Hjälp med tränsning!!

L

lindberg18

JAg har just tagit en häst på foder. Ett 6 årigt halvblod, valack.

Han har haft en bogsträckning och har inte blivit riden på över ett år. Har haft honom i en vecka, men det är en sak som verkligen inte fungerar ; Tränsningen!

Att lägga på tränset går bra och allt annat rutn omkring huvudet men så fort bettet ska föras in i munnen tvärvägrar han och med alla medel försöker fly undan.

Har försökt med allt! har grimman under så att han inte kan fly undan så lätt, har provat med att lugnt och stilla hålla tränset mot mulen och tagit de luugnt och försiktigt, har provat med att smörja in bettat med betfor vilket till viss del går men så fårt han får in bettet i munnen så får han panik och kör upp huvudet. Provat med att muta med morot men som sagt, så fort han får in bettet så kör han upp huvudet och bettet far ut igen.

Hans ägare har sagt att han har problem med tränsningen då han haft sår och blåsor i munnen när han var liten men enligt henne har de gått bra om man har haft armen om nacken. Men har provat med det med och det har bara slutat med att jag fått blåmärken på underarmen då han kört upp huvudet med all kraft så fort bettet närmar sig munnen.

Har inte tryckt bettet mot tänderna nå utan lugnt och försiktigt hållt de lätt mot läpparna och sen fått in fingrarna i munngipan.

han har ett gummibett som han tydligen ska gå bra på. Har ridit en gång, det var igår så de är inte så att han förknippar bettet med arbete eller så utan har bara gått på promenader och longerat honom.

Så jag vet inte alls vad jag ska göra, ska jag ge upp och försöka hitta ngt bettlöst träns och köra på de ett tag? Har kollat han i munnen men är inte så bra på tänderna och sådär, kan ju vara så att det är ngt i munnen som han reagerar på. Har svårt att tro att det kan vara så att bettet för obehagliga minnen för han reagerar inte alls på de när han ser de utan de är först när de ska in i munnen som han tvärvägrar.

snälla hjälp mig !!

Vill verkligen ha hjälp med det här,

Sv: Hjälp med tränsning!!

Hej, först skulle jag ta ut en tandläkare för att vara säker på att det inte är något fel med hästens tänder eller med munnen överhuvudtaget.
Om det inte är nåt fel med munnen/tänderna så skulle jag be om handgriplig hjälp, att nån kommer ut till stallet och hjälper dig, ibland kan andra ha något knep som man själv inte har tänkt på.
lycka till/majeld

jaa jag har tänkt göra de. Sitter och försöker hitta ngn tandläkare här i övik, men vete tusan om de finns ngn, vet inte vart jag ska leta heller. Försöker googla men hittar inte.

Tänkte ringa vet imrogon för ska ändå ha avmaskningsmedel till honom så tänkte höra antingen om dom kan kolla honom eller om dom kan referera till ngn som kan. Är ny här i stan så har inga kontakter..

Tycker absolut du ska låta en veterinär eller tandläkare kolla upp honom, det låter som en typisk reaktion för smärta i tänder/mun.
Bor också i Ö-vik, har dock ingen koll på hästtandläkare men ring o hör med vet imorron som du säger så kan dom säkert tipsa någon! Annars kan dom säkert kolla hästen dom med, jag fick mycket hjälp av dem när min pålles mun skulle kollas :)

släpp bettet från ena sidostycket och "tränsa" genom att lägga det bakom öronen först och sedan sätt bettet i munnen.. jag rider en häst regelbundet som inte går att tränsa på vanligt vis, och så har hon varit i åtminstone 16år.

bara för att hästen inte vill gapa och ta emot bettet betyder det ju inte den har ont, det kan ju vara ren protest pga tidigare erfarenheter vid tränsning etc.

Du har haft hästen en vecka, innan dess har den inte ridits på ett år?
Kollade du hästen ORDENTLIGT (dvs vet/klin. besikting) innan du tog hem den och allt var ok?
Tycker du ska sitta av och jobba hästen från marken, den kanske helt enkelt inte orkar ridning ännu utan behöver en ordentlig igångsättning för att komma upp i muskler och kondis?
Dessutom som sagt, se till att få tänderna kollade på honom.

TS har ju jobbat den från marken alla dagar utom 1. Är väl knappast jobbigare för hästen att skrittas uppsutten än att longeras på en volt?

TS, du fick ett väldigt bra tips ovan, om att lossa ena sidostycket. Då kommer hästen inte undan lika lätt när den kastar med huvudet.
Sen är det nog tålamod som gäller, håller du på en bra stund lär du till slut få in bettet i munnen.
Tycker det var bra att du doppade bettet i något som smakade gott. Men prova honung eller sirap (testa i handen först, pålle kanske inte alls tycker det är gott!) och strösocker, det stannar kvar bättre på bettet. Fast det bli ganska kladdigt ;)

Jag hjälpte till med ett par hopphästar för några år sedan, varav den ena va lite problematisk och tränsa. Den hästen fick ALLTID en sockerbit (går ju med annat godis med som hästen älskar) ur handen tillsammans med bettet vid tränsning. Detta funkade på den, kanske värt att prova?? =)

Jag tycker du ska kolla upp hästen ordentligt i munnen, hästen kanske fortfarande har problem i munnen antingen med sår eller så är det nå knas med tänderna. Eller så är det bara en tränings sak, kan juh hända att den hade så ont förut att den tror att de ska göra ont nu oxå. Och tänk på det viktigaste, hästen kanske inte något förtroende för dig ännu då de verkar som du inte haft den så länge.

Hoppas du hittar en lösning :)

okej, tack för alla svar.

såhär är de, jag har pratat med ägarn i förra veckan, och hon sa att han är kollad i munnen i julas och allt var OK!

Har kört på ett träns utan bett, improviserade lite och tog bort bettet och fäste istället tyglarna i ringar som fanns på vardera sida av nosgrimman och har kört på de, vilket har funkat jättebra. (nosgrimman är som en engelsk nosgrimma och den är inte spänd så hårt).

Nu har iaf tränsningen funkat jättebra och han sänker tom huvudet när jag lägger på de, samma när jag tar av de! Tänker mig att han behöver lite tid att lära känna mig och sådär så har kört på de istället för att börja bråka med honom.

Sen ska jag ta och byta bett, han fick ju med sig ett rakt gummibett eftersom ägarn sa att han ska gå bra på de, men de kan ju vara så att han inte tkr om de, att de tar för stor plats i munnen lr ngt..(hon hade själv aldrig ridit honom på de, utan han var hos en tillridare som hade ridit honom på de och tyckt att han gick fint på de) Så tänkte pröva med ett tredelat, men jag ska ju få in i munnen på honom för att han ens ska märka ngn skillnad vilket är hela problemet!

Har ridit honom nu 4 gånger, mest bara för att han ska få variation, och tycka det är kul. Handlar inte om ngra långa turer utan bara korta skritturer tsm med sin stallkompis. Sen jobbar vi varje dag från marken varierat med promenader, longering och tömkörning. Han har ändå muskler, för han har gått i en väldigt stor och kuperad hage och är inte den lugnaste fisken i skålen direkt utan lever om väldigt mkt i hagen men självklart tänker jag på de nu när han håller på att sättas igång. : )

Kommer stalla in honom i stall nu efter helgen, har gått på lösdrift där vi inte haft möjlighet att sätta fast dom så nu känns de som att man kanske kan prova lite nya metoder när han är inomhus och möjlighet att sätta fast honom i kedja från båda sidorna och se hur han reagerar på de, hör av mig med lite uppdatering då om jag möjligtvis kan komma mig åt att få på honom ett bett igen :D

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 064
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar