HjÄlp Mej!!!

L

Laico

Hejsan... jag köpte min ponny Laico för ungefär 1,5 år sedan till hopp ponny och då ville han inte... han hoppade och hoppade men utan bjudning och lycka... man fick trycka han över hindren och så fick han vila ett tag (köpte han av ridskola) men han blev inge bättre trodde sedan det berodde på konditionen men det visade sig att han hade/har en utmärkt kondition... men igår red jag dressyr med han och (innan har jag alltid trott att han bara av vanliga skäl som att han har vilat ut sej och blablabla) men igår upptäckte vi att han bjuder bara i dressyren och att han helt enkelt inte VILL hoppa:cry:...

men där sitter felet att jag vill hoppa och han vill gå dressyr...

tror ni att han får en bjudning om han får ha hindervila fram till nyår? det är ungefär 3 månader....
tacksamm för svar=)

Sv: HjÄlp Mej!!!

Kanske, men inte helt säkert.
Du har ju valt ridning för att du inte tycker att tex hockey är roligt - det kan vara samma sak för hästen, att den föredrar att gå dressyr i stället för hoppning.

Eller så är den kanske bara trött på hoppning, om den har gått som ridskolehäst kan det ju vara så att många nybörjare har "förstört" hans hopplust.
Ge honom några månader, utveckla dressyren och gör roliga saker. Du kan jag använda bommar och cavaletti även i dressyr och markarbete.
Hoppa med honom i skogen, över diken och stockar.

Men som sagt, du är ryttare och inte hockeymålvakt. Han kanske är dressyrhäst i stället för hopphäst. Och hur kul skulle det vara om någon tvingade dig att börja träna ishockey, trots att du egentligen inte vill..?

jaa du har nog rätt... men tycker du jag sak låta han ha hindervila nåra månader och jobba med allt annat ett tag och se det ger något resultat?

ööö jo det var det för han hade gått ridskola men dom sa att han bjöd bra på hinder och jag prövred han och då var han ju bra ... men det vad en månad sedan när jag skulle hämta han som han hade gått hoppläger och sedan dess har han inte bjudit mer trodde bara han behövde vila ett tag men hade tydligen fel...

Du kanske ska kolla så att han inte har kotledsinflammationer eller något sådant? Det kan förklara att han inte vill hoppa.

ja vi trodde ju det för ett bra tag sedan men så blev det inte något av det... måste någo ta han till kliniken och få han riktigt igenomkollad...:)

Alla hästar vill inte hoppa, så är det bara.
Ge honom tid, gör andra saker, utveckla dressyren rid ut i skogen och känn om han bjuder på hinder ute.

Visar det sig att han inte vill hoppa efter en tids vila så ha honom som dressyrhäst och lär dig gilla det eller så får du överväga att sälja honom till en dressyrryttare.

Hej har en ungponny som också helt tappade bjudninge ...
han fick vila från hoppning 1 månad och sedan hoppade vi bara stuts och gymnastik hoppning en gång i veckan på 40 cm höga hinder.
Började också terrängträna och nu är han underbar att hoppa och drar mot hindrena i stället ;)
Lycka till och hoppas det löser sig :idea:

Först hade jag kollat upp hästen, så den inte är sjuk... isåfall skulle de kunna vara en anledning till varför den inte vill..

Om hästen är frisk hade jag inte hoppat på ett tag, utan ridit mkt dressyr, o som andra sagt, kanske hoppa någon stock i skogen, men absolut inte tvinga/pressa h*n ... Även använda dig av bommar i markarbetet.

:D Lycka till & hoppas din ponny får hopplusten tillbaka !!

ja det kan vara en god ide att låta honom vila ett tag men jag tycker att du borde åka och kolla upp honom hoss en vetrinär det kan ju vara så att det gör ont för honom när han hoppar...men inte i dressyren...sen ska man ju göra hoppnngen så rolig som möjligt börja med tex.bommar och markarbete så att det är lätt för honom hela tiden och inte behöver ta i sen ska man ju se till att gasen och bromsen funkar så att han får en bjudning!Lycka till!:)

hej min kompis har en foderhäst som är ett fullblod och han tappade lusten på höga hinder för 1 månad sen och förut har han bara velat hoppa högt och rivit på dom låga.Men nu är det tvärs om och vi har prövat lite olika saker t.ex mycket låga hinder i cavaletti höjd eller hinder som dom bara behöver gå över och så prövade vi att jag och hon red ut tillsammans och då red jag först på mitt sto som inte heller tycker om att hoppa och då så hoppade hästarna och dom tyckte det var urkul med terränghinder.Sen så hoppinspirerat dressyr pass och sen har det gått framåt t.ex i helgen var det första gången fullblodet hennes hoppade 1 meter med henne och han tyckte det var urkul och mitt tips till dej ge inte upp hästar har svackor ibland och då har min kompis nu i början hoppat 1 gång varannan vecka på högre hinder annars cavaletti och studs:)Lycka till!

Hoppas det ordnar sig men du kanske ska prova sådär cavaletti som juni_cool skriver :)

Har han gillat att hoppa förut kan nog lusten komma tillbaka skulle jag tro :) Låter som en bra idé att låta honom vila , sen kan du lite smått börja hoppa igen . Men gör hoppningen till en rolig lek utan press och inte så mycket/ofta . Att hoppa ute kan göra det lite roligare , och de flesta hästar gillar ju terränghoppning :)

Lycka till , håller tummarna för att det ska gå bra för er ! ;)

Det låter ju som att ngt hände på hopplägret om det var efter det som han slutade bjuda?? Antingen att han blev överansträngd och känner av det o därför förknippar obehaget med hoppningen, elller att de gick på honom för mkt så han tappade sugen.

I vilket fall håller jag med de andra att du bör kolla honom på klinik. Ponnier kan ha ont i benen utan att visa ngt, de kan vara lite väl tåliga ibland...Särskilt svårt blir det ju att märka om hältan/överansträngningen sitter på båda sidorna.

Om du vilar från hoppningen, försök att låta de första träningarna också vara med mindre krav. Är lätt att man halkar in i stämningen o rider på som vanligt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?