och som ordinerar all behandling.
Det är ju lite två olika frågor. Dom stora djursjukhusen kanske inte ska vaccinera alls? Vet iaf ett som helt slutat med det och hänvisar till mindre kliniker.

Och efter 7h igår, varav 5,5 var ren väntan (det tog 4h innan ngn ens tog i katten) så hann jag analysera mkt som hade kunnat effektiviseras för att få ett bättre flöde och få hem patienter så fort som möjligt.

Och sen bör nog många kliniker fundera på varför det är svårt att rekrytera….. Klart det blir svårt att hitta Dssk om man erbjuder en ingångslön på 22’
 
Det är ju lite två olika frågor. Dom stora djursjukhusen kanske inte ska vaccinera alls? Vet iaf ett som helt slutat med det och hänvisar till mindre kliniker.

Och efter 7h igår, varav 5,5 var ren väntan (det tog 4h innan ngn ens tog i katten) så hann jag analysera mkt som hade kunnat effektiviseras för att få ett bättre flöde och få hem patienter så fort som möjligt.

Och sen bör nog många kliniker fundera på varför det är svårt att rekrytera….. Klart det blir svårt att hitta Dssk om man erbjuder en ingångslön på 22’
Det svåra med rekryteringen är inte att tillfrågade säger nej, det handlar om att det inte finns tillräckligt med utbildad legitimerad personal att ens fråga. Det utbildas för få och iaf hos oss rekryteras flertalet veterinärer från andra länder.

Det här är inget jag hittar på, det finns en konstaterad brist på utbildad legitimerad personal. Sedan går det självklart att förbättra arbetsförhållanden på många olika sätt men utan utbildad personal finns liksom inget att börja med.

Och visst kan man ifrågasätta om djursjukhus öht ska ägna sig åt rutinåtgärder, men jag tror de flesta ser ett stort värde i att skapa goda relationer till djurägare innan djuren blir sjuka. Det är ju så man får djurägarna att söka sig till en när djuren faktiskt blir sjuka.

De flesta verksamheter arbetar kontinuerligt med att försöka effektivisera. Utöver detta behöver vi ta hänsyn till patientsäkerhet och personalens arbetsförhållanden. Oftast ser du som djurägare inte alls helheten när du sitter och väntar på akuten. Att vänta 5,5-7 timmar på akuten är krasst sett ingenting så länge djuret är stabilt. Jag väntade 12 timmar på akuten med hjärtklappning...

Det kan bli lång väntetid, absolut. Å andra sidan när fallet väl är igång så kan du på djursidan få provsvar på blodprover, få gjort ett ultraljud och en CT samt fått in katten på operation på en och samma dag. Det händer ju inte på humansidan om det inte handlar om absolut livshotande tillstånd.
 
Det svåra med rekryteringen är inte att tillfrågade säger nej, det handlar om att det inte finns tillräckligt med utbildad legitimerad personal att ens fråga. Det utbildas för få och iaf hos oss rekryteras flertalet veterinärer från andra länder.

Det här är inget jag hittar på, det finns en konstaterad brist på utbildad legitimerad personal. Sedan går det självklart att förbättra arbetsförhållanden på många olika sätt men utan utbildad personal finns liksom inget att börja med.

Och visst kan man ifrågasätta om djursjukhus öht ska ägna sig åt rutinåtgärder, men jag tror de flesta ser ett stort värde i att skapa goda relationer till djurägare innan djuren blir sjuka. Det är ju så man får djurägarna att söka sig till en när djuren faktiskt blir sjuka.

De flesta verksamheter arbetar kontinuerligt med att försöka effektivisera. Utöver detta behöver vi ta hänsyn till patientsäkerhet och personalens arbetsförhållanden. Oftast ser du som djurägare inte alls helheten när du sitter och väntar på akuten. Att vänta 5,5-7 timmar på akuten är krasst sett ingenting så länge djuret är stabilt. Jag väntade 12 timmar på akuten med hjärtklappning...

Det kan bli lång väntetid, absolut. Å andra sidan när fallet väl är igång så kan du på djursidan få provsvar på blodprover, få gjort ett ultraljud och en CT samt fått in katten på operation på en och samma dag. Det händer ju inte på humansidan om det inte handlar om absolut livshotande tillstånd.
Jag jobbar ju själv i branschen så har hyfsad koll på det ”man inte ser” och jag håller inte helt med dig. Jag vet många utbildade som helt enkelt tröttnat på lönen och bytt yrke - det är heller inget jag hittar på 🤷🏻‍♀️
 
Det senaste året har jag behövt uppsöka veterinär lite för ofta pga av kroniskt sjuk katt…..

De stora djursjukhusen verkar ha satt i system att bara ha ”akuttider” även på vardagar? Det går inte längre att ringa en måndag och få en vanlig bokad tid samma vecka, eller ens inom 3 veckor. Så typ 85% av alla patienter hänvisas till akutlistan som naturligtvis blir orimligt lång och till stor del innehåller patienter som kunde ha väntat en dag eller kanske t.o.m. två 🤷🏻‍♀️

Är jag korkad eller borde det inte vara möjligt att få till ngn form av system där ett ”planerat och bara lite halvakut” ultraljud inte ska kräva 7h på akuten en vanlig sketen måndag🤦🏻‍♀️

Mvh ”ganska trött, hungrig och en smula irriterad kattägare som nu suttit 6h och inte ens har en aning om vad som är fel eller vad som är planen härnäst”

PS. Det är ju inte bättre för humöret att kaffeautomaten och fikat ALLTID finns i hundarnas väntrum som ALLTID ligger en trappa ner DS
Något som jag känner mig lite lurad på är att om man ringer o de säger ”vi har en ledig tid idag kl 14.00” så tar jag den, i tron att det är en vanlig tid. När man sen ska betala så kostar det extra eftersom det är akut-tid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp