Hjälp med uppbränd mule....

Raggartass

Trådstartare
ja min pålle har på 48h blivit helt uppbränd på snoken :cry:.
Han visade tecken på detta förra sommaren, så i våras när solen böjade skina inhandlade jag helosan sol och började smöja. Men vid några längre frånvaroperioder utan smöjra, visade det sig att han inte visade någon symtom på att reagera på solen. Således slutade vi kladda med helosan för över 1.5 månad sedan - och inga tecken har visat sig under hela högsommaren.

MEN tro min fasa när jag var ute hos honom igårkväll och hela snoken var full med sårskorpor. Fram med helosanen igen, men vad gör jag för att lindra/skynda på läkningen på det som redan är uppbränt!
Och har någon annan varit med om att utan några tecken på sommaren, så blossar det upp på mindre än 48h i slutet av augusti??? Solen har ju en helt klart mindre bränneffekt nu, än för 2 månader sedan!!!

Sv: Hjälp med uppbränd mule....

Kanske det beror på att solen varit mindre aktiv ett tag. Hans skydd har kanske minskat och nu är han tillbaka på scratch. Aloe vera?

köp kylbalsam på apoteket att smörja på, det lindrar snabbt, återfuktar och låter huden läka.. köp även nosnät eller gör själv genom att sy en flärp med urskålning öven mulen som du kan fästa i grimmans nosband.. det skyddar mot solen..

nosskyddet skall täcka nosen och ner till överläppen..

Om det är sårigt bör det nog behandlas som ett vanligt sår, håll ren och torrt om det går, är det skorpor gör du nog rätt som smörjer!

Du kan också sätta vanlig solkräm för barn med högre solskyddsfaktor!

Är du säker på att det är solen? Våra hästar har oxå blivit lite sårskorpiga på mularna sista vecka, men jag är helt säker på att hos oss rör det sig om att de har skurit sig på vått gräs.

// Anna

ja min pålle har på 48h blivit helt uppbränd på snoken :cry:.
Han visade tecken på detta förra sommaren, så i våras när solen böjade skina inhandlade jag helosan sol och började smöja. Men vid några längre frånvaroperioder utan smöjra, visade det sig att han inte visade någon symtom på att reagera på solen. Således slutade vi kladda med helosan för över 1.5 månad sedan - och inga tecken har visat sig under hela högsommaren.

MEN tro min fasa när jag var ute hos honom igårkväll och hela snoken var full med sårskorpor. Fram med helosanen igen, men vad gör jag för att lindra/skynda på läkningen på det som redan är uppbränt!
Och har någon annan varit med om att utan några tecken på sommaren, så blossar det upp på mindre än 48h i slutet av augusti??? Solen har ju en helt klart mindre bränneffekt nu, än för 2 månader sedan!!!

Du köper en salva som heter Inotyol en kladdig jävel som man ska akta för att få på kläder som man är rädd om det blir fläckar då salvan innehåller tjära...detta använder man även på små babyrumpor som blitt röda....funkar utmärkt...har en häst som för andra året i rad får på de här viset...man sätter på ett rejält lager (ha gärna salvan så den är lite varm) och låter vara alltså inte gnida in...det brukar ha läkt ut på några dagar...en mkt bra salva som passar till mkt...även om man bränner sig kan man sätta på då den är mkt fet...testa...

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar :). Just salvan Inityol fick jag låna av stallägaren, men var lite tveksam till att skulle funka :crazy:. Men jag får väl hänga i och fortsätta med det, nu när det tydligen är flera som vet att det ska funka! Jag drog på ett lager helosan sol ovanpå "just in case" :o.

Men ingen annan som varit med om liknande fenomen, så här i slutet av sommaren?

Jo, jag har! För ett par veckor sedan inträffade samma m min häst, från en dag till en annan.

Jag smörjer 'skadan' med procell, på någon dag bra igen.

Och så nosnät på flugluvan = inte bränd alls ich inte fixa med smörjning (helosan räcker inte, kör med barnsolskydd faktor 25, men drygt springa och smörja).

Herrn får sår som inte läker förrän till vintern om man inte skyddar. Med nosnät fin, len mule och nosrygg trots sooool. och som sagt, på befintliga sår - procell! Som magi, dagen efter nästan helt läkt, inom två max tre dagar inte ett spår kvar.

Dock, jag undrar jag om han inte har ÄTIT något. Som ger överkänslighet. Annars skulle han reagerat tidigare med.

ACO kylbalsam:love:... lindrar smärta påskyndar läkning och skyddar, sitter dessutom kvar på näsan bra mycket längre än det tokdyra helosanet

Jag tror faktiskt att det i många fall inte är solen som är problemet.. verkar inte vara det för min häst iallafall, trots sin väldigt rosa mule.. han kan klara soliga dagar utan att få nånting, men helt plötsligt när det regnat en period så kan det bara komma hux flux, jag har funderat på om det kan vara ex tistlar eller brännässlor eller annat dom stoppar näsorna i på betet:confused:

Jag har även på honom århundradets fulaste flughuva, en med noslapp.. den skyddar faktiskt förvånansvärt bra.. iallafall ett kanonkomplement till kylbalsamet

köp kylbalsam på apoteket att smörja på, det lindrar snabbt, återfuktar och låter huden läka.. köp även nosnät eller gör själv genom att sy en flärp med urskålning öven mulen som du kan fästa i grimmans nosband.. det skyddar mot solen..

nosskyddet skall täcka nosen och ner till överläppen..

åh en till som upptäckt det fantastiska med kylbalsam:banana:

Du kan också sätta vanlig solkräm för barn med högre solskyddsfaktor!

varför sätta på solskyddsfaktorn när hästen redan bränt sig? är det inte bättre att behandla brännskadan? solskyddsfaktorn hjälper inte till att läka skadan..

om du åker inlines utan knäskydd och ramlar, vad gör du då åt dina blodiga knän?
A. sätter på knäskydd?
eller
B. gör rent såren och plåstrar om dem?

men solskyddsfaktor är fet... å brännan är ju uttorkad hud.

jag skulle kanske köra idomin på natten och solskydd på dagen

Procell känner jag igen som ett dundermedel, som fanns för längesedan. Var hittar jag det? Apoteket?

Idag när jag kollade igenom honom, hittade jag liknande sår i hans enda vita karled. Han går i ganska högt gräs, så skulle solen verkligen kunna komma åt så mycket att det bränner sår. Någon slags annan reaktion? Området har inte blivit större på mulen.
Ingen annan häst i hagen har något liknande. Kanske bara min som är klantig och käkar konstiga saker (hans klantighet har konstaterats vid otaliga tillfällen tidigare, så jag skulle inte bli förvånad :crazy:).

varför sätta på solskyddsfaktorn när hästen redan bränt sig? är det inte bättre att behandla brännskadan? solskyddsfaktorn hjälper inte till att läka skadan..

om du åker inlines utan knäskydd och ramlar, vad gör du då åt dina blodiga knän?
A. sätter på knäskydd?
eller
B. gör rent såren och plåstrar om dem?

Om du åker inlines utan skydd, ramlar och skadar dig, vad gör du då?

A.Fortsätter åka oskyddat och hoppas på att inte ramla igen.

B.Använder skydd:grin:

Jag kan upplysa dig om att solbränd hud inte läker om den inte skyddas från sol.;)

Jag hade en häst som blev bränd på mulen så fort en liten solstråle snuddade vid den,

jag använde mig av AVS 14, smörjde in mulen några gånger om dagen, och det hjälpte JÄTTEBRA!

Jag har börjat andvända aloavera till mina hästar. Både på sår, exem och allt vad det kan vara. Det är verkligen jätte bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka