Hjälp med valp!! Stödutfodra

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 278
D

DuploBit

I förrgår fick min Dallas 2 valpar.
Båda är livliga och fina.

Men en av dom går ner i vikt. Han suger i sig mjölken, men tror inte han suger hårt nog.
Han har fått i sig råmjölk, för han har bajsat "mjölkbajset".
Han har inte gomspalt.
Han har inte vätskebrist.
Han är inte slö.
Han är inte kall.

Jag tänkte börja stödfodra honom.

Hur stor är risken att han får i sig mat i lungorna? Hur gör jag för att undvika det?

Hjälp mig snälla.. Dallas förlorade en valp i valpningen, som var jättedramatisk, på djursjukhuset. Så är så himmla orolig för de som är kvar..

:bow:

Sv: Hjälp med valp!! Stödutfodra

I förrgår fick min Dallas 2 valpar.
Båda är livliga och fina.

Men en av dom går ner i vikt. Han suger i sig mjölken, men tror inte han suger hårt nog.
Han har fått i sig råmjölk, för han har bajsat "mjölkbajset".
Han har inte gomspalt.
Han har inte vätskebrist.
Han är inte slö.
Han är inte kall.

Jag tänkte börja stödfodra honom.

Hur stor är risken att han får i sig mat i lungorna? Hur gör jag för att undvika det?

Hjälp mig snälla.. Dallas förlorade en valp i valpningen, som var jättedramatisk, på djursjukhuset. Så är så himmla orolig för de som är kvar..

:bow:

Tror du att valpen verkligen behöver stödutfodra, så ger du mer antingen pipett (enklast första dygnen) och när sugreflexen är starkare går man över på flaska. Håll valpen under magen så den är i stort sett samma läge som när den diar tiken, så är risken för mat i lungorna minimal. Med pipett frå du i stort sett droppa en droppe i taget på tungan tills du märker att valpen suger på pipetten.

Lycka till (från en som själv haft valp som inte kunde dia)

Tack för tipsen.
Han tappar alltmer vikt. Men blir inte slöare för det.. Han super ju på tutten, men han tappar den jättelätt och verkar inte ha riktigt hårt sug. Lite suger han. Men inte tillräckligt.
Nu är mjölkersättningen på ingång och vi sätter igång så fort jag kan.
Är så orolig att han ska dö han också.

Varför stödutfodrade du?

Tack för tipsen.
Han tappar alltmer vikt. Men blir inte slöare för det.. Han super ju på tutten, men han tappar den jättelätt och verkar inte ha riktigt hårt sug. Lite suger han. Men inte tillräckligt.
Nu är mjölkersättningen på ingång och vi sätter igång så fort jag kan.
Är så orolig att han ska dö han också.

Varför stödutfodrade du?

Jag fick en valp som var vad som kallas för "poore sucker" inom min ras (shar-pei) - hon kunde inte få till vaccumsuget och tappade tutten hela tiden och va rent ut sagt skitförbannad. Det bara smackade om henne, men hon fick inget grepp. Hon kunde inte få i sig många droppar alls från mamman, mer än då det rann från spenarna - men suga gick inte och hon tappade enormt mycket vikt första dagarna.

Jag försökte enbart stödutfodra först, men fick efter några dagar ge upp och ge full ranson för att hon inte skulle halka helt efter. Första dagarna mjölkade jag ur mamman, för att hon skulle få allt viktigt i sig men efter några dagar blev det svårt få ur tillräckligt för hand och det blev ersättning (fast jag gjorde egen - den sk Björks blandning).

Valpen fick även börja äta nötfärs med äggula redan vid 10 dagars ålder som komplement. Idag är hon en superfin 3,5 åring. Dock smalare än syskonen, men dom blev riktiga fetingar till små valpar pga att mamman hade så mycket mjölk (och troligtvis väldigt fet mjölk), men denna som enbart kunde få i sig via pipett och sedan nappflaska förblev smal - inte många fettceller där inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka