Hjälp med val av hingst!

L

la06

Jag skall försöka betäcka mitt 18-åriga sto.
E: Bold Irish UE: Brisad 450
164cm i mankhöjd

Vill helst få en häst med mer halvblodskaraktär och som inte blir under 160 i mankhöjd. En hingst med bra gång är ett plus då stoet har rätt markbunden trav. Stoet har även rätt lång rygg.
Då hon är mer av fullblodstypen har jag funderat på en grövre hingst med bra temprament.

Har tittat på Qalle och Fetcher N.
Negativt med Qalle är att han är rätt liten. Fetcher har fått bra på både gång och hopp men han är ung och kanske är en chansning då man ska betäcka första gången?
Careful har jag också tittat på..

Är tacksam för några snabba tips!:)

Sv: Hjälp med val av hingst!

Qalle är ju rätt kortlinjerad själv, så det kan kanske vara ett alternativ.

Däremot blir jag lite osäker vad du vill ha för hingst? Dressyr eller hopp?

Rubinrot är annars en grövre dressyrhingst som ger gång och sägs ge bra temperament. Rambo är ett annat alternativ.

Eller vill du ha en hopphingst som också ger gång?

Det är för hoppning, men skulle vara trevligt med lite mer steg också.:)

Har dåligt med kort på denna datorn jag har tillgång till för tillfället, men det är stoet som är på min visningsbild.

Vårt avelssto var e: Bold Irish-Strauss-Besk. Hon var nog väldigt lik sin far i utseendet.

Hon lämnade kopior av hingstarna. Alltså har vi fått en styck Qalle, en Akribori och en Laptop.;)

Den efter Qalle är precis lika burkig som pappan och väldigt liten. Mamman var 163 cm, avkomman är vid fyra års ålder bara 157 cm. Rör sig inget vidare heller. Men är jättesnäll.

De andra två fölen var större. Laptopen är vid drygt ett års ålder 151-153 cm. Har visat jättefina rörelser.

Vårt avelssto hade inte så jättestora rörelser men bra skritt o galopp. Underbart temperament om än lite väl het i hoppningen. Qalle-avkomman verkar också väldigt pigg på hinder än så länge.

Den hingst som jag kommer att tänka på som kanske skulle passa är Ludwigs Champion. Rejäl, med både bra gång och hopp. Verkar ha ett trevligt lynne.

Det lät ju inget vidare med Qalle. Är det något han har förbättrat på avkomman jämfört med stoet?

Jag är rädd för att jag fått Qalles sämsta avkomma... Även om hon är positiv och jättegullig. Fast hon har lite mer scoop i hoppningen än mamman hade faktiskt. Det är ju en förbättring.

Alla andra som betäckt med honom har fått jättefina avkommor med riktigt bra rörelser och bra typ.:mad:

I teorin är Qalle en bra kombinaton med vårt sto, men verkligheten var visst annorlunda.

Jag är rädd för att jag fått Qalles sämsta avkomma... Även om hon är positiv och jättegullig. Fast hon har lite mer scoop i hoppningen än mamman hade faktiskt. Det är ju en förbättring.

Alla andra som betäckt med honom har fått jättefina avkommor med riktigt bra rörelser och bra typ.:mad:

I teorin är Qalle en bra kombinaton med vårt sto, men verkligheten var visst annorlunda.

Du är inte ensam- jag har förmodligen Camaro M.s "fulaste" avkomma :rofl: men han hoppar bra iallafall...
den andra vi har efter samma hingst är sååå vacker...

Vem har sagt att avel ska vara enkelt?:rofl:

Mitt sto är också lite het i hoppningen. De är ju nästan exakt lika stora också. Du kanske skule vilja visa en bild? Hade vart roligt att se:)

Har faktiskt tittat lite på Ludwigs Champion. Han är ju som sagt stor och har mkt gång. Även Easy Boy känns intressant med hans stam.

Har nu valt bort Qalle då jag är rädd för att få en för liten avkomma.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: KickiH
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka