LFreddy
Trådstartare
Har köpt en unghäst eller tja inte så ung 5 år men outbildad och inte så mycket hanterad när han kom. Han är världens snällaste och allt är bra men han är lite rädd om sina bakben när man ska lyfta dem och drar åt sig dem. Allt har blivit bättre och bättre ju mer vi jobbat tömkörning mm fungerar utmärkt och vi/jag har även suttit på honom och gjort lite övningar i skritt, han är känslig mer på höger sida men lugn och lyhörd så långt allt väl. men så har det hänt ett par gånger att han helt plötsligt blir rädd? för något, som att han kommer på att det sitter någon på ryggen och då rusar han iväg i trav, från att ha stått avslappnat i halt. ska göra en utredning så han inte har ont någonstans men är det någon klok människa på forumet som varit med om något liknande. Jag har ridit in flertalet hästar och om någon har varit nervös av sig eller reagerat så har det berott på att det är en lite nervig häst. men den här killen kan vara helt lugn, man kan sitta upp och skritta runt göra halt svänga osv och så helt plötsligt som man skulle ha släppt en bomb i rumpan på honom och han far iväg. inga bocksprång eller så bara full fart rakt fram. Han har inte gjort så med mig men med en tjej som skulle hjälpa mig. Han verkar inte vara bakrädd heller för han bryr sig inte om att man går bakom eller släpar saker efter honom osv utan det är bara när man sitter på som han har reagerat så... Han har en bra sadel som sitter som den ska