hjälp med tömkörning

SofiaOfSweden

Trådstartare
Någon här som vet någon bra bok som handlar om just tömkörning?
(Jag ska få hjälp av min tränare med tömkörning, men vill även ha tips från er).

Hästen har just för tillfället en illa tillpassad sadel, så istälelt för att rida dressyr så tänkte jag tömköra så att han inte tappar allt.

Tömkörde lite igår, gick inte så jättebra kan jag säga. Han sladdrade med kroppen, ville inte söka sig neråt/framåt utan körde upp huvudet eller krullade ihop sig och spände underhalsen. Jobbade nästan bara i skritt så att han skulle få vänja sig med att arbeta med mig på marken, lade in många halter och svängde mycket. På slutet vågade jag försöka mig på lite trav, och hur det gick vill jag inte gå in på :angel:

Kanske blev det så här just för att vi båda inte är så jättevana? Jag har tömkört lite tidigare, men med en annan häst. För honom var det första gången i hans liv, så det kan ju vara det. Några tips på vad man kan/bör göra, och hur man ska använda tömmarna? Bör man vara extra mjuk i handen, eller kan man använda dem "som man använder dem på ryggen"?

Tacksam för svar
 
Sv: hjälp med tömkörning

Det finns i alla fall en film!

http://www.stallrockelstad.se/
Välj filmer i menyn.

(Anders Eriksson har också skrivit en bok, Körning, som borde gå att få tag på via biblioteket. Är det någon som vet hur omfattande tömkörningen behandlas i den?)
 
Sv: hjälp med tömkörning

Du ska ALLTID vara mjuk i handen, men du ska INTE GLAPPA. Dina armar+händer+tömmar ska vara som gummband; mjukt men utan att tappa kontakten.

Eftersom ni båda är gröna, speciellt hästen, så ta det lugnt. En sak i taget. Träna korta stunder, beröm och nästa gång upprepa. Ta det lugnt. Och ta hjälp, som du ska göra av tränare.

Det är de tips jag kan ge så här direkt. I början är det lättast att visa, tycker jag.

Hoppas ni får kul!
 
Sv: hjälp med tömkörning

Tack för alla svar.

Fick hjälp av min tränare igår, kan säga att det gick super. Det var inte alls så svårt som jag trodde att det skulle vara, utan väldigt kul! :)
 
Sv: hjälp med tömkörning

Vad kul att du upplever tömkörningen som nåt så positivt! :D

Lycka till och ha kul med hästen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 686
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 094
Senast: MML
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 422
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp