Hjälp med tölten..

N

naijna

Skulle vilja ha lite tips och råd.

Har en 6 åring inriden vid 5 år...

Passen har nu kommit fram i honom vilket påverkar både traven och den tölt vi arbetat upp. Han kan tölta och tar jätte fina, rena steg men sen tappar han den och blir lång som en giraff, samlar jag upp honom igen så börjat han "steppa" driver jag blir det pass. Har jobbat mycket på kondition och styrka men frågan är om det fortfarande fattas muskler eller om han bara inte uppfattar mina signaler rätt? Han är en riktig kämpe och vill verkligen göra rätt men det blir fel..

Någon som har tips på bra övningar?

Sv: Hjälp med tölten..

Du får helt enkelt se till att han inte tappar takten. Du måste fortsätta driva hela tiden! Blir hästen passtaktig så kan du gå in på en volt och flytta bakdelen.. tänk också på att slappna av, om du är styv och spänd så blir häst också det och det resulterar i passtakt.

Se till att halvhalterna sitter - ordentligt. Och att han är alert. Att driva hela tiden på "fel sätt" kan göra att han binder och låser sej ännu mer. Öva sidförande hjälper.

frågan är om det fortfarande fattas muskler eller om han bara inte uppfattar mina signaler rätt?

Kan vara både och!
Han är ju bara riden i ett år desutom.

När jag gör fel i min ridning släpper jag träningen lite, och rider mer skritt, trav och galopp samt lösgörande övningar. Sedan bokar jag in tid för tränare så fort det bara går.

Alltid bäst att rida för någon så man slipper hamna i fel "hjul"

Gå på fyrkanten & kom fram i tölt .. När du töltar så ställ hästen inåt, mycket! mer än vad du tror.. rid gärna någon öppna.. när hästen är ren så rakrikta hästen succsesivt. Sen tar du ner till skritt.. det är viktigt att inte sitta och tölta runt, varv på varv på varv.. utan gör många må pauser och byt varv också. Se till att sakta av innan hästen blir lång och passtaktig.. Den här övningen gör jag både på min 4åring som är riden ca 5 månader och på min 14åring som jag tävlar. Funkar på båda.. den unga blir också väldigt lång och passtaktig och den andra rollar gärna. Men viktigt att man lägger in pauser och beröm! så att dem inte tröttnar..

det kanske är dags för en vilopaus för att smälta intrycken? :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 067
Senast: inverterad
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar