Sv: Hjälp mig att fatta beslut...
Pålagringar går inte att behandla med tuppkam....
, blev det verligen bättre av det?? Måste ju verkligen bara vara tillfälligt....tuppkam ger man ju vid kraftiga inflammationer...pålagringar är inga inflammationer, men kan däremot uppkomma om man gått med inflammation en längre tid och inte fått behandling för den.....
Spatt är en kronisk torr inflammation i hasleden med nedsmältningsprocesser i ledytorna och benpålagringar i ledkanterna, i de flesta fall på hasens inre främre del (sk. spattknöl).
Spatt är en progressiv ledinflammation orsakad av upprepade kompressioner (sammantryckningar) och rotationsrörelser. Det kan behandlas/opereras men man kan aldrig veta hur framtiden blir. Det finns ingen 100% chans att hästen blir bra. Spattknölen kan oxå påverka hästens förmåga att röra benet vilket gör att man måste vara mkt noga med att värma upp hästen ordentligt...
Det är mkt omständigheter kring spatt, så jag skulle INTE ta en sån häst om jag ville träna och dyl. Det beror ju oxå på vilken led hästen haft spatten i (de har 4 leder i hasen) eftersom den vid behandling växer samman med en anna led och alltså upphör att existera...
En spatthäst ska oxå ha fri tillgång till mkt rörelse för att inte stlena tll....ska alltså helst gå ute dygnet runt och motioneras varje dag....
men som sagt, det är så ovisst med en sån häst så jag skulle iaf aldrig våga.....