Hjälp med utrustning

Flaekja

Trådstartare
Jag har en islandshäst (1.30 i mankhöjd) som jag vill börja köra med och har börjat kika lite på vilken utrustning jag ska ha och har läst lite i trådarna här.

Jag har väl kommit så långt att jag "fastnat" för en loksele, men hur vet jag om lokselen passar? Vilka mått är det jag behöver?

Det är en massa remmar på selarna med olika namn och i trådarna så ges råd om hur de ska sitta, men var hittar man vilken rem som är vilken?

Hur ser jag om bröstan är "fast" i däckeln? Är den faststydd då eller "räknas" infästning med en typ metallring som fast?

Huvva, det är en helt ny värld och jag är helt novis. Finns det någon snäll körkunnig som kan ge mig lite hjälp? :bow:

Sv: Hjälp med utrustning

Infästning med metallring är fast. En äkta lös brösta är helt fristående från selen, dvs du har bara bröstan och draglinorna, och det sitter inte fast någonstans alls i däckeln. Så en med metallring har fast brösta.

Vad ska du dra för vagn/ar hade du tänkt? Det påverkar ju en del valet av sele =)

Det finns pedagogiska sidor med vilka mått du ska mäta, tyvärr har jag dem inte i minnet. Jag lyckades dessutom mäta helfel själv ;) Köpte en beg loksele, och enligt min mätning skulle det vara på håret om den var för liten men jag chansade. Låt oss säga som så att det sista det var risk för var att den skulle vara för liten.

Jag skapade en tråd som heter inpassning av loksele eller liknande, där jag fick en hel del hjälp.

Dock, en bröstsele är enklare och oftast billigare att få tag på, så om du ska dra vagn/ar som inte kräver loksele kan det vara ett enklare alt att kika på bröstsele kanske?

Tack! :bow:

Var det länge sedan du skapade din tråd? I så fall kanske jag missat den, måste kolla! :idea:

Mja, vagn hade jag tänkt ta sedan. Tänkte göra ett försök och få ur den berömda och börja med sele och kanske komma så långt att vi kan dra lite pulka innan snön försvinner :grin:

Pålle är tömkörd och ganska cool med det mesta, att dra prasslande plastpåsar när man rider är inga problem, inte heller snören som jag "slänger" runt benen...

Men jag tänkte en tvåhjulig vagn och jag vet att bröstsele duger gott då, men pålle har lågt ansatt hals (grov islandshäst med typ "ingen" bringa - nej förresten, det kanske inte är så farligt, men han ser ganska vågrät ut när han står :grin: ) och jag har läst att den inte funkar så bra då.

Återkom gärna om du kommer på vilka sidor du hittade måtten på!

Loksele eller någon av de andra collerselarna fungerar nog bäst på islandshästarna.
Kolla in på driveout.se De har både snabbguide och en massa olika selar. Själv gillar jag frenchcollarbröstan som är ett mellanting mellan bröst och loksele.
Till fyrhjulig vagn passar loksele mycket bra, till rockard en bröstsele bäst, om man inte bygger om lokselen lite.

:bow: Tack!

Behöver man bygga om frenchcollarbröstan? Vågar nog inte bygga om så mycket - eller handlar det om att korta remmar och liknande?

Ska jag kanske hellre satsa på fyrhjulig vagn med min lågbyggda pålle? Jag tänkte att det var lättare med tvåhjuling, lite som en skottkärra för mig :p

Den behöver du inte bygga om, frenchcollarn alltså.

Du har rätt i att en rockard är en bättre nybörjarvagn, den kan ju inte vika sig om hästen backar tex. Men en rockard kräver även kunskap så¨du har rätt vikt i skaklarna och bra balans så den inte hoppar i skakeln. köper du en med inställningbar kuskbock är det lätt, men de flesta rockarder har inte ens justerbara skaklar. Loksele kan du ha till både rockard och vagn, vi hjälper dig göra enkla justeringar :)
Summan av detta blir att du självklart ska ha hjälp, vilket du ju ändå behöver när du kör in, det är bäst att vara tre vid inkörning och sen alltid ha medhjälpare med första halvåret i vagn om något händer.

Tack! :bow:

Var det länge sedan du skapade din tråd? I så fall kanske jag missat den, måste kolla! :idea:

I våras/somras, ska se om jag hittar tråden sen.

Då förstår jag du väljer loksele, jag gjorde det delvis av samma anledning, även om det nu när han gått ner i vikt skulle få plats en brösta. Men jag köpte ju en fyrhjulsvagn, så fanns fler anledningar till loksele för mig, men bringan var ett.

Den ombyggnad du bör göra om du ska dra rockard är i sig ganska enkel, enkelt förklarat tar man bort draglädren och fäster draglinor direkt i lokorna. (De har försökt få mig att bygga om min, men jag har inte fått tummen ur), men som sagt, med rockard så är en bröstsele ju enklare - och du kommer nog ha lättare hitta en sån.

Finns ju den där empathy collar som Zilco har med, den fick jag som tips just vid trångt om plats för brösta, men jag provade aldrig. Snigelfarmor eller någon av de som kan mer kan säkert svara på det =)

Här är seltråden (min), den som heter tillpassning loksele och med bilder på selen
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1045820

Här har jag tagit dragbilder och får tips på vad som ska justeras
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1056277

Och här när jag fick hjälp med att passa in bakselen (som jag fick köpa separat)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1053557

Jag har fått SUPERMYCKET hjälp av alla kunniga här på forumet =) Jag har kört förr, men inte haft alls koll på hur saker ska sitta/vara etc. Så, bukeforumet är skillnaden mellan att ponnyn fått fortsätta dra med skitsele med fast brösta (som han hade hos fd äg), och att han fick loksele, fått baksele och svängel och draglinor osv =)

Tusen tack till er båda! Då tror jag att jag satsar på en collarsele nu och letar (och sparar :p) tills jag hittar en rockard med inställningsbar kuskbock - har för mig att jag såg en hos Driveout - och så ska vi försöka hitta en körkurs i sommar!

Tack för all hjälp! :bow::bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 700
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 449
Senast: Stereo
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 389
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama