Hjälp med trådlöst nätverk.

jos

Trådstartare
Har just fått hem en ny bärbar dator med trådlös router (netgear). Det mesta verkar fungera, nätverket syns både på den här datorn (den stationära) och den nya.

MEN. Hur i hela friden gör jag för att kunna öppna den här datorns filer på den andra datorn? Jag hittar ingenting. Har sökt lite här på forumet men inte hittat något av värde. Enormt tacksam för hjälp.

Båda datorerna har Windowsx XP Home.

Sv: Hjälp med trådlöst nätverk.

Har du testat att söka efter nätverksplatser?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sökt efter nätverk och lyckats ansluta mig (det var så långt jag kom igår), men jag kan fortfarande inte dela filer mellan datorerna.

Har du delat ut några mappar? Och befinner sig datorerna i samma Workgroup?

Du har alltså satt en statisk (fast) IP-adress på båda? (T.ex. 192.168.0.2 och 192.168.0.3)
Sen bör du som sagt dela ut minst 1 mapp på vardera dator som är med i nätverket.

Öh, nej, IP-adresser fanns inte med i guiden, det kanske är en del av problemet. Hur gör man det?

Delade dokument är utdelade på båda datorerna. Workgroup vet jag ingenting om.. Jösses, att det skulle vara såhär svårt att koppla ihop två fräscha datorer, det hade jag ingen aning om. :o

Kontrollpanelen>nätverksanslutningar>Nätverkskortet (inte 1349-anslutning)>dubbelklicka det >egenskaper> dubbelklicka internet protocoll (TCP/IP)

Okej, jag har hittat dit. "Erhåll en IP-adress automatiskt" är förbockat (på båda), ska jag istället skriva in en egen? Vad avgör vad jag ska skriva på den och de andra; nätmask, gateway, dns server osv?

Är jättetacksam att jag får hjälp här. :bow:

192.168.0.2 på ena och 192.168.0.3 på andra datorn

nätmasken fyller i sig själv. Det är allt :)

Säg till om det är något mer ^^

Sen när det är gjort och ni har delat ut en varsinn mapp, så testa det här. Sitt på datorn med ett IPnummer som slutar på 2. Tryck Start>kör...

Kopiera in det jag skriver nu in i den rutan: \\192.168.0.3

På den andra datorn skriver ni: \\192.168.0.2

Då ska det hela vara avklarat och ni kan komma in i varandras datorer.

När jag gjorde det protesterade mitt adsl. Det ville inte fungera igen förrän jag valt tillbaka till automatisk IP. Jag gissar att jag har gjort nån jättetabbe nånstans och missat nåt stort, men för tillfället ger jag upp.

Tack så jättemycket för hjälpen ändå!

Edit: ojsan, hann inte läsa ditt senaste inlägg innan jag skickade det här. Ska trixa lite till och prova.

Nej, det vill inte fungera. Ska forska lite närmre i det imorgon, nu är jag för trött. Än en gång: Tack.

En snabb fråga, om du går in under "mina nätverksplatser" (under den här datorn) hittar du ditt nätverk/dator där?

Jag ser bara mina delade filer på respektive dator.

Man behöver inte ha fasta/statiska IP-adresser på datorerna (även om det förenklar). Man kan ta reda på vad för IP-adr datorn har från gång till gång och ansluta mot den. (kör - skriv "cmd" - OK - skriv "ipconfig" - kontrollera vilken IP-adress datorn har och anslut mot den)

För att det ska fungera så ska du ha:
1. utdelade mappar/filer och att datorn
2. "fil och skrivar utdelning" påslagen under nätverksinställningar.
3. båda datorerna i samma workgroup
4. se till att en ev brandvägg på resp dator inte blockerar anslutning från just den datorn.

Anledningen till att du inte kunde få kontakt med nätet tidigare kan vara ett par-tre olika, men troligen är det så att du inte har ett IP-nät som heter något på 192.168.0.x utan kanske 192.168.1.x. Man måste ange rätt IP-nät för att det ska fungera. Olika leverantörer har olika "default-nät" i sina produkter. 192.168.0.x är visserligen vanligast, men det gäller inte för alla.

Tack! Ska försöka lite mer imorgon när jag kommer till pappa, få hoppas att det ska gå att få igång. :)

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp! Någon datorkunnig här som kan något knep för att lösa följande: Min dator som använts under dagen påstår nu helt plötsligt att...
Svar
5
· Visningar
582
Senast: Lobelia
·
IT & mobiler Jag håller på att bli totalt tokig här. Jag har en dator och en router. De har fungerat bra ihop och jag har helt automatiskt kunnat...
Svar
8
· Visningar
2 646
Senast: aiquen
·
IT & mobiler Jag behöver lägga över filer från min gamla till min nya dator (en 500 gb antagligen) till min hjälp har jag en ethernet sladd och...
Svar
4
· Visningar
676
IT & mobiler Ja, rubriken vittnar väl om bredden på mina tekniska kunskaper :meh: I förra veckan låg vårt internet nere. För mina sambos kom det...
Svar
18
· Visningar
1 219
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025