Hjälp med undernärd kattunge

A

alfur

Nu behöver jag hjälp med mina småkatter. Jag har 2 problem. Det första är förhoppningsvis relativt enkelt, hur får man en 4 månaders katt att bli rumsren? Jag "räddade" dem ur en källare, hos en kvinna som inte riktigt skötte dem som man ska. Skorpan är alltså uppväxt med att kissa och bajsa på golvet, hur gör jag för att lära honom?

Den andra kissen är det värre med:( . Smulan är nog inte mer än 6 veckor och extremt mager och skygg. Jag fick dem igårkväll och såfort kl blir 10 åker jag till djuraffären och försöker hitta lämplig mat åt henne. Ger man så små kissar någon form av mjölkersättning? Vilket sätt är lättast för att få henne att äta?

Jag måste även ringa veterinären för Smulans ögon rinner, och det ena går inte riktigt att öppna. Stackars lilla tussen.

Just ja, avmaskning. Kan man avmaska två katter med den ålderskillnaden på samma sätt?
Är det nåt mer jag borde tänka på?

Tacksam för all hjälp, nu ska dessa små raringar få ett bra liv!
Mvh Josefin

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med undernärd kattunge

Nu behöver jag hjälp med mina småkatter. Jag har 2 problem. Det första är förhoppningsvis relativt enkelt, hur får man en 4 månaders katt att bli rumsren? Jag "räddade" dem ur en källare, hos en kvinna som inte riktigt skötte dem som man ska. Skorpan är alltså uppväxt med att kissa och bajsa på golvet, hur gör jag för att lära honom?

Den andra kissen är det värre med:( . Smulan är nog inte mer än 6 veckor och extremt mager och skygg. Jag fick dem igårkväll och såfort kl blir 10 åker jag till djuraffären och försöker hitta lämplig mat åt henne. Ger man så små kissar någon form av mjölkersättning? Vilket sätt är lättast för att få henne att äta?

Jag måste även ringa veterinären för Smulans ögon rinner, och det ena går inte riktigt att öppna. Stackars lilla tussen.

Just ja, avmaskning. Kan man avmaska två katter med den ålderskillnaden på samma sätt?
Är det nåt mer jag borde tänka på?

Tacksam för all hjälp, nu ska dessa små raringar få ett bra liv!
Mvh Josefin

Ring vet ang den lilla. Troligen en infektion av något slag. Är den runt 6 v kan den äta vanlig mat. Köp ex royalcanins babycat o blöt det med varmt vatten o låt stå tills det blir mjukt. Koka nötfärs o ge. Samt kokt fisk.
Avmaska- väg katterna köp axilur mixtur o ge tre dagar i följd efter anpassad vikt så blir det rätt. Den är för övrigt den som har bredast spektrum o lättast att anpassa till små bebisar.

Tack för hjälpen! Du har inget tips angående att få dom rumsrena?

Om möjligt i början ha dom i ett o samma rum eller ha flera lådor visa lådan flera gånger per dag efter mat efter sömn o efter lek ser su att katten ska sätta sej på golvet lyft den snabbt o försiktigt till lådan. Banna aldrig katten om den råkar göra på golvet.

Liten yta och flera lådor, gärna flera olika strömedel också. Med lite ytan menas bara några kvm, max ett litet rum.

Jag hade inte börjat med axilur till en liten, medtagen kattunge. Banminth är mildare och tar inte alla maskar samtidigt. Har den mycket parasiter kan axilur leda till en toxisk chock när maskarna dör.

För att få den att äta är rå köttfärs och äggula bra, sedan kan man följa upp med burkmat eller torrfoder om man hellre vill det. Mina får Nutro, James Wellbeloved, ProPack eller helst Eukanuba. Det vet. rekommenderar; Specific, är inte nämnvärt bättre än Whiskas :eek:
RC gillar jag inte pga deras "falska" marknadsföring :smirk:

Tack för tipsen. Veterinären kommer ikväll och kollar så de är ok!

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 093
Senast: paradiset
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 939
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5