Hjälp mig att fatta beslut...

N

nutte

Jag har fått erbjudande om att få överta en ponny som har pålagringar i kota bak, hon är 19 år gammal. Hon haltar lite emellanåt, men någon tränare har sagt att det inte skadar att rida henne lite lätt ändå :confused: Är det dumt att tro att jag kommer att kunna rida regelbundet? Hur pass hårt kan man rida dom om dom har pålagringar? Går det att behandla på nåt sätt? Tacksam för råd och tips :)

Sv: Hjälp mig att fatta beslut...

Om du tycker jättemycket om hästen, och inte ser den som en riktig ridhäst, och är beredd att kanske ställa av henne den dag det behövs och ha henne som sällskapshäst, tycker jag absolut att du ska ta emot henne.
Ställ inga krav på henne bara.
Det gäller att du är framsynt och även har en till häst i åtanke, som ska vara din "riktiga" ridhäst.
Man behöver ju inte nödvändigtvis köpa en ny häst, man kan leta efter en fin ridhäst på foder också.
Men tror du inte att du behöver en sällskapshäst i framtiden, är det kanske bättre om någon annan tar henne.
En trevlig sällskapshäst kan vara guld värd, om man bara har två hästar, så behöver man inte ha dåligt samvete för att en till ung energisk ridhäst bara står.

Jag tänker nog främst ta henne som foderhäst, så att jag inte står där med en häst som inte går att använda alls sedan. För två hästar hinner jag inte med :crazy: Jag rider mestadels i skogen, lite, lite dressyr men vill ju ändå att hon ska klara en långtur i skogen i alla gångarter. Är det någon som vet om man måste tillkalla veterinär ibland för dom här problemen eller är läget som det är? För ha en häst som inte går att bruka som man vill o som dessutom kommer kosta en massa i vet.kostnader....nja...vet inte de.... :confused:

Jag skulle nog inte våga ta den hästen på foder. Man vet aldrig när den blir dålig och då står man där med en sjuk häst.

Är hon behandlad något, för pålagringarna?
Man kan behandla igen om hon blivit halt.

Jag har en arab som i dag är 22 år som fick pålagringar i båda fram när han var ca 12 år, han blev behandlad två gånger på rad och kunde tävla honom ca 1 år(kommer ej i håg) så var det dax för behandling igen och sedan des har han varit okej i benen.
När vi upptäckte pålagringarna så tävla jag hoppning, fick lägga om träning och satsa mer på dressyr och tävla mest dressyr dom två sista åren jag hade kvar på honom(han är D-ponny)

Efter jag sluta tävla honom så har han mer eller mindre ridits varje dag, ingen hoppning på senare år och har inte haft större bekymmer med benen, han är ju i alla fall 22 år :D

Jag tror att denna ponny kan vara något för dig om du inte har stora krav på din ridning MEN beror ju på om och hur många gånger hon är behandlad!
Är hon T-märkt?

Jag vet inte riktigt hur mycke behandlad hon är, har inte pratat så jättemycke än med ägaren. Jag vet att hon har fått några specialskor på, "äggskor" :confused: Hon har inte varit riden så mycket utan varit tänkt till avel, men blir nu inte dräktig. Så om hon är T-märkt vågar jag inte svara på....Hur behandlar man? Med vad? Är det dyrt? :)

Ta reda på om hon är behandlad.

Var ju många år sedan vi behandla våran men kan tippa på runt 1500-2000kr Våran fick tuppkam som det heter, insprutat i leden.

Är ju svårt för mig o säga om hon skall funka i ridning då jag inte vet hennes historia och hur mycket halt hon varit och hur mycket pålagringar hon har. Våran var 3 grader halt vid undersökning.

Om du hade tänkt ha hästen att rida på så avråder jag. I alla fall bör du ha klarat ut med ägaren vad som gäller om hästen inte fungerar som ridhäst, vem som ska betala ev utredningar/behandlingar osv. Pålagringar är skelettförändringar, det läker inte ut. Om uppdrivningarna sitter i ledytorna är tillståndet smärtsamt för hästen. Om hästen är triangelmärkt borde det finnas underlag i hennes journal för dig att bedöma hur stor chans det är att du kan använda hästen som du hade tänkt dig.

mvh
Lejonelle

Har fått reda på nu att hon hade fått tuppkam, men inte tålde det. Känner mig väldigt tveksam till om hon verkligen kommer hålla för att bli regelbundet riden och motionerad. Vill ju kunna hålla hästen i form även om jag inte kommer att tävla nåt :)

Även om jag känner ägaren och vi säkert kommer överrens om ev kostnader och så, har jag ingen lust med att behöva ha henne stående halt lite då o då faktiskt, och vill kunna rida när jag har planerat de. Jag vet ju förstås att halt kan ju vilken häst som helst bli men den här vet man ju i förväg att hon säkerligen kommer va halt periodvis. Får se om jag tar hem henne o provar tills jag hittar nåt annat, ägaren vet att det egentligen är nåt annat jag söker :)

hej! jag förstår att det är ett jätte svårt beslut men jag tycker inte att duj ska ta hästen om du tror att du kan rida regelbundet på den, men visswt kan du ta den som sällskaps häst eller promenadshäst..det skulle ju gå men jag tror inte nått mer hon är också ganska gammal , men hoppas du fattar rätt beslut.
mvh Emma.

Tycker nog att du ska satsa på en frisk häst, det blir tillräckligt med bekymmer ändå så varför skaffa mer problem än vad det behövs.

Nu har jag blivit tillfrågad att bli fodervärd åt en 7-årig valack med utläkt spatt :) Vad sägs om de? Enligt ägaren har han inga problem med detta längre, berätta lite om spatt den som vill, själv vet jag inget om de :confused:

Pålagringar går inte att behandla med tuppkam.... :confused: , blev det verligen bättre av det?? Måste ju verkligen bara vara tillfälligt....tuppkam ger man ju vid kraftiga inflammationer...pålagringar är inga inflammationer, men kan däremot uppkomma om man gått med inflammation en längre tid och inte fått behandling för den.....

Spatt är en kronisk torr inflammation i hasleden med nedsmältningsprocesser i ledytorna och benpålagringar i ledkanterna, i de flesta fall på hasens inre främre del (sk. spattknöl).

Spatt är en progressiv ledinflammation orsakad av upprepade kompressioner (sammantryckningar) och rotationsrörelser. Det kan behandlas/opereras men man kan aldrig veta hur framtiden blir. Det finns ingen 100% chans att hästen blir bra. Spattknölen kan oxå påverka hästens förmåga att röra benet vilket gör att man måste vara mkt noga med att värma upp hästen ordentligt...

Det är mkt omständigheter kring spatt, så jag skulle INTE ta en sån häst om jag ville träna och dyl. Det beror ju oxå på vilken led hästen haft spatten i (de har 4 leder i hasen) eftersom den vid behandling växer samman med en anna led och alltså upphör att existera...
En spatthäst ska oxå ha fri tillgång till mkt rörelse för att inte stlena tll....ska alltså helst gå ute dygnet runt och motioneras varje dag....
men som sagt, det är så ovisst med en sån häst så jag skulle iaf aldrig våga.....

Hon fick väl antagligen tuppkam när det ännu var en inflammation. Har du någon erfarenhet av spatthästar? Har du haft en själv? Om någon har erfarenhet av en häst med spatt, berätta gärna lite om hur hästen var, om det var några bekymmer man bör tänka på?
:)

Jag har själv inte haft någon, men jag känner till många, samt känner mig väldigt "påläst" eftersom jag misstänkte att min häst hade något liknande....
Det är ju det att man måste se till att hästen får röra mkt på sig. Det är inte idealiskt att hålla en spatthäst i box mkt tex, eftersom den då lätt stelnar till.
Sen beror det ju på HUR pass allvarlig just den här hästens spatt är, vissa blir aldrig bra utan måste hela tiden behandlas för att undvika smärta...
Det är knepigt, jobbig och en risk med spatthäst, så om du har möjligheten att undvika det så borde du nog göra det, om du inte vill stå inför tuffa beslut senare.....

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 060
Senast: Zevzan
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama