Hjälp med val av hingst!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TantEster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 935

TantEster

Trådstartare
Hej!
Funderar på att betäcka mitt KWPN sto e Majesteit-Exponent (för mig helt okända hingstar...). Damen ifråga har en enastående hoppteknik men är till sättet snarast asocial - klapp, kel, borstning etc är pest och pina och hugade skötare motas bort med bakåtstrukna öron och lyftat bakben. Hon är fux upp över öronen!
Fö relativt smäcker, 160 cm i manken, stora fötter...

Är det någon som har förslag på hingst? Själv har jag funderat på Cardento, med motiveringen "det känns tryggt"...

När ni ändå är i tänkar-tagen får ni gärna komma med förslag på hingst till sto e Partisan ue Hertigen. God hoppförmåga, verkar nedärva storlek, vackert yttre och lugnt inre!
Mina tankar har gått i snirklar.. Robin Z, Roderik, Maloubet de Pleville..?

Båda fölen är tänkta att hoppa hus med mig på ryggen...

Sv: Hjälp med val av hingst!?

Det låter som du har en holländsk häst.

Jag gissar att pappa är denne Majesteit (168 cm) som är e Immigrant -Waterman - Hoogheid?
majesteit%20ohz%202.jpg

Exponent -86 (162 cm) e Wouter ue Aadroodnoot ue Renovo - Maurits
Aadrootnot är mor till tre godkända hingstar. Från stofamiljen finns andra godkända hingstar såsom Senaat, Erasmus, Selim och Prins Oregon. En del är reggade i körhästavdelningen, andra räknas som gelderländare..

Jag hade nog satsat på någon av de holländare som finns här, för de flesta har ett gediget möderne...
Alternativt någon med Landgraf Corde kombinationen.
mvh

Hej å tack för svaret!
Ja, stammen stämmer. Du verkar vara väl insatt! Vet du om det finns något av hoppning i härstamningen eller om hon helt enkelt är en lycklig (för mig iallafall) slump?

Nu kommer jag att avslöjas som total novis inom hästavel i allmänhet och holländsk dito i synnerhet... men när du skriver "här", menar du då i Sverige eller i den nämnda stofamiljen!? Och var hittar jag Landgraf Corde kombinationen!?

Är holsteiner eller sv hbl olämpligt? Någon har sagt mig att KWPN rasen skulle ha problem med svaga ryggar (hörsägen??)?

Damen ifråga har en enastående hoppteknik men är till sättet snarast asocial - klapp, kel, borstning etc är pest och pina och hugade skötare motas bort med bakåtstrukna öron och lyftat bakben. Hon är fux upp över öronen!

Har hon ett allmänt dåligt temperament eller har hon blivit illa behandlad?

Jag misstänker att hon blivit illa behandlad, inte så att jag har anledning att tro att hon blivit slagen eller så, men 3 månader efter att jag köpt henne från Holland så uppdagades ledinflammationer i samtliga fyra ben. Jag tror att hon drillats ganska hårt för att gå att sälja och dragit på sig en överansträngning. Om jag vore häst skulle jag kalla detta för illa behandling, även om jag (som människa) inte tror att någon gjort henne detta med flit.

Så nej, jag tror (!) inte att hon har ett allmänt dåligt temperament, men naturligtvis kan hennes läggning smitta av sig på fölungen. Hon är dock nyfiken och vill vara med, men ogillar alltså att man borstar eller "klämmer" på henne - klapp på halsen går förstås bra!

Jag tror inte att ditt sto har forstorts av traningen hon fatt. Den handlar ju lite om hantering, utan mer om ridningen. I sa fall hade hon varit utan motivation och lite seg i ridningen.
Det kan vara sa enkelt att hon inte tycker om att man tar pa henne for mycket, eller sa kan hon ha mycket kanslig hud vilket gor att borstning kan rivas lite i skinnet, om man inte anvander en mycket mjuk borste. Hade sjalv ett fullblod som man inte kunde borsta med vanlig rotviska, utan var tvungen att enbart anvanda extra mjuk ryktborste. Blev han lerig fick man tvatta bort det, det gick inte att borsta da han mer eller mindre blev hysterisk. Denna hasten hade jag placeringar med i 2-stjarning falttavlan....sa nagon allman mes eller daligt temperament hade han inte.

Jag tror helt enkelt att hon kommer fran ett storre stuteri (alternativ handlare) dar man helt enkelt inte gosade med hastar som unghastar, da tiden inte fanns. Man ryktade lite snabbt, och fixade till hasten. Det viktiga var att hasten skulle utbildas inom ridningen, inte gosas med. Det ar ett ganska vanligt "problem" du har nar det galler hastar som kommer fran storre stallen. De har helt enkelt aldrig fatt gos och kel av manniskor, sa de uppskattar det inte.

Jag kopte ett par hastar i Tyskland for nagot ar sedan, och ingen utav dem at morotter (bada var 5-aringar). Av en handelse traffade jag faktiskt pa tysken jag kopt hastarna av nagra veckor senare och namnde detta i forbi farten med kommentaren att de betedde sej som att de aldrig fatt godis. Han skrattade glatt och medgav att de aldrig fatt morotter, utan enbart hade fatt sin foderstatsgiva och det var allt!
Jag tror inte att du ska bry dej sa mycket om detta med hennes asociala bit, da din hantering av hennes avkomma sakerligen kommer se mycket annorlunda ut fran den hanteringen hon sjalv fick i samma alder.

Nar det galler hennes ledinflammationer sa ar det inte heller hlt ovanligt pa importer. Man maste som kopare av en importerad hast fraga nar den vilade sist, och inte ta for givet att den gick pa bete under sommaren.
Har pa Irland gar inga hopp eller tavlingshastar pa bete pa sommaren, det ar ju da alla tavlingar ar!! De gar pa bete pa vintern, da vi har grongras hela aret runt och det inte ar nagra viktiga tavlingar da.
Jag vet hastar som salts fran Europa till Sverige som inte fatt en endaste vecka vila pa 1 1/2 ar pga detta. Hasten tog in fran betet i februari, sattes igang och tavlade hela sommaren, saldes till Sverige pa hosten och fick inte ga pa bete forrens i juli!! Nar den egentligen skulle gatt ut i november aret innan!!
Vart att tanka pa nar det galler ditt sto!!

Jag har en häst efter Immigrant - Heineke. (han är väldigt lik Majesteit då de också är väldigt närbesläktade, Hoogheid som är Majesteits morfar, är min hästs morfars far.. i övrigt samma :D ) Stora fötterna brukar komma från Gelderlander genen ;) Hade han varit ett sto :o så hade jag nog valt en hingst som lämnar lite kortare avkommor... samt helst då en Gelderlander då de verkar vara kanon i psyke osv. Dock har jag ingen namngiven i åtanke!

Det här svaret ger dig inga som helst tips, men det skulle vara jättekul att se ditt sto!! Kan du inte lägga ut en bild på henne, dét skulle ju också underlätta om du vill ha tips om hingst!! :)

Senast ändrad:

hoppsann skrev:
Det låter som du har en holländsk häst.

Jag gissar att pappa är denne Majesteit (168 cm) som är e Immigrant -Waterman - Hoogheid?
majesteit%20ohz%202.jpg

Exponent -86 (162 cm) e Wouter ue Aadroodnoot ue Renovo - Maurits
Aadrootnot är mor till tre godkända hingstar. Från stofamiljen finns andra godkända hingstar såsom Senaat, Erasmus, Selim och Prins Oregon. En del är reggade i körhästavdelningen, andra räknas som gelderländare.. Jag hade nog satsat på någon av de holländare som finns här, för de flesta har ett gediget möderne...
Alternativt någon med Landgraf Corde kombinationen.
mvh

Gelderländare är de väl oavsett om de är körhäst eller inte? Har jag missuppfattat nu igen.. :confused:

Hej!
Det där med showhorse har jag också funderat över! Har sett bilder på Majesteit då han springer med höga knälyft framför en vagn med väldigt stora hjul... Showigt?

Jaja. Jo, jag kan fixa en bild, ge mig någon dag bara!

Hurdan är din häst då? Hur rör han sig? Hoppar han?
Vad spännande med en "nästan-släkting"!

TantEster skrev:
Hej!
Det där med showhorse har jag också funderat över! Har sett bilder på Majesteit då han springer med höga knälyft framför en vagn med väldigt stora hjul... Showigt?

Jaja. Jo, jag kan fixa en bild, ge mig någon dag bara!

Hurdan är din häst då? Hur rör han sig? Hoppar han?
Vad spännande med en "nästan-släkting"!

Min häst är i kroppen väldigt lik Majesteit, (skrev det förut va??) Han rör sig väldigt fin.. fina luftiga rörelser, taktmässig! och en stor rund galopp. Han är nog mest lämpad för dressyr men enl en rådgörande bedömning på en löshoppning så trodde Lars (domaren) att han nog skulle kunna gå LA åtminstone. Vilket är alldeles för högt för mig :o När han busar med andra i hagen så är det trav han oftast väljer.. då kommer "show traven" fram med höga benlyft osv.. han är ju renodlat avlad för detta.

Hoppa uppsuttet ska vi göra vilket år som helst :angel: Har inte råd att köpa någon hoppsadel än.. tror det blir svårt med dressyrsadeln :D

Kolla in länken och klicka på Majesteit http://www.vestyshowhorse.com/

Ser fram emot bilder :D

Nej, jag tror inte du har en gelderländare. Din häst är helt säkert reggad i KWPN som TP. Alltså står det TP någonstans i dina papper.
De reggar i tre grupper RP (ridhäst), TP (körhäst), och Sgldt.
Det brukar stå
Register/boek. Är hästen stamboksförd, så står det STB
därefter står det
Type. Här anges i vilken del av kwpn den är bokförd. Har du en körhäst, står det alltså TP (tuigpaard). Har du en vanlig sporthäst, så står det RP.

Gelderländaren har också använts till körning, bara för att trassla till det hela lite extra. Men den är basen för sporthästaveln idag. Man försöker bevara den "gamla" rasen, så att den inte skall bli helt uppblandad. Därav den extra avdelningen för den. De är goda allroundhästar, som utmärks för sin sundhet, arbetsvilja och stabila temperament.

TP är en inhemsk häst, ofta på gelderland och groningenbas, som flitigt har korsats med hackney och American Saddlebred, därav de showiga rörelserna. De har egna körtävlingar, shower, där man bla bedömer uttryck och kraft.

En gelderland avkomma med en TP hingst, kan alltså reggas som TP, men det motsatta går inte, för att försöka förenkla det hela! :crazy:

Ni har bägge två härstammningsmässigt i mina öron TP pållar. Härstamningen skvallrar om det.
Immigrant är ju en ren Saddlebred, som för övrigt hette Callaway's Mardi Gras innan han kom över pölen. Därmed så hamnar avkommor e honom i TP registret.

Så för att vara helt ärlig, så vet jag faktiskt inte vad man får för papper om man betäcker ett TP sto med hingst godkänd av asvh.
För de godkänner kwpn, men inte helt säkert att de därigenom godkänner TP delen av sin stambok?

Så jag skulle nog avla vidare åt dressyrhållet, för dessa djur är ju avlade på sina rörelser, först och främst, och har ju inte alls avlats för att hoppa...
Länk till de nu godkända Tuigpaard hingstarna
http://www.kwpn.nl/html/goedgekeurd/tuigpaard_hengsten.pdf

För att jämföra med de som är införda i gelderlandregistret
http://www.kwpn.nl/html/goedgekeurd/gelderse_hengsten.pdf

mvh

hoppsann skrev:
Nej, jag tror inte du har en gelderländare.

forts.. men om gelderländare oftast är basen hos en TP, borde han ju på mammas sida vara mest gelder? ÄVEN om han är reg TP!? Immigrant och bakåt är ju ren saddlebred

Den basen du hänvisar till, är ett register, eller inventering, kan man säga, för att spåra/bevara det ursprungliga gelderlandblodet. Irco Marco och Marco Mitras är också med! Nu räknas ju de ha en stor % gelderland blod.

Heineke är med, pga sin mormors rena blod..
Men Heinekes far är ju till stor del hackney, och det vill man inte ha, enligt herr Lijssel, som är den trevlige mannen som har sidan.
Han varnar tom för hackneyblodet på samma sida.....
Heinekes morfar är reggad i TP med.
Därmed är Heineke körhäst (TP), och inte gelderland (GP).

Din hästs pappa är 100% saddlebred.
Morfar gelderbas med hackney, vilket gör att han är stambokförd TP.
Därefter vet jag inte vad du har för blod!

Så det råder inget tvivel om att du har en körhäst.
Kolla i dina KWPN papper, så skall du se att det står TP någonstans bland de översta raderna!
Och säkert har du en häst som rör sig trevligt! Men hade det varit ett sto, så är det nog tveksamt om du hade fått gröna papper på den!
mvh

Japp, han är en TP, inget snack om saken.. det är ren körhäststam på honom.. Efter Heineke så är det Ureterp - Hoogheid. MEN vad jag inte får att gå ihop är att om basen för TP till största delen är Gelder, så är han ändå inte delvis det?? Om någon frågar vad det är för ras så har jag sagt saddlebred/gelder.. vilket alltså då är fel?

Ursäkta min tröga hjärna, men jag vill försöka förstå, samt att det är jättekul att du kan så mkt om det här!! :bow: Jag vill minnas att du svarade mig när jag var i köpartankar på denna häst.

Åsså undrar jag fortfarande vad sgldt är för ngt :o

Och ja, jag har en häst som rör sig mkt bra! Har ändå inte tänkt att hoppa mer än typ 70 cm för kul.. utan är tänkt som dressyrhäst! :love:

(har du ngn aning om varför de varnar för hackneyblod??)

Senast ändrad:

malinsky skrev:
Japp, han är en TP, inget snack om saken.. det är ren körhäststam på honom.. Efter Heineke så är det Ureterp - Hoogheid. MEN vad jag inte får att gå ihop är att om basen för TP till största delen är Gelder, så är han ändå inte delvis det?? Om någon frågar vad det är för ras så har jag sagt saddlebred/gelder.. vilket alltså då är fel?

Ursäkta min tröga hjärna, men jag vill försöka förstå, samt att det är jättekul att du kan så mkt om det här!! :bow: Jag vill minnas att du svarade mig när jag var i köpartankar på denna häst.

Åsså undrar jag fortfarande vad sgldt är för ngt :o

Och ja, jag har en häst som rör sig mkt bra! Har ändå inte tänkt att hoppa mer än typ 70 cm för kul.. utan är tänkt som dressyrhäst! :love:

(har du ngn aning om varför de varnar för hackneyblod??)
Jag är nyfiken på varför dom varnar för Hackneyblod? Hackney är ju kända för att ha bra hoppförmåga trots att dom är avlade för körning. /Madde

pladdermadde skrev:
Jag är nyfiken på varför dom varnar för Hackneyblod? Hackney är ju kända för att ha bra hoppförmåga trots att dom är avlade för körning. /Madde

JAA, jag med!!!!!

:confused: :confused: :confused:

Hej!

Vad kul med någon som verkligen är insatt!
Har lusläst min hästs "paardenpaspoort" och gjort följande upptäckter;
Det står iallafall KWPN på framsidan!
Inuti står det mycket riktigt att hon är en TP och sen står det efter "stamboek" VB. Vad betyder det senare?

Av hästhandlaren som jag köpte min dam av fick jag reda på att många framstående hoppare var tuigpaard? Blev jag lurad?

Vad gäller mitt sto så kan hon iallafall hoppa, hon har en utmärkt teknik men ett sämre temperament.

Men kanske att man skulle köra in henne då? Kanske är hon redan inkörd!? Hon blev importerad som 7 åring och är ju onekligen avlad för körning. Och hon låg ganska mycket efter i ridutbildningen - kanhända för att hon faktiskt mestadels blivit körd?

Liknande trådar

Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 071
Senast: sun69shine
·
Avel Då har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto i år och skulle gärna få hjälp med val av hingst. Hon är e Daveni´r-Martini-Ceylon...
Svar
0
· Visningar
1 193
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Jag är "nybörjare" på vad det gäller att välja hingstar och vilka papper som behövs.. Är hingstvan unghästvan och även ridit in... 2
Svar
23
· Visningar
2 387
Senast: Candy00
·
P
Avel Funderar lite på att betäcka mitt sto. Vill gärna ha lite tips på passande hingstar. Lite om stoet. e: Artist ue: Robin z -... 2
Svar
35
· Visningar
3 144
Senast: Prestige_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka