Hjälp med uppbränd mule....

Sv: Hjälp med uppbränd mule....

Procell känner jag igen som ett dundermedel, som fanns för längesedan. Var hittar jag det? Apoteket?

Idag när jag kollade igenom honom, hittade jag liknande sår i hans enda vita karled. Han går i ganska högt gräs, så skulle solen verkligen kunna komma åt så mycket att det bränner sår. Någon slags annan reaktion? Området har inte blivit större på mulen.
Ingen annan häst i hagen har något liknande. Kanske bara min som är klantig och käkar konstiga saker (hans klantighet har konstaterats vid otaliga tillfällen tidigare, så jag skulle inte bli förvånad :crazy:).

Finns lite här och var, bla på Granngården. Vet inte om djurapoteket har det.

Som jag sa redan innan - låter som han ätit något och fått fotosensibilitet, då kommer det hux flux, och på alla vita tecken dvs även ben

Som jag sa redan innan - låter som han ätit något och fått fotosensibilitet, då kommer det hux flux, och på alla vita tecken dvs även ben

Vad är det för ngt? Låter som min häst har fått det oxå men har aldrig hört tals om det tidigare. Har märkt de senaste dagarna att hon fått lite småsår och sånt i karleden på sina vita ben, men har trott att det berot på hagen. Vad kan man göra åt det?

Googla så hittar du mer information. Enkelt förklarat överkänslighet mot silljus, visar dig på häst på opigmenterade områden, dvs de med vita tecken. Beror oftast på att de ätit något som ger fotosensibilitet (stämmer med att det kommer nu. Höst = mindre mat = de äter sånt de annars skulle lämnat). Även leverskada kan ge fs. Vissa mediciner har det som (möjlig) biverkning.

Ok, ser ju onekligen ut som det skulle vara detta med fotosensibilitet...... Gud vad jobbig denna häst är :eek:, tur han är så gooo att man bara älskar honom ändå :love::love:.

Ska snabbinhandla salva och ev göra ett nosskydd till grimman, men hur funkar det om han går kvar i hagen och fortsätter äter detta - då borde det bli mer och mer hela tiden, eller?? Kommer ev leverskador omedelbart, eller beror det på hur länge de äter växtera?

Måste prata med stallägaren så att jag ska kunna flytta honom till annat bete, men tyvärr är alla andra uppbetade. Där han går nu tar dom hö på innan hästarna släpps. Anta att det är den här klöverväxten som det talats om i andra trådar (ska kolla idag när jag åker ut, men jag vet att det finns en hel del klöver där), är det inte giftig som torkad i höet? Blir även de hästar som inte har vita områden oxå förgiftade och får leverpåverkan??

En annan fundering - eftersom jag misstänte soleksem och smörjde tidigare med solskydd. Hade jag fortsatt med det och han inte fått synliga "eksem", så hade han fortsatt gå på detta bete och ev fått kassa levervärden utan att detta upptäckts förens han blivit riktigt dålig, eller?

Det blev många frågor, men jag känner mig lite orolig nu faktiskt, han har inte varit den smidigaste hästen att äga tidigare heller :crazy:

Nu kan jag inte svara på dina frågor, men min hästs mule ser nu GRÄSLIG ut! Fullt, fullt av sårskorpor. hela mulen har vart en skorpa, men nu är det ändå på bättringsvägen.. har oxå tänkt i banorna att det kan ha och göra med att de äter knasiga grejer nu när bette börja tryta. i och med att min är kallblod så åker det nog i mkt knas i den magen..

Om du åker inlines utan skydd, ramlar och skadar dig, vad gör du då?

A.Fortsätter åka oskyddat och hoppas på att inte ramla igen.

B.Använder skydd:grin:

Jag kan upplysa dig om att solbränd hud inte läker om den inte skyddas från sol.;)
shit.. :grin: jag trodde att du skulle klara det.. ett enkelt dilemma.. :crazy:

sensmoralen i mitt inlägg var att ETT SÅR SKALL BEHANDLAS och inte bara täckas med skydd, för det hjälper inte sårläkningen..

fattar du?

ja jag vet inte, jag ser bara vad som står här..
När jag frågar dig rakt ut om du kommer att plåstra om dina sår så säger du bara att du tänker använda skydd nästa gång du åker.. dvs du gör inget åt dina blödande knän? korrekt?

Såren läker när retningen försvinner och hästen skyddas mot solljus, dvs det går att 'behandla' med solskyddskräm. Men dte blir bättre effekt med exvis procell.

Du verkar ju läsa rätt mycket som inte står här, så det känns rätt onödigt att slösa någon tid på förklaringar.

Såren läker när retningen försvinner och hästen skyddas mot solljus, dvs det går att 'behandla' med solskyddskräm. Men dte blir bättre effekt med exvis procell.
ja, om hästen tas in för kvällen så skall man alltså sätta på solskyddskräm istället för något som stoppar brännskadan under natten? och sen smörja på mer solskyddskräm vid utsläpp på morgonen..
säg mig, varför skall man sätta på solskyddskräm till natten när solen inte är framme? och varför skall man undvika att ha på något som hjälper sårläkningen och lindrar smärtan?

jag har inte sagt ett enda ord om att man inte skall skydda det brända området mot solen.. det jag protesterar mot är att en del sitter här och säger att man BARA skall skydda, inte hjälpa sårläkningen.. OK?

så direkt med anknytning till din åsikt och vad du skriver i ditt inlägg utan att blanda in alla andra:

att du skrev ett inlägg nu med exakt samma sak som jag tycker blev fel.. för DU anser precis som JAG att man skall behandla såret OCH skydda mot solen..

Du verkar ju läsa rätt mycket som inte står här, så det känns rätt onödigt att slösa någon tid på förklaringar.
du skriver inte att du behandlar såret så då menar du väl att du inte gör det, utan bara skyddar mot ytterligare skador.. eller?

skriv allt istället.. jag läser bara vad som står och du skriver bara hälften av det du tänker tydligen, ingen annan kan läsa dina tankar så det är bättre att du skriver exakt vad du menar..

Googla så hittar du mer information. Enkelt förklarat överkänslighet mot silljus, visar dig på häst på opigmenterade områden, dvs de med vita tecken. Beror oftast på att de ätit något som ger fotosensibilitet (stämmer med att det kommer nu. Höst = mindre mat = de äter sånt de annars skulle lämnat). Även leverskada kan ge fs. Vissa mediciner har det som (möjlig) biverkning.

mina hästar har i år haft mycket sår på nosen (solbrända) och även muggliknande rejäla partier i karleder inte bara vita och skm utan även den bruna....tror att det kan bero på den otroligt dåliga sommarn med mycket blöta och gegg, samt knott och bromsangrepp...mkt svår läkta saker men helt klart helt skilda saker på mule och ben...dock har jag upptäckt att om man inte får bort på benen med vanliga salvor så är det bara hippotrim som hjälper på benen och detta smörjs på utvärtes på det "angripan" stället....men visst kan det också bero på nått dom ätit dock tror jag inte de då jag haft samma hage länge och det är först i år som detta har uppkommit...och i år har vi som aldrig haft knott haft vansinniga mängder och det vet vi ju alla att dom dras till områden som "luktar" blod....

ja, om hästen tas in för kvällen så skall man alltså sätta på solskyddskräm istället för något som stoppar brännskadan under natten? och sen smörja på mer solskyddskräm vid utsläpp på morgonen..
säg mig, varför skall man sätta på solskyddskräm till natten när solen inte är framme? och varför skall man undvika att ha på något som hjälper sårläkningen och lindrar smärtan?

jag har inte sagt ett enda ord om att man inte skall skydda det brända området mot solen.. det jag protesterar mot är att en del sitter här och säger att man BARA skall skydda, inte hjälpa sårläkningen.. OK?

så direkt med anknytning till din åsikt och vad du skriver i ditt inlägg utan att blanda in alla andra:

att du skrev ett inlägg nu med exakt samma sak som jag tycker blev fel.. för DU anser precis som JAG att man skall behandla såret OCH skydda mot solen..

Ja, jag anser att man skyddar och behandlar. Men det är inte nödvändigt om man av ngn anledning inte anser det behövs behandla, eller om hästen exv går ute dygnet om (då det kan vara knepigt att blanda beh + solskydd).

Dvs, jag är enig med dig i sak, optimalt är beh + skydd. Men jag vänder mig mot ditt raljerande ang inte behandla. Dessutom förutsätter du ATT hästen tas in nattetid, något jag inte kan se att TS skrivit?

Och kylbalsam som du rek som behandling är inte en behandling, bara en symptomlindring, vilket även t ex solskyddssalva kan ge.

*knapplån*

Det är ju ganska fantastiskt att när man lägger in en helt normal fråga här på forumet, så slutar det med att två el fler personer börjar tjafsa om saker jag egentligen inte är intresserad av eller ens har något intresse av. Självklart ska folk använda "mina" trådar att utveckla resonemanget, men att ta för givet vad jag - "ts" gör eller inte för med mina hästar gör mig :devil: Bara en rekflektion som har retat mig ganska länge :cool:, kanske är det bara mina trådar som drabbas, men likt förbannat irriterande!!

Återigen tackar jag för bra svar från många håll, och jag använder mig av de tips och råd som passar mig och mina möjligheter att ta hand om min älskade kompis på bästa sätt :bow:

*knapplån*

Det är ju ganska fantastiskt att när man lägger in en helt normal fråga här på forumet, så slutar det med att två el fler personer börjar tjafsa om saker jag egentligen inte är intresserad av eller ens har något intresse av. Självklart ska folk använda "mina" trådar att utveckla resonemanget, men att ta för givet vad jag - "ts" gör eller inte för med mina hästar gör mig :devil: Bara en rekflektion som har retat mig ganska länge :cool:, kanske är det bara mina trådar som drabbas, men likt förbannat irriterande!!

Återigen tackar jag för bra svar från många håll, och jag använder mig av de tips och råd som passar mig och mina möjligheter att ta hand om min älskade kompis på bästa sätt :bow:

förståsigpåare finns överallt men jag instämmer...varför ska det vara så...varför kan man inte hjälpas åt???

Okej, nu gör jag ett nytt försök och få svar på lite frågor i detta ämne som nu verkar har brett ut sig i andra åkommor - tror jag iaf, efter att ha sökt i muggtrådar här på forumet.

Pållens vita mule är nu helt läkt (tog ca 7dagar), och den är nu slät o fin om än något rosa :grin:. Jag beskrev tidigare att han även hade lite i sin vita karled, men även detta avtog efter ca 1vecka.
Sedan dess har det varit ganska tråkigt väder med mycket regn, vilket resulterade i leriga hagar. För några dagar sedan upptäckte jag skorv i ena "färgade" karleden, och tänkte "attans nu har muggen kommit" :eek:. Detta spred sig till alla fyra benen, som jag nu rengör och smörjar för full varje dag.

Nu till min första fråga: min pappa (som jag nu har flyttat hem hästen till) påstår att mugg smittar till andra hästar, stämmer det? I hagarna hemma är det bara sand, och det har aldrig blivit lerig el blött där på 20år.

Andra frågan: är detta "vanlig" mugg, eller kan det ha att göra med vad han ev har fått i sig tidigare?

Han hade även lite skorv långt upp på bogen för någon vecka sedan, men jag trodde det berodde på att han gått täckad i regnet under en längre tid och fått skav. Men i en annan tråd påstods det att muggliknade skorv kan uppstå varsom helst på kroppen. Detta har nu försvunnit av sig själv.

(ot: han går fortfarande ute på natten, därav "täckestvånget" de senaste veckorna. Men nu är han en glad skit utan täcke igen :))

Senast ändrad:

Och jag rekommenderar en sådan här i förebyggande syfte.
Vi har haft en sån på vår shettis som lider av soleksem och den har varit kanon :D

P_716042_1145.jpg

Finns bland annat på Emmishoppen

Exakt den köpte jag till min häst och till en annan häst i stallet i sommras. Min häst var lite irriterad på lappen men den andra hästen var jättenöjd med sig. (Eller ah, han verkade nöjd :p och Ägaren var nöjd.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka