Hjälp med val av hingst!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TantEster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 935
Sv: Hjälp med val av hingst!?

Svarar alla på sista knappen! ;)

I Tuigpaarden så vill man gärna ha hackney, för att få fram showiga rörelser i körringen!
Det är i gelderländern man inte vill se den, just för att man vill bevara den rasen...

Kan inte komma på på rak arm vad vb står för, har inte haft någon TP själv... Men jag misstanker att det är avdelningen i stamboken. Så som stb står för sporthästarnas stambok, men det kan jag kolla, men inte idag! ;)

Du HAR en KWPN häst, men jag vet inte vilken färg på papperen din hästs eventuella avkomma får....
Hade den varit STB, av typen RP (ridhäst), så hade den fått gröna.

Jag kan faktiskt inte komma på någon bra tävlingshäst i hoppning som är TP... Kan det hända att han förväxlar den med gelderland tro? Vad har du mer bakom där, och vad heter märrarna?

Det är nog ganska troligt att din häst är körd, prova med att tömköra henne, för är hon körd, är hon säkert duktig på det! :)
Är det temperamentet för hoppning du tänker på, som är sämre, eller hur menar du?

mvh

Tack för informationen!

Stoets mor heter Klaproos och är alltså e Exponent, u Zeeros ue Noran.

Nej, den unga damen är snarare trevligare om man sitter på ryggen. Ridmässigt är hon super. Problemen är mer hanteringsmässiga, hon lägger öronen bakåt och vänder bort huvudet, hon hotar att sparka, ogillar starkt att bli borstad (borsta i boxen fungerar inte för hon ilar runt som en skållad (och förbannad) råtta), mer eller mindre omöjlig att sko i vaket tillstånd, på senare tid allt mer svårfångad i hagen (kan ju iofs bero på att hon haft rejält ont i lederna) mm. Hon var än värre i början, då gick det inte att sitta upp utan fara för sitt eget liv, borsta något bakom sadelläget var dömt att misslyckas och bakhovarna kratsades enbart på sederad häst i samband med skoning). Gissa om jag var livrädd i somras när det krävdes gräsbrodd på tävlingarna...

Otur kan tyckas, och man undrar förstås också vad som ligger bakom beteendet. Enda gången hon är trevlig är när hon brunstar (vilket hon har fortsatt med regelbundet under vintern) - då rusar hon efter en och klämmer fast en med halsen mot bogen, samtidigt som hon kissar ihärdigt. Lite väl bra.

Hon är "avställd" nu, och går i hagen med de andra hela dagen. Tanken är att hon ska få en bomlös sadel och ridas som hobbyhäst när den evinnerliga snön äntligen försvinner. Så får vi se.

Om hon har gått som körhäst i Holland så kan jag tänka mig att andra muskelgrupper kom i för snabb och för mycken användning i samband med omskolningen till hoppare, detta skulle kunna förklara hältan.

Nog tjötat!
Godnatt!

Ett tips om du vill forska vidare är att via kwpn´s hemsida (www.kwpn.nl) maila och fråga om info om ditt sto!

Min häst har dessutom Noran som morfars farfar, även Waterman ligger nära där bakom för båda två! De är ju närmare släkt på pappas sida... Fast Majesteit har ju också Noran som morfars far! Nåväl... Kul med lite släktingar här i kalla sverige! Min häst är inkörd i Holland, jag kör dock inte då jag helt enkelt inte har råd att köpa en sådan utrustning just nu.. han är dessutom tänkt som dressyrhäst men nog vill jag börja köra någon gång.. står på min "önskelista om sisådär 10 år eller ngt" :crazy:

Hoppas att din häst snart blir frisk och lycka till med avelsplanerna!

Hej!
Vill du ha en häst som först och främst hoppar bra skall du välja Stolzenberg som hingst. ( e Stakkato) Stakkato e just nu Tysklands främste förärvare och har varit det under 2000-talet. Annars en hingst som ger otroligt fina avkommor är Guido. En avkomma till honom vann 4 årschampionatet med Magnus Österlund förra året och är nu såld utomlands. Det är vad jag skulle välja..

När jag praktiserad hos en veterinär för ett år sedan, så kom vi in på den diskutionen(då vi själva var i skaffa föl-tankar) han sa att bäst(enligt honom) att ta en beprövad häst som flera vet om, då vet man bättre om hur humör, och kapacitet blir.
Att få fölisen att bli gosigare, kan man göra med att pyssla mycket med den under första året. Värt att testa iaf. Grannen tog för på hennes förra sto vilket f.ö. var en skithäst. Tjurig, ovänlig sparkade av folk osv. men då hon pysslade med fölet från början, lasta, borsta leda, lyfta fötter osv gjorde att han vart en superb ridhäst. Bor i närheten av mej, och rids av en 17-årig flicka.
Detta är i alla fall mitt förslag.

Jag hittar ingenting på Klaproos. Som sagt, där är nog smart att kontakta kwpn, och kanske be om din hästs eventuella avkommor.

Jag misstänker att mormor heter Zeeroos med två O, och hon är då mormor till körhingsten Tendens HBC. Han hette Triomfator innan.
Honom, och lite info om Zeeroos hittar du här. http://www.hbcstal.nl/

OCHTENDROOS, TENDENS’ dam, unfortunately died. She was a RENOVO-daughter out of the superbly breeding mare ZEEROOS. ZEEROOS was shown often in front of the carriage and earned about € 800. Her off-spring have all performed well without an exception and several were in the money. Last year her great-granddaughter VELDROOS (by Reflex M) won the National Champion title in the two-year-old mare category and this year VELDROOS won the Championship of the Day title during the Central Selection in Utrecht. T-ROOS comes out of the ZEEROOS bloodline and was the Dutch champion of broodmares 2004(single driving). Another line from this family has produced several show horses who were performing on regional level, especially in Noord-Holland. Our harness horse stallion UDE (by Ganges) is out of this mare bloodline.

bild på en annan avkomma från samma stolinje.
http://www.hbcstal.nl/2005pages/modules/historie/details.php?item=62
Han har varit godkänd, men blev satt på vaktlistan, och kastrerades.

Jag har lagt in ditt stos mamma, och lite avkommor på allbreed, du kan klicka vidare härifrån.
http://www.allbreedpedigree.com/ind...se=KLAPROOS&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=
Det kan ta ett par dagar innan man kan klicka sig vidare, men där ligger lite smått och gott.

Jag vet inte vad som ligger bakom din märrs beteende, men så typiskt för hennes ras kan jag inte tänka mig att det är.
Vem vet, var det fara för livet att sitta upp, så kanske hon inte var riktigt inriden, om riden alls?
Misstänker att även hon heter något på roos. ;)
Om du skall sälja henne någon gång, så är risken stor för att du får bättre betalt i Holland, än här, eftersom hennes linje är mer välkänd där!
Kwpn är mycket bra att göra med, det man mailar och frågar om, kommer i brevlådan ett par dagar efteråt. Så kom ihåg att vara specifik, be om hennes, mammas och mormors avkommor och tävlingsresultat.
Lite skillnad mot vårt förbund! :angel: :devil:

Nu är min rast slut, så jag hinner mer.
mvh

jag vill också ha reda på om det finns många bra KWPN som är körstammade som hoppar bra. Är nämligen intresserad av att köpa en 6-åring e. Ganges-alpinist och hon både hoppar och rör sig kalasbra

Liknande trådar

Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 071
Senast: sun69shine
·
Avel Då har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto i år och skulle gärna få hjälp med val av hingst. Hon är e Daveni´r-Martini-Ceylon...
Svar
0
· Visningar
1 193
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Jag är "nybörjare" på vad det gäller att välja hingstar och vilka papper som behövs.. Är hingstvan unghästvan och även ridit in... 2
Svar
23
· Visningar
2 387
Senast: Candy00
·
P
Avel Funderar lite på att betäcka mitt sto. Vill gärna ha lite tips på passande hingstar. Lite om stoet. e: Artist ue: Robin z -... 2
Svar
35
· Visningar
3 144
Senast: Prestige_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka