Hjälp mej i sadeldjungeln.

Gabriol

Trådstartare
Ska köpa westernsadel inom en snar framtid men har ingen aning om vad jag ska köpa för någon eftersom det är den första westernsadeln jag köper. :crazy:

Hästen är en arabvalack med väldigt kort rygg.
För det första, räknas araber till kategorin breda hästar?

Har sneglat lite på Big Horn Arabian Light som h*oks säljer, är det någon som vet hurdan kvalitén är?

Vad ska han ha för storlek tror ni? Dvs, vad brukar en relativt omusklad arab ha för storlek?
(jag ska ta kort på ryggen, om det är till nån hjälp.)

Och bland begagnat, vad ska jag leta efter?

Eftersom plånboken inte är så välfylld sätter vi ett pris mellan 6-10000.

Någon som vill hjälpa mej?

För det första, räknas araber till kategorin breda hästar?

jepp breda samt korta ryggar. Fast alla araber är ju inte alla breda.

Kvalitén på Arabian light sadeln från hööks är fullt tillräcklig för anspråksfulla fritidsryttare. Personligen vill jag ha en lädersadel. Det viktigaste är ju att sadeln sitter bra på hästen.

Jag har inget emot att köpa en begad sadel men du bör ju ha provar en liknande sadel för att veta om den passar på hästen o för dig. Det är ju sällan någon säljer med provvecka då det sliter på sadlarna att skickas omkring.

de sadlar jag tyckt varit skönast har varit crates sadlarna!! Har dock inte provat så många olika märken. De ligger ju rätt högt i pris nya o är atraktiva på begagnat marknaden.

Har precis beställt en Simco arabian trail sadel själv. De jag prata med har bara positiva saker att säga om den sadeln. Den är relativt billig o prisvärd. Vet inte om man får skriva ut priser men sadeln är billigast på Börjes. Man kan även hitta simco sadlar begat också.

Beställer du en arabian light från hööks är jag ganska säker på att det bara finns en bomvidd.
Du ska nog söka en lite bredare bomvidd, quarterbom eller fullquarterbom. Det är ju väldigt individuellt kan bara gissa.

Lycka till i sadel djungeln :)

Jag har en El Paso reining och den var billig. Dessutom ligger den bra på korta breda ryggar.
T o m min islänning kan ha den.
:)

Jag skulle hellre satsa pengarna på en bagagnad kvalitetssadel än en ny sämre sadel, t ex big horn. För 8-10 000 kan du få en bra begagnad sadel, med några år på nacken, men som rätt skött håller en livstid.

Creates, Continental och Premiere är de märken jag har bäst erfarenhet av. Sämre har det varit med Montana (även om den sägs vara Continentaltillverkad), Simco och Double C. Min högst personliga åsikt dock. :smirk:

Skulle dock avråda dig för att köpa el Paso, westernrider eller liknande "märken". Sadlarna är knappt värda namnet, och absolut inte pengarna.

Jo, men det är ju som någon sa. Jag borde veta lite om vilken storlek min häst har, vilket jag inte har nån aning om eftersom han har en bomlös nu. :smirk:

Hur ska jag då göra?
Kan man be om en provvecka om man ska köpa en begagnad?
Märkena du angav (Creates, Continental och Premiere) vilken modell är det jag ska leta efter bland dom som är extra kort?

Om du tar kontakt med Bonanza western store eller Milsta så kan dom hjälpa dig med vilken storlek på sadel som passar din häst bäst!!!

Sårt att svara på. Det finns massor av modeller som har helt olika form inpm de olika märkena. Prova dig fram. Ska man generalisera lite så brukar araber dra en FullQ eller Q i bomvidd, men det skiljer mycket mellan sadelmärken och hästar.

När jag köper begegnade sadlar brukar jag be att få prova ordentligt. Det har aldrig varit några problem. När jag säljer sadlar så fotograferar jag sadeln innan jag skickar iväg den, och kräver dessutom full betalning. På kvittot till köparen skriver jag om och hur länge köparen får prova sadeln, vem som står för frakten om sadeln inte passar och att jag endast köper tillbaka sadeln i samma skick som jag sålde den i. Inte prövotid alltså, snarare öppet köp. Det är nog ungefär vad man kan förvänta sig om man köper begegnat.

Smyger in en liten fråga till.

Har nu en sadel på väg hem till mej som jag ska prova.
Vad ska jag tänka på när jag provar och rider i den?
Hur mycket kan man se själv?
Nödvändigt att ta ut en sadelmakare?

/ Zofia.

Jag smyger in och lånar din tråd lite då jag sitter i samma situation.

Jag letar efter en w-sadel till mitt varmblod som för tillfället är mkt tunn och omusklad och med markerad manke. Hans rygg är dessutom väldigt kort.

Hur stor skillnad är det längdmässigt på en sadel som är sk. round skirt och en som är mer traditionellt "fyrkantig"? Har nämligen hittat en sadel som troligtvis skulle passa i övrigt men en hästbekant till mig säger nu att hästen min troligvis är för kort för en sådan och att jag måste satsa på en rundad.

*undrande*

Det tycks finnas en mängd begagnade kvalitetssadlar till ungefär samma pris som du får ge för en ny sadel av mindre bra kvalitet. Sök runt lite bland säljarna så kan du antagligen få en hyfsad sadel.

Liknande trådar

Hästmänniskan För att göra en mycket lång historia kort så: Har ett 11-årigt sto som jag från början red vanlig dressyr på. Utbildad någonstans...
Svar
11
· Visningar
2 353
Senast: lewellyn
·
Utrustning Hej på er! Har rpovat en uppsjö av sadlar på min arab och nu har jag hittat en sadel han verkar jättenöjd med men JAG har problem...
Svar
14
· Visningar
4 123
Senast: Weylin
·
Western Funderar på att köpa en westernsadel till min unghäst men har en del krav och inte lika mycket koll... :confused: Den ska helst inte...
Svar
19
· Visningar
1 665
Senast: Onnie
·
Utrustning Hejhej. Nu är det så att min westernsadel sakta med säkert håller på att försämras och jag MÅSTE köpa en ny. Det står imellan två...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: TCJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka