Hjälp med vinterförvarig av ute-azaleor!

Stinaelin

Trådstartare
Jag har några trädgårdsazaleor i betongkruka stående utomhus.
Hur ska jag göra för att de ska överleva vintern?

Misstänker skarpt att krukan kommer att bottenfrysa. Jag har inget frostfritt förråd, men kan flytta krukorna nära husväggen och isolera runtom, skulle det hjälpa? Eller är det frostfritt som gäller?

Det vore så trevligt med blommande azaleor i krukorna till våren. :love:

Jag har några trädgårdsazaleor i betongkruka stående utomhus.
Hur ska jag göra för att de ska överleva vintern?

Misstänker skarpt att krukan kommer att bottenfrysa. Jag har inget frostfritt förråd, men kan flytta krukorna nära husväggen och isolera runtom, skulle det hjälpa? Eller är det frostfritt som gäller?

Det vore så trevligt med blommande azaleor i krukorna till våren. :love:
Nu vet jag inte var du bor någonstans men nära husvägg, isolera och skydda mot vårsol är en bra början. :up:

Nära Göteborg, så relativt milt men utan snö, och det kan ju bli rejält kallt i perioder.
När bör man packa in dem? Redan nu?
Du har ju Azaleadalen i Slottskogen i Göteborg, otroligt vackert när det blommar så det borde gå bra att vinterförvara dem. Än är det ju väldigt milt så det är ingen brådska, men du kan ju börja med att flytta dem och packa in krukan, än så länge behöver du inte vara rädd solen. Det är på vårvintern om jorden är frusen och solen börjar värma som de riskerar att dö.

Ja, jag misstänker att de skulle trivas på friland, det är bottenfrusen kruka jag oroar mig mest för. Men jag tänkte inte på vårsolen, tack för tipsen!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka