Hjälp mej stå ut.. Hanhund som löpt amok..

Domino_s

Trådstartare
Just nu är schäferhanen här hemma billig.. Han är 3,5år och har alltid varit en ängel med löptikar, har kunnat leka med höglöpande tikar och ändå kunnat uppföra sej..

Min lilla ChihuahuaMix löpte för första gången nu för ca 2 veckor sedan, han var som vanligt, visade att hon var spännande och luktade smaskens, men rörde henne inte och lyssnade när vi sa till honom att lämna henne ifred..

Men nu i förrgår slog det slint i skallen på hunden, han piper konstant, blandat med skällande, ylande och illvrål. Lyssnar inte överhuvudtaget när man säger till honom utan man får släpa honom till hans plats.
Han har inte ro att göra sina behov ute utan han var så stressad här igår att han kissade inne. Äter gör han inte alls..

Han sover inte, vi sover inte, tiken sover inte.. Nu är vi inne på dygn 2 med konstant pipande, skällande, ylande och vrålande. Vi är helt slut och jag har försökt hitta någon som kan vara vakt till hanen några dagar framåt, utan något resultat. Mamma har en nyopererad tik hemma och en hane, så dit kan jag inte fly med antingen tiken eller hanen heller..

Jag har ringt runt till varenda klinik jag kan komma på och letat kastreringstik till hanen här nu på morgonen. Och tidigaste tiden är nästa torsdag..
Men hur fan står man ut sålänge? Försöker motionera honom så mycket som möjligt för att han ska vara trött, har än sålänge inte gett något som helst resultat..

Hjälp!! :cry:

Mvh Domino_s

Sv: Hjälp mej stå ut.. Hanhund som löpt amok..

Det finns ingen som kan ta tiken då? Usch, han måste ha det jättejobbigt :(

Det finns ingen som kan ta tiken då? Usch, han måste ha det jättejobbigt :(

Nån som har erbjudit sej, men då skulle hon få sitta ensam flera timmar mitt på dagen och det varken fixar hon eller jag vill utsätta henne för..

Jag, han mår skitdålig stackarn, så superstressad.. Fick tag i en veterinär som kunde fixa kastreringen redan på måndag, men hon ville inte kastrera honom för det skulle inte hjälpa enligt henne..O_o Alla kliniker har fullt, massor av kastreringar på gång så tidigaste tiden är på torsdag och då får vi ändå åka ganska långt.. Just nu överväger jag allvarligt att ge honom någon form av lugnande..

Mvh Domino_s

Men den personen kanske kan ha henne bara de timmarna den är ledig? Annars kanske det går att stå ut?

Vart i Sverige bor du? Bor du i närheten av mig kan du köra hit honom. Är ledig till Onsdag.

Pratade med veterinären och fick tips om att ge något lätt lugnande/ångestdämpande. Jag hade Valerina hemma och det var helt okej att ge så nu har han fått det och jag väntar på resultatet. Hoppas det kan hjälpa honom att stressa ner lite.. :(

Mvh Domino_s

Jag har testat att ge honom Valerina Natt nu för ett par timmar sen (ca 12.00).. Tycker inte att det har gjort ett skit..:(
Jag har gett honom 2 tabletter, någon som vet hur många man kan ge som max?

Mvh Domino_s

Jag ska försöka deala med min kära mor om jag kanske kan ta hand om hennes nyopererade tik fram till onsdag och hon tar min hane..
Håller tummarna att hon vill släppa iväg henne, hon är van vid oss och har bott här innan kortare perioder.. Nu är inte hon och min tik världens bästa vänner, men hellre att de tittar lite snett på varandra än detta..:crazy:

Mvh Domino_s

valerina kan du ge mera av en sån pass stor hind behöver nog lite mer än 2 tabletter, Har en kompis som gav sin pyrre til detta för smällare och hon fick 5 stycken

Okej.. Testar att ge han några till.. Han väger inte jättemycket, strax över 30kg (liten kille).. Men gav hon sin 5st så ska han väl klara 4 iaf..:D

Mvh Domino_s

Eller någon som kan ta hanen under tikens löp?

Tro mej, jag har frågat många. Men det är ingen som direkt vill ta honom.. Folk som träffar honom blir lite skrämda av hans energi, han är en studsboll och blir alltid superexalterad när det kommer folk, trots att han är en soffpotatis här hemma till vardags..

Min mamma skulle fundera på "hundbytet".. I så fall kunde hon ta honom imorgon förmiddag och ha honom till tisdag eftermiddag/kväll. Då behöver han bara vara hemma inatt och dagen före kastreringen. Så får jag leka sjuksyster till hennes nyopererade tik istället.. Hon är inte helt säker på att hon fixar honom på promenader och så då han blir fruktansvärt stark i kopplet för människor som inte är konsekvent emot honom, men då får han väl nöja sej med kortare kissrundor ett par dagar i så fall..

Mvh Domino_s

Kan hon inte ta din tik och du hennes hane?

Njae.. varken hon eller jag vill det. Hennes tik är väldigt vass och har gett sej på min ett par gånger när jag inte varit med. Hon har respekt för mej och här hemma har jag ordning på dem, men mamma är lite för snäll och har inte den disiplinen på sin tik själv. Och hemma hos mamma ska hennes tik vakta mamma, det är ju hennes människa..

Krångligt jag vet..:(

Mvh Domino_s

Efter kastreringen kommer det att ta tid innan hormonerna går ur kropeen så han kommer inte komma hem från veterinären och vara särskilt mycket lugnare. Du får leta upp ett bra pensionat om du ska få nån ro.

Efter kastreringen kommer det att ta tid innan hormonerna går ur kropeen så han kommer inte komma hem från veterinären och vara särskilt mycket lugnare. Du får leta upp ett bra pensionat om du ska få nån ro.

Vi tror att tiken då är färdiglöpt, hon är mitt inne i höglöpet nu.. Och förlöpet har varit superdåligt då det är hennes första.. Det är vad vi hoppas på ialla fall.
Sen trodde veterinären att han kommer vara tagen efter op också och då va lite dämpad ett par dagar.

Mvh Domino_s

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka